Fortfarande låg värdering i månadsutdelaren EPR

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Tidigare i år köpte jag åter aktier i bolaget EPR till en skitlåg värdering. Sedan dess har kursen stigit cirka 20 procent men trots det är den fortfarande lågt värderad. Fastighetssektorn har varit i frysboxen en tid i spåren av högre räntor och pandemikrasch men nu är vi ur det där och intresset för investeringar i sektorn har tilltagit. Många fastighetsaktier har stigit en del men det finns mycket kvar att hämta på sina håll.

EPR har för 2024 guidat om en AFFO på $4,76 - $4,96 per aktie. Mitten av det spannet är $4,86 och räknat på det är värderingen nu cirka 10x AFFO. Aktien stängde igår på $48,63. På sikt kan en rimlig värdering vara 12-14x AFFO. EPR växer även sin AFFO årligen varpå det finns god kurspotential härifrån kombinerat med en rejäl utdelning.

Utdelningen betalas månadsvis och höjdes tidigare i år med 3,6 procent till $0,285 per månad. I årstakt är utdelningen på $3,42 vilket innebär en direktavkastning om 7 procent.

Belåningsgraden är 39 procent. Uthyrningsgraden är 99 procent. EPR har en stark finansiell ställning och en Investment Grade rating med stabila utsikter.

EPR äger upplevelsefastigheter och en liten del utbildningsfastigheter. Det är nöjesparker liknande Liseberg, vattenland, skidanläggningar likt Lindvallen osv. De äger en hel del biografer men de äger de bästa biograferna. Det är en sektor som de minskar sin exponering i även om just deras bio-fastigheter är top of the pops.

Jag är attraherad att köpa fler aktier i bolaget på de här nivåerna. Bolaget släpper sin rapport för det tredje kvartalet på eftermiddagen den 30 oktober. Jag förväntar mig inget "groundbreaking" i rapporten utan det är mer av en trevlig uppföljning. Värderingen är så pass låg att man har marginal för eventuella negativa faktorer som kan dyka upp, tex en sänkning av guidningen. Det tror jag inte vi får se men gott att ha marginal för det.

Länk till EPR hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

2 kommentarer:

  1. Roligt att du köpte in EPR igen själv så köpte jag mina år 2016 om Jag minns rätt så man har ju ägt dem ett tag nu.

    SvaraRadera
  2. Mja vet inte om jag är så sugen på EPR. Vissa innehav är ju guld värda, men AMC, Topgolf med flera känns skakigt och konjunkturkänsligt.

    SvaraRadera

Fortfarande låg värdering i månadsutdelaren EPR

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Tidigare i år köpte jag åter aktier i bolaget EPR till en skitlåg värdering. Sedan des...