Storebrand Global Low Volatility B - Vanlig fond med rejäl cash utdelning

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Den här fonden har en hög inköpsgräns om minst 100.000 kronor initialt köp. Jag nämner det direkt eftersom det är lite speciellt och ett hinder för vissa sparare. Varför är det så då? Ja fonden är egentligen riktat till institutionella investerare som normalt har rejält med deg att investera. Dessutom har fondbolaget inte ett tillräckligt bra system för att hantera utdelningar till en stor mängd andelsägare. Nog om den biten.

Storebrand Global Low Volatility investerar i bolag globalt och de gör det med en inriktning mot aktier som uppvisat lägre volatilitet än börsen i övrigt. Innebörden av det är att aktiekursen i de bolagen inte faller lika djupt när börsen är på dåligt humör och att de heller inte stiger lika kraftigt när börsen är på gott humör. En lite lugnare resa helt enkelt. De senaste åren när techbolag drivit börsutvecklingen har den här typ av bolag som fonden investerar i presterat en betydligt lägre avkastning än vanliga globalindex. En sådan här fond kommer aldrig gå som en vanlig global indexfond. Den kommer i princip alltid avvika. Vissa perioder går den sämre och andra perioder går den bättre. Över tid blir det ganska hyggligt. Det är inte en fond för bättre prestanda än vanliga globalindex. Det är en fond med rimlig prestanda men framförallt en lugnare resa. Det finns många investerare som gärna tar en lite lugnare resa på bekostnad av lägre totalavkastning.

Fonden innehåller 80-150 bolag och i bilden överst kan man se de 10 största innehaven samt landsfördelning. Storebrand har ett ESG-filter likt de flesta fondbolagen på svenska marknaden. Det betyder att de lite godtyckligt exkluderar vissa bolag som de inte anser "goda". Bland annat Fossila bränslen, vapen och tobak exkluderas. Förvaltningen är aktiv men det är ingen raketforskning här där en förvaltare på magkänsla väljer ut bolag. Man har matat in en lång rad parametrar i en dator som spottar ur sig vad fonden skall investera i. Det är ungefär så ett vanligt index fungerar också. Ett systematiskt urval. Det är inte en indexfond men fungerar på liknande sätt.

Fondavgiften är total 0,72 procent. Det är högt. Var och en sätter sin gräns och min går där ungefär. Jag kan tänka mig att investera i en fond med den här avgiften men jag sätter inte en stor del av mitt kapital i en fond till så pass hög avgift.

Minsta köp är som sagt initialt 100.000 kronor men sedan kan man köpa för 50 kronor åt gången.

Köp/sälj innan klockan 12 sker samma dag och köp syns på kontot dagen efter medan sälj syns efter 2 dagar.

Utdelningen nu då. Policyn är att dela ut 5-7 procent per år och de har historiskt hållit sig stadigt kring 6 procent. Utdelningen sker årligen i juni. Årets utdelning är redan avklarad. Nedan är utdelningshistorik för fonden: 

2023: 11,92 kronor.

2022: 11,25 kronor.

2021: 10,37 kronor.

2020: 10,28 kronor.

2019:  8,42 kronor.

2018:  7,34 kronor.

2017:  7,52 kronor.

2016:  6,70 kronor.

Jag gillar den här fonden då jag är en sådan där investerare som föredrar låg volatilitet. Utdelningen har varit stadig och pålitlig i den här fonden, det uppskattar jag. Fondavgiften är i högsta laget men jag kan tänka mig att ha en liten slurk i fonden. I skrivande stund har jag inte köpt in mig ännu men jag överväger att göra så. 

Länk till fonden hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

32 kommentarer:

  1. Hej!Tack för tipset.Jag har ju 100000 kr att investera så då blir det alldeles utmärkt att sprida mina risker och öka mina möjligheter till en bättre totalavkastning än om jag ökar mer i ETF:en JGPI.Att utdelningen är ökande i antal kronor gör ju det också intressant till skillnad mot Aktiespararna Direktavkastning B som jag valde att sluta investera i och jag kommer att sälja resterande andelar inom kort.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  2. En dubblering av utdelningen på mindre än tio år, o i en fond dessutom måste ju vara riktigt bra?
    Tänkte nej direkt när jag såg höga avgiften, men kanske motiverat ändå? Vad säger du petrusko?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonden har varit en mycket stadig utdelare. Totalavkastningen är inte lika bra som breda globalindex på 10 år men det är ju det där med stabilitet som är grejen i den här fonden. Den gångna 10-års prerioden innehåller en extrem avkastning ifrån techbolag. Inte mycket hänger med där. Det varierar över tid om det är värdebolag eller tillväxtbolag som avkastar bäst. Det är alltså inget unikt nu att Nvidia, Apple mfl har gått starkt en period. Värdeaktier har sina perioder de också när de avkastar bättre än tillväxtaktier.

      Jag gillar som sagt den här fonden och tycker den gör sin grej bra.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack! Såg nu att det fanns en A variant också, minsta köp 50kr. Är väl troligen utan utdelningen då.

      Radera
    3. Ja det stämmer att andelsklass A inte pyntar utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Kan man investera 100 000 kr för att senare sälja 50 000 kr? Eller är 100 000 kr minst belopp för både köp och sälj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag vet det inte som fakta men jag gissar att man kan finta systemet på det viset. Att sälja av en del och äga vidare tex 50.000 kr.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Köp A och sälj av själv när du behöver Cash, är ju inte något stort jobb att göra så. Totalavkastning blir ju precis likadan.

