Utdelning september 2024 JPMorgan Global Equity Premium Income ETF (JGPI)

 

Nu är utdelningen för JPMorgan Global Equity Premium Income ETF spikad. Med X-dag 12 september är utdelningen på $0,1679 per andel. Pay date är 8 oktober.

Den här utdelningen blir i årstakt $2,0148 vilket på nuvarande andelskurs om 24,885 euro innebär en direktavkastning om 7,3 procent.

Den här fonden pyntar alltså utdelning månadsvis och det varierar från månad till månad storleken på utdelningen. De genererar cash genom att sälja optioner mot index och skapar på så sätt rejält med pengar att dela ut. Strategin de använder i den här fonden medger viss kurstillväxt över tid men totalavkastningen utgörs främst av utdelningen.

Läs mitt inlägg med mer info om den här fonden med ticker JGPI: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/jgpi-jpmorgan-global-equity-premium.html

20 kommentarer:

  1. Om jag räknar rätt(0,1679/0,1081) blir det en höjning från förra månaden på ca 55%.

    Och då är vi tillbaka på vad jag tycker är en skön nivå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det skiljer mycket mellan månaderna men just förra månaden var utdelningen väldigt låg.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej, hoppas det håller sig minst på den rullande nivån av 7% hade hoppats på 8-9% som takt nu när det ändå gått ett tag. Mvh Ola

    SvaraRadera
  3. Detta är ett av mina tre core-innehav (tillsammans med Xact högutdelande, Investor). Jag gillar verkligen hur den här ETFen stod sig när det stormade för några veckor sedan när japanska carry trades lekte hela havet stormar med börsen. Lugn som en filbunke och saftig månadsutdelning, gott så!

    SvaraRadera
  4. Tjenare igen,

    Jag skrev en kommentar på ditt senaste inlägg om Realty Income för nån vecka sen eller nåt men du såg kanske inte det.

    Jag skrev då om bolaget Exchange Income Corp (Kanadensiskt investmentbolag inom aviation för er som inte vet)
    Du skrev ett inlägg om det för ganska många år sen nu. Har du haft några tankar om bolaget den senaste tiden om att kanske ta in det i din portfölj? Jag har för mig att du skrev att du var positivt inställd till bolaget då.

    Jag personligen äger bolaget och tycker nog att det är ett av mina stabilaste bolag i min portfölj. Betalat utdelning månadsvis sen deras IPO 2004 och aldrig sänkt utdelningen sen dess, de är alltså inne på sitt 20:e år utan sänkt utdelning. Det är starkt tycker jag.

    Finns många bra och starka utdelningsbolag i Kanada som förtjänar mer uppmärksamhet tycker jag. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Tack för din kommentar. Jag har skrivit om det bolaget för länge sedan och jag vill minnas att jag tittade till det någon gång de senaste åren och konstaterade att de pyntat en fortsatt stadig utdelning. Jag har inte kollat närmre på det på länge och på sikt kanske det hamnar på min radar för en närmre titt igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena Petrusko
    Tack för en bra och inspirerande sida.
    Jag har kollat på en Etf Invesco Morningstar US Energy Infrastructure MLP UCITS ETF Dist skulle väldigt gärna höra dina åsikter om vad du tycker om den.
    M.v.h
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Tack för din kommentar. Jag borde verkligen skriva ett inlägg om den där fonden för jag får frågor om den regelbundet. Jag har kollat på den och jag tycker den är rimlig för exponering i den sektorn. Man kan se den som någon sorts energi/infrastruktur bet och man kan rakt av tänka på den som MLP om man är nischad och insatt i vad det är. Oavsett hur man ser på saken så är den fonden ett rimligt sätt att ta sådan exponering.

      Den har god prestanda de senaste 3-5 åren men man skall nog inte ta för givet en fortsatt resa spikrakt upp. Det kan variera över tid efterfrågan på energi i deras ledningar och prisutveckling osv. Det torde vara hyggligt stadigt ändå. De har ju sina priser oavsett vad själva råvaran kostar.

      Avgiften ser hög ut på över 1 procent totalt. De swappar in exponeringen och det är förknippat med en avgift. Det här är lite speciella bolag varpå syntetisk replikering är rimligt i min värld. Jag är generellt noga med att hålla nere avgifter men betalar gärna när det är befogat. Den här exponeringen kan vi dels inte komma åt eftersom de flesta sådana här bolagen får vi inte ens köpa i EU.

