Realty Income 30 år på NYSE

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

1994 börsnoterades The Monthly Dividend Company A.K.A Realty Income. Sedan noteringen för 30 år sedan har dess aktie presterat 13,5 procent årlig genomsnittlig avkastning. Utdelningstillväxten har varit 4,3 procent per år i snitt och de har höjt varje år ända sedan noteringen 1994.

Realty Income uppmärksammas idag utav NYSE på sin 30-års "börsdag".

Själv har jag ägt bolaget i över 10 år. Jag är osäker hur långt bak Avanzas köp-pluppar i grafen funkar men jag tror jag ägt än längre än plupparna i grafen. Ah ja, ingen big deal.

De senaste 3-5 åren har inte varit en bra period för bolagets aktieägare då hela fastighetssektorn först pressades av pandemin och sedan av det stigande ränteläget. Nu går vi in i en period av räntesänkningar och en förmodad starkare period för fastighetssektorn och Realty Income.

Direktavkastningen är cirka 5,2 procent nu på kursen $60,29 och utdelningen betalas som sagt månadsvis. De brukar höja utdelningen åtminstone en gång per kvartal varje år. Värderingen är attraktiv/rimlig till 14,4 gånger AFFO räknat på mittspannet i guidningen för 2024 ($4,17).

Länk till Realty Income hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

3 kommentarer:

  1. Kul! Äger Realty Income och lär fortsätta göra det många år framöver.

    Ett litet sidospår petrusko,

    Jag kom faktiskt in på ett inlägg som du skrev 2019 om bolaget Exchange Income Corp som jag själv äger i min portfölj sen typ 2 år tillbaka.

    De har fortfarande inte sänkt sin utdelning någon gång sen deras IPO 2004 och fortsätter prestera med rekord i omsättning de senaste kvartalen. Detta kan nog vara en av mina stabilaste pjäser i portföljen faktiskt.

    Har du funderat något mer på att kanske ta en position i bolaget på senare tid sen du skrev om det 2019? Annars kanske det kan bli ett fint uppföljningsinlägg här på bloggen om du har idétorka. =)

    Det finns enligt mig många fina och stabila utdelningsbolag i Kanada som inte får samma uppmärksamhet som amerikanska bolag.

    Lite synd tycker jag. =)

    SvaraRadera
  2. Bevakar denna sedan ett tag och det blir till att bevaka den ett tag till så får jag se om det blir köp eller ej.För tillfället skulle jag nog hellre köpa fler aktier i Ares Capital då den även har ett fint belåningsvärde då jag gärna använder mig av belåning när jag anser att det är lämpligt.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  3. Tjenare Petrusko.
    Måste säga att jag nu blev glatt överraskad, 13,5% CAGR var betydligt bättre än jag väntat mig av O. Stabilt!
    God avkastning på dig.
    /K

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...