Storebrand tar bort 100k kravet

 


Nu är det snart "Game Over" för den dumma minsta gränsen om 100.000 kronor i Storebrands utdelande fonder. Det är Cristofer som skriver på sin blogg och har gjort en intervju där det framgår att minsta gränsen skall slopas. Länk till intervjun: https://tradevenue.se/@fermentumvitae/intervju-med-storebrand-fonder-4785

Att det dröjer ett tag innan avgiften försvinner beror på att där är lite regler att förhålla sig till i fonder. De måste pynta en avgift och ansöka om förändring hos FinansInspektionen. Det tar ett litet tag men ge det några månader så är det nog kirrat.

Att där funnits en minsta gräns om 100k från första början har att göra med att fonderna ursprungligen varit riktade mot institutioner. Tänk dig någon stiftelse eller kyrka osv. Sådana investerare och för dem är 100k ingen big deal. Nu har Storebrand sett ett intresse bland småsparare för de här fonderna och förnuftigt nog valt att skrota de där gamla reglerna om 100k minsta insättning.

Jag gillar framförallt två av deras fonder där den där Global Low Volatility innehåller precis den typ av bolag jag normalt investerar i. Jag har spanat på fonden länge men inte investerat ännu. Jag har inte avfärdat den det har bara kommit annat emellan. Aktiespararna Global Direktavkastning dök upp i början av det här året och jag valde att ta in den först. På sikt kan jag tänka mig att äga bägge då de har olika inriktning. Jag gillar det där stadiga med "Low Volatility" som är inriktningen i Storebrands fond.

Länk till mitt inlägg om Storebrand Global Low Volatility: https://petrusko.blogspot.com/2024/06/storebrand-global-low-volatility-b.html

För den som vill ha hög utdelning men ändå investera i helt vanligt index så finns där en fond för det och den heter Storebrand Global All Countries B. Läs mitt inlägg om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2024/03/storebrand-global-all-countries-b.html


2 kommentarer:

  1. Hej! Nu finns det också Storebrand Global Plus B SEK som utdelande fond på Avanza. Den har presterat bättre och investerar inte i Kina.
    Stort tack för bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Visst är det kul att det blivit fler sådana här utdelande fonder. Riktigt gött att de gör dem tillgängliga för alla inom kort när de tar bort 100k kravet.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand tar bort 100k kravet

  Nu är det snart "Game Over" för den dumma minsta gränsen om 100.000 kronor i Storebrands utdelande fonder. Det är Cristofer som ...