      Jag bevakar fonden och har den som en tänkbar investering i min infrastruktur/energi-hink i portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag har haft SMLD i min låda sen notering och kan ju konstatera att både värdeutveckling och utdelning varit mycket god för mig. Så för den här tiden är 1 procent en väldigt befogad avgift.
      Om jag gör samma bedömning om fem år stor oskrivet, men är nog beredd att testa i alla fall.
      Skulle gärna se att den dippade en liten snutt också så man kan köpa mer.
      Kanske kan det bli så.

      Radera
    3. Tjena,
      Grattis till en bra investering och tack att du delar med dig av din erfarenhet som andelsägare i fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. ‪Jag tänker en utdelande fondportfölj. Inte för nollsummespelet men att se utdelningarna öka över tid sporrar mig och gör det lättare att fortsätta pytsa in varje månad. ‬

    ‪Storebrand all countries B eller Handelsbanken global 35%‬
    ‪SEB Sverige index 35%‬
    ‪SEB Asien 10%‬
    ‪SEB småbolag c/r 10%‬
    ‪Aktiespararna global da 10%‬

    Tankar om portföljen och dess fördelning? Storebrand har underavkastat Handelsbanken så lutar mer åt Handelsbanken global.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Tack för fin kommentar. Det är en genomtänkt och bra fondportfölj du satt samman där i mina ögon. Beträffande val av globalfond så följer de olika index den från Storebrand och den ifrån Handelsbanken.

      Storebrands All countries följer ett bredare index där även tillväxtmarknader inkluderas. Man kan resonera som så att det är en än bredare diversifiering. Historiskt har tillväxtmarknader genererat en sämre avkastning och därmed blir också skillnaden så i de fonderna.

      USA är världens bäst presterande börs ihop med Sverige de senaste 100 åren. Ju mer skitländer man lägger in i en fond utöver dessa desto sämre blir avkastningen.

      Så har det varit de senaste 100 åren och måste inte bli så de kommande. Jag tror dock på USA och jag tror inte på Brasilien mfl. Storebrands fond kommer vara okej då den i huvudsak innehåller USA. Handelsbankens fond kan tänkas vara lite bättre då man slipper Brasilien och liknande länder i den fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej igen,
      Inser nu efter jag skrev det här långa svaret att jag kanske rörde ihop det lite med fonderna. Handelsbankens fond har allt en del tillväxtmarknader den också. Kontentan är ändå att jag tror det är okej oavsett vilken utav globalfonderna man väljer.

      Ja det kan vara viss skillnad i avkastning under vissa perioder men de är hyggliga och innehåller i huvudsak samma grejor. Det viktiga är att välja en rimlig fond och hålla den mycket länge snarare än att försöka välja ut den mest optimala superduperbästa fonden. =)

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Tack för att du tar dig tid och svarar (L)

      Radera
    4. Skippar den dyra asienfonden och tar en USA fond. Går inte att arguumentera för den när man jämför dess utveckling. Tack åter igen!

      Radera
    5. En global billig ETF utan ESG stämpel som Petrusko nämnt vid något tillfälle är ju annars Amundi prime all countries (plus att man får med tillväxtmarknaderna i den) har själv plockat in den i portföljen Mvh Anders

      Radera
  7. Är det någon som har kunskap om etf XGSD?

    SvaraRadera
  8. Jag har börjat se JGPI som en lågrisk investering med stadiga utdelningar och med låg volatilitet, dvs nästan som en ”ränte” placering på 12 månader eller så. Tänker jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jämfört med en traditionell ränteplacering så är risken mycket högre i JGPI. Om man jämför JGPI med vanliga börsindex och tittar i termer av volatilitet och max drawdown så är risken lägre i den jämfört med börsindex. I en portfölj med annan exponering mot börsen så sänker JGPI risken.

      JGPI kan backa mycket på kort tid precis som börsindex. Det är inte riskfritt och det är inte låg risk i den bemärkelsen. Man behöver ha en 5 års horisont åtminstone när man investerar på börsen och det samma för JGPI.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Sant. Tack Petrusko för dina reflektioner.

      Radera

Fastighetstema på EFN

  Igår var det fastighetstema på EFN och det pratades generellt samt ett knippe bolag specifikt. Man pratade bland annat om Hufvudstaden oc...