Nytt innehav Equinor

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Idag har det varit stökigt på börsen varpå jag passade på att köpa ytterligare Atlas Copco och den börshandlade fonden Xact Norden Högutdelande. Jag tog även in ett knippe Equinor som jag inte ägt på 10 år. Sist gång jag ägde bolaget hette det Statoil.

Vad oljepriset skall vara i framtiden vet jag inte och det är en osäkerhetsfaktor jag normalt sett undviker. Bolag som inte har makt/kontroll över priset på sin produkt är inte en favorit men jag behöver inte undvika dem helt. Jag gör den här investeringen för att få exponering i sektorn och för att värderingen ser rimlig ut givet att oljepriset inte havererar. Ytterligare en faktor till min favör är växelkursen på den norska kronan som idag noterar cirka 0,95 SEK.

Ordinarie utdelning är $0,35 per kvartal och det här året har de även pyntat en bonusutdelning på lika stort belopp. Den ordinarie utdelningen väntas stiga nästa år och den där bonusutdelningen är inget jag tar för givet eller förväntar mig. Equinor gör även regelbundna återköp av aktier och det har de gjort under flera års tid. Det gillar jag. Det blir stadigt färre utestående aktier och det är en köpare i marknaden som skapar köptryck. 

På aktiekursen 277 NOK är direktavkastningen cirka 5,3 procent räknat på den ordinarie utdelningen. Nästa utdelningstillfälle är den 16 augusti med paydate den 28 augusti. Utdelningen är då $0,35 gånger två. I norska kronor är utdelningen 3,84+3,84 NOK.

Länk till Equinor hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

5 kommentarer:

  1. Trevligt att du passar på att utöka din portfölj när det är rött på börserna.Då jag oftast är fullt investerad med mitt egna kapital så avvaktar jag tills det finns nya pengar på kontot då belåning för tillfället inte är särskilt lockande i förhållande till risk/avkastning vilket är fördelen med att kunna använda belåning till sin egen fördel inte för att maximera avkastningen hela tiden.Jag skall bevaka Equinor framöver, men för tillfället lockar inte den aktien mig.Däremot är jag alltid tacksam för den informationen du ger om olika värdepapper så kan jag själv avgöra om de är något som passar mig och i mina portföljer.Ha en trevlig kväll.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  2. Vågat Petrusko! Olja lär inte försvinna som den viktigaste råvaran inom min livstid men frågan är vad priset på den kommer att vara. Har man inget emot volatiliteten i sådana investeringar kan det säkert visa sig vara ett bra köp. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker både AkerBP och Vår Energi har bättre värdering än Equinor, när det gäller norsk olja. Varför valde du Equinor istället?

    SvaraRadera
  4. Hej

    Tack för en bra blogg. Ett förslag är att titta på Aker. Investmentbolag med 50% av kapitalet i Aker BP.
    Bra riskspridning.

    SvaraRadera
  5. Intressant. Själv har jag valt AKER BP.

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...