      Radera
    3. Hmmmm.... Kanske man kan köpa för 100 000:- på värdepapperskrediten, därefter säljer man för 90 000:-. Dessa 90 000:- används för att reducera skulden (sker och beräknas automatiskt), och du har då 10 000:- i fonden och kan spara mindre belopp i den.
      Givetvis finns en liten risk att kursen går ner mellan köp och sälj men det känns hanterbart.
      Did we just break the system? :)

      Radera
  4. Någon som fått utdelningen på sitt Avanzakonto+
    .Jag ser på Storebrands hemsida att utdelningen skulle betalalas ut den 13/6. Nu hade jag visserligen av misstag råkat köpa deras vanliga Globalfonder som bara hade 5% utdelning, men det är något jag får leva med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Torv,
      Jag har sett andra skriva om det där också att utdelningen inte kommit ännu. Någon hade fått svar ifrån Avanza i dagarna att utdelningen bör synas på kontot nästa vecka.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Kör A ist så kan du ju få utdelning när du vill ist för att jaga fondbolaget när utdelning dröjer ett par dagar.

      Radera
  5. Hej
    Jul att även du hittat fonden. Jag skrev om den tidigare i våras (april).

    https://tradevenue.se/@fermentumvitae/storebrand-low-volatility-b-4525

    Har ägt den sedan dess/kring det datumet.
    Utdelningen beräknas komma in på måndag eller tisdag. Avanza mottog likviden från Storebrand Fonder i torsdags. Således är det cirka 2 veckor mellan X-dag och mottagen utdlening.

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Cristofer,
      Den här fonden lade Avanza upp efter att jag kämpat med att få in den hos dem i cirka 1 år. Storebrand var länge aviga men till slut så löste det sig så den här fonden och Storebrand Global All countries B lades upp hos dem.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jag köpte fonden tillsammans med deras global all Countries i samma stund som den fanns tillgänglig på Avanza. Har inte fått någon utdelning på kontot ännu och enligt Avanza så skulle pengarna landat dagen innan midsommar men tydligen så får man vänta längre än så.
    Hursomhelst så imponerar utdelningshöjningarna i denna fonden och vi kan ju hoppas att det fortsätter så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Tack för din kommentar. Kul att du investerat i bägge de där fonderna. Det tror jag blir bra i långa loppet. Jag kämpade länge med att få in de två fonderna i Avanzas sortiment men har ännu inte investerat i dem själv. Nu närmar det sig dock och jag tror jag börjar med den här Low Volatilty.

      Segt att vänta på utdelningen så klart men nu är den nog på kontot ditt inom några dagar bara.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Varför går inte fonden ner efter utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Andelskursen har gått ned sedan utdelningen avskildes för någon vecka sedan. Det kan visas lite olika beroende på var man tittar dock. Går jag in hos Avanza och tittar idag så syns ett rejält tapp i kursgrafen. Det är för att utdelningen avskilts. Tittar man på siffrorna för fondens avkastning så kan det ofta visas totalavkastning där och då är utdelningen liksom inräknad i de siffrorna.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Storebrands utdelande fonder kan konstigt nog köpas hos Levler med 100 kr som minsta köp. Har testat att köpa Global All Countries B SEK samt Global Plus B SEK.
    Rabatt på fondavgiften får man också.
    Utdelningen trillade in på kontot 17/6.
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej!
      jag har också denna fonden hos Levler!
      Minsta köp 100 kr och utdelningen kom in typ 3 dagar efter utdelningsdagen så inga problem där!
      fattar inte varför alla e så besatta av köpa på avanza när man kan öppna konto på typ Levler till lägre kostnader!
      Mvh Patrick

      Radera
  9. Märkte det med. Avanza tjuvhåller på utdelningen. Jag gör om testet med andra fonder hos Carnegie. Exdag nu den 26:e och kontant utdelning den 27:e. Ska bli intressant att se hur länge jag får vänta på pengarna

    SvaraRadera
  10. Märkte nu precis att Nordnet har A varianten men inte B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror Nordnet stoppat handeln med de där fonderna i andelsklass B då deras system inte har stöd för olika handelsbelopp på det viset fonden är upplagd. Med stort minsta köp och sedan ett annat belopp för löpande köp.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Fortfarande ingen utdelning från Storebrand hos Avanza. Däremot har jag fått dubbelt från Invesco S&P 500. Ärligt talat, vad håller dom på med? Någon som råkat ut för samma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller fått någon utdelning. Lite illa att det ska ta så lång tid. Det är väl bara att vänta...

      Radera
    2. Same here. De drar tillbaka Utd från Invesco , så spendera den inte 😁

      Radera
  12. Tråkigt att utdelningarna från Storebrands fonder inte trillade in på avanzakontot idag heller.

    SvaraRadera
  13. Nu har utdelningen kommit på Avanza någon mer som har fått utländsk källskatt på utdelningen för storebrand global all countries b sek & storebrand global low volatility b sek? Det ska det väl inte vara på svenska fonder båda har ju SE nr? Om så var det ju var det ju ingen höjdare att ha på ISK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det drogs för mig också...

      Radera
    2. Avanza har gjort fel, dom kommer att fixa under dagen

      Radera
    3. Avanza har svarat mig på twitter att det inte skall dras skatt på utdelningen från dessa fonder ifrån Storebrand i ett ISK och att de kollar på att justera det åt berörda kunder.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Verkar som om det är justerat. Först stod det källskatt under transaktioner, nu är det borttaget :)

    SvaraRadera

SEB starkt år men inget ovanligt

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Bankaktier är gubbiga och blir ofta avfärdade eller kategoriserade som "trötta&qu...