Aktiespar och löpning

Idag har jag varit ute på en löptur. Det blev ett intervallpass i backe, 10 st vändor upp och ned i backen. Medan jag sprang upp och gick ned funderade jag kring aktier och slogs av en liknelse mellan aktiespar och löpning. 
En person som är ute och springer milspåret blir omsprungen av en löpare som tränar intervaller och svischar förbi för att sedan gå och bli passerad för att på nytt komma som en raket... Efter några kilometer passerar troligtvis millöparen intervallgubben och ser honom inte igen. 
Millöparen är den långsiktige aktiespararen, det rullar på i en stadig takt framåt. Intervallgubbben kan vara den som spekulerar i kortsiktiga affärer.

För en vanlig "svensson" är det förmodligen bäst att vara millöpare, eller jag menar långsiktig aktiesparare. Köper man regelbundet i stabila och "bra" bolag så är aktiespar en av de främsta sparformerna på lång sikt. Att försöka tajma toppar och bottnar och göra kortsiktiga affärer är mycket svårt och inget man bör syssla med om man inte har ett genuint intresse och kunskap+tiden att lägga på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...