Börsbolag och bearnaisesås

Ikväll har jag ätit kyckling och ugnspotatis med sallad och bearnaisesås, det var jättegott. Innan jag högg in i maten tog jag ett foto av min tallrik och lade sedan ned kameran och klurade. Jag kände att jag har någon sorts blogginlägg in the making här... Mmm jag klurade, äger jag några bolag som varit delaktiga i den här måltiden? Visst gör jag det.
När jag satt där och funderade över detta slog det mig vad många börsbolag jag kommit i kontakt med bara i samband med den här måltiden. Här kommer en lista med några av bolagen:

Axfood. Oliver av märke Eldorado
Scandi Standard. Kycklingen
Orkla. Seltin salt
Carlsberg. Dryck
Panasonic. Min kamera av märket Olympus, vill minnas att Panasonic äger dem.
Unilever. Smör/margarin till stekning

Jag var tvärsäker på att Dole är börsnoterat men de verkar blivit utköpta eller något, de noterades för max 10 år sedan med ticker DOLE. Salladen var av märke Dole i vart fall.

Utav de här företagen så äger jag Axfood. Scandi Standard tilltalar mig men avskräcker samtidigt. Det torde vara en stabil verksamhet men de verkar oförmögna att kapitalisera på det. Det börjar se bättre ut och vips så är det någon ny katastrof, fågelinfluensa eller sjukdom som skadar djuren.
Orkla är nice med en fin portfölj starka varumärken, precis som Unilever.
Bean är Lohmanders och det ägs inte av något börsnoterat bolag mig veterligen, stark produkt in the world of bärnäsås i alla fall. Om mina barn fick skulle de äta den med sked direkt ur burken.

Maten smakade gott som sagt och ingredienserna inhandlades på Willys som jag äger via Axfood.

Varje dag kommer vi i kontakt med en lång rad börsbolag och är man bara uppmärksam kan man säkert snappa upp både det ena och det andra som man kan ha nytta av i sina investeringar.

9 kommentarer:

  1. Fortfarande ledsen att inte Cederroth börsnoterades :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, den var jag sugen på. Typiskt att de hade rörigt i redovisningen så de fick backa på notering och senare hamnade hos Orkla istället.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ser grymt gott ut! Lite tveksan till ketchupen (!?!? Är det ketchup?) bara :p

    Har själv Axfood och Orkla i portföljen, fina bolag! Sålde Unilever då de fick budet från Kraft Heinz och kursen rusade, hade öndå planerat att sälja då innehavet var så litet.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är hot sauce. Ja det blev nog bra tajmat med försäljningen av Unilever, Att budet inte skulle gå igenom var ju egentligen känt så det kan nog komma tillfälle att köpa åter billigare om man önskar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ok hot sauce,då är du förlåten! ;)

      Radera
  3. Ser inget vidare ut med ketchup på klyftpotatis... I övrigt helt OK tallrik.

    SvaraRadera
  4. Jag var i Australien 2012. I snabbköpen där såg jag Kopparbergs cider, jag skulle agerat på den vetskapen då och köpt aktien.

    SvaraRadera
  5. Hej. Kanske att du i ett inlägg kan utveckla lite mer av dina tankar kring Scandi Standard?

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...