Bättre än börsindex

 


Jag har ett bra börsår hittills under 2024 men det är viktigt att ha med sig några saker när det kommer till kortsiktig prestanda. Börsen är för långsiktiga investeringar och man behöver se på utvecklingen över många år för att få en rättvis bild. För att få en rättvis bild av börsen samt för enskilda investerares prestanda. Förra året var min avkastning sämre än börsindex och året innan var den bättre. Jag hade ett uselt år 2020 när pandemin slog till. 

Ofta är det bara tur. Vi småsparare har ofta stor tro till oss själva, att vi är bättre investerare än andra ja rentav bättre än proffsen. Likt de där undersökningarna som visar att typ 90 procent av alla män tror de är bättre än genomsnittet på att köra bil.

Man behöver ha en placeringshorisont om minst 5 år när man investerar på börsen. Det kan svänga snabbt upp och ned på kort sikt men om man ser på placeringen över 5 år jämnar det där oftast ut sig. Om man skulle köpa en bred indexfond idag och den imorgon börjar en rejäl nedgång så är det ändå sannolikt att man har en positiv avkastning efter 5 år.

Farligt att extrapolera kortsiktig avkastning. Det är nog ett vanligt misstag att se på sin egen prestanda på något år och förvänta sig att prestera minst lika bra varje enskilt år i evinnerligheten. Samma tabbe är det att titta på fonder som presterat bäst en period i närtid och investera i dem med förväntan att de skall prestera bäst även den kommande perioden. Data ifrån S&P (SPIVA report) visar att det faktiskt är raka motsatsen. De fonder som presterat bäst en viss period hör sällan till de som presterar bäst den kommande perioden. Det är vanligare att de hör till de sämst presterande.

Sektorer och branscher utvecklas olika över tid. Jag investerar långsiktigt i fastighetsaktier och de har haft en usel period på börsen. De senaste 3-5 åren har fastighetsaktier generellt på Stockholmsbörsen och i USA gått väldigt svagt. Innan dess gick de starkt en period och nu är vi inne i en räntesänkningscykel där de kan tänkas gå starkt igen. Så här har det alltid varit och det kommer fortsätta vara så att det är svagare och starkare perioder i olika sektorer. Man behöver se på saken över perioder om minst 5 år men gärna 20 år. Jag äger ett fastighetsbolag som presterat betydligt svagare än S&P500 på 5 års sikt men sett 20 år historiskt står sig dess avkastning mycket bra. Jag har tro till de kommande 15-20 åren också (Realty Income, Ticker: O).

Just i år är jag stark. Det går bra i år och jag behöver det för att väga upp andra år när det gått sämre. Att jag ligger före index i år är en portion tur och en portion att det skett en sorts sektor rotation. Min typ av aktier har gått starkare helt enkelt. Jag investerar i stadiga bolag med god utdelning. Ibland presterar de bättre än index och ibland sämre men över tid jämnar det ut sig.

9 kommentarer:

  1. Tjena, följer med din blogg. Den ger motivation till oss småsparare. Jag har en fråga om du känner till någon europeisk variant av SCHD? Många pratar om FUSD, vad är din take på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det finns ingen fond i EU som är som SCHD. Skall man ändå välja ut något som är i den inriktningen så är FUSD något jag har nämnt tidigare. FUSD ifrån Fidelity har en mycket lägre direktavkastning men den har en inriktning mot kvalitetsbolag. Den historiska prestandan är god i FUSD och delvis beror det på att den faktiskt innehåller lite tech också. Framförallt har den ett bra kvalitetsfilter som väljer ut riktigt fina bolag.

      Om man inte bryr sig om just utdelningens storlek utan främst vill investera i bra bolag så är FUSD en fantastisk fond.

      Här är länk till mitt inlägg om FUSD: https://petrusko.blogspot.com/2022/08/fidelity-us-quality-income-ucits-etf.html

      Mvh petrusko

      Radera
    2. För att återkoppla till dina inlägg om att ha en kärna med index fonder vad tror du om att kärna med xact norden högutdelare och FUSD som ett sådant upplägg säg att ca 40 % av portföljen jämnt fördelat på dessa två? Har för mig att META och Alphabet ännu inte ingår men om de fortsätter med sina utdelningar kommer de nog snart plockas med Allt gott och trevlig helg Anders

      Radera
  2. Hej
    Inte för att jag är Hammarbyare, men din text för tankarna till Kentas låt.

    https://m.youtube.com/watch?v=mpCRj-pOR3o

    SvaraRadera
  3. Har landat i att mer och mer satsa på de billiga indexfonderna som delar ut på Avanza. Dels för att ökade utdelning sporrar mig att fortsätta spara men även för att bara åka med index.

    Finns det möjlighet att testa din/sin portfölj mot en indexfond bakåt i tiden? Visst det säger inget om framtiden men en rolig tankeövning. Kanske för att få vatten på sin kvarn gällande indexinvestering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Tack för din kommentar. Att investera helt eller delvis i billiga indexfonder är ett smart val. Hos Avanza kan du i din översikt gå in och titta på en graf för din historiska prestanda och där kan du välja lite vad som helst att jämföra mot. Ett index, en aktie eller en fond.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Om man ska vara rationell i sina beslut - finns det då någon anledning att investera i annat än billiga globala indexfonder (möjligen mixat med någon svenska indexfond)? Har ägt aktier sedan mitten av 1980-talet men blir alltmer övertygad om att billiga indexaktier är den mest rationella investeringsformen. Vad säger du, Petrusko? /Allt gott! Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Man kan ha olika mål och syfte med sina investeringar. Ett vanligt mål är dock att på lång sikt generera god totalavkastning. Gott om data och historik visar på att det är svårt att prestera högre avkastning än börsindex i långa loppet varpå det är rimligt att investera i just börsindex. Att inte försöka slå index utan helt enkelt åka med i en billig indexfond och ta del av börsens goda avkastning på sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ser att jag skrev "billiga indexaktier" är den mest rationella investeringsformen men menar såklart "billiga indexfonder". Och med rationell investeringsform menar jag riskjusterad totalavkastning över lång tid. /Anders

      Radera

Bättre än börsindex

  Jag har ett bra börsår hittills under 2024 men det är viktigt att ha med sig några saker när det kommer till kortsiktig prestanda. Börsen ...