Nu äger jag Atlas Copco igen

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Jag har gjort fina pengar på Atlas Copco genom åren. Det är ett fantastiskt bolag och det tror jag att de kommer fortsätta vara på riktigt lång sikt. Historiskt har jag bytt lite fram och åter mellan Atlas Copco och Investor och vid något tillfälle var värderingen klart attraktiv varpå jag satsade ordentligt på bolaget parallellt med Investor. Nu har jag inte ägt det på snart ett år men idag så slog jag till på ett knippe aktier igen. En kul grej är att Atlas Copco är en viktig om inte den viktigaste faktorn till Investors fantastiska avkastning på lång sikt.

Till en betydligt högre kurs har jag nu köpt in mig i Atlas Copco igen. Aktien har gått stadigt upp över tid så det är naturligt att den står högre idag än för något år sedan. Visst, det går inte spikrakt upp och den kan komma bli mycket billigare än så här. Jag tycker dock det är rimligt nu och det tycker jag är en bra deal för ett fantastiskt bolag. Atlas Copco kommer aldrig bli riktigt billigt utan de har alltid en relativt hög värdering för de förtjänar det.

Strax under 160 kronor betalade jag idag för Atlas Copco B. På föregående års vinst om 5,75 kronor per aktie är det kring p/e 28. I år kan vinsten tänkas hamna på en bit över 6 kronor per aktie och räknat på 6,2 kronor per aktie ger det p/e 26 ungefär. Nästa år väntas vinsten stiga än mer. Atlas Copco har en hög avkastning på eget kapital vilket är ett nyckeltal jag gillar och använder mig av när jag letar långsiktiga vinnare. De senaste 5 åren har Atlas haft cirka 32 procent avkastning på eget kapital i snitt.

Jag gillar Atlas Copco och äger det gärna på mycket lång sikt. Historiskt har jag hoppat lite in och ur men det är i vart fall inte planen med det här köpet. Sen får vi se hur det blir så klart, saker ändrar sig men något som jag inte tror ändrar på sig är att Atlas Copco är ett fantastiskt bolag. Förhoppningsvis är jag förnuftig och avstår från hippetihoppande framöver.

Utdelningen är inte mycket att orda om storleksmässigt. Det är låg direktavkastning men de är en bra utdelningshöjare i vart fall. Utdelningen är på 2,8 kronor per aktie och betalas i två lika stora delar om 1,4 kronor vardera. En del går på våren och en på hösten. Höstens utdelning har vi framför oss och den har X-dag 18 oktober och paydate 24 oktober.

Länk till Atlas Copco hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

11 kommentarer:

  1. PE 2018 16 EPS 3,37 DA 2,9
    PE 2020 32 EPS 3,04 DA 1,9
    PE 2024 27 EPS 6,03 DA 1,7
    PE 2026 ? EPS ? DA ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Atlas Copcos 10-årssnitt är p/e 24 på innevarande år. 2025 kanske vinsten blir bortåt 7 kronor per aktie och det ger p/e 22,8. De brukar som sagt ha en hög värdering relativt andra bolag men det är för att de gjort sig förtjänta av det. Atlas Copco presterar bättre än många andra bolag som har en lägre värdering.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Varför köper du serie B och inte A? A är det mer omsättning på dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Omsättningen i Atlas Copco B är god. Priset är avsevärt lägre i B-aktien varpå det är en så kallad no-brainer att välja B-aktien.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det är bra att vara beredd att agera när det är röda dagar på börsen och passa på när köpläge uppstår.Man skall aldrig blanda in känslor eller ångra de beslut man tidigare har gjort då det alltid är lätt med facit hand att veta hur man skulle gjort.Jag passade på att köp 200 andelar i Xact Sverige vid kl.12.30 då det var rött på börsen idag, men jag kunde ju inte veta att det skulle gå ner ännu mer senare under dagen.Att köpa in sig till en högre kurs spelar ingen roll då det enbart gäller att tjäna pengar på sina innehav och förhoppningsvis så har du tjänat pengar på dina pengar som du har haft investerat i andra innehav under tiden som du inte ägde några aktier i Atlas Copco.Jag är oftast fullt investerad med mitt egna kapital och använder belåning när jag känner för det och då jag tror att jag kan tjäna pengar genom att använda mig av belåning och helst köper jag värdepapper som delar ut mer i DA än vad jag betalar i ränta för belåningen.Just nu avvaktar jag med att använda mig av belåning då det är skönt att ha mindre risk i portföljen och kunna köpa om det blir en röd vecka eller flera röda veckor i rad för jag kan bara veta det jag vet just nu vid varje given tidpunkt för om framtiden kan jag bara tro och spekulera även om börsen över tid brukar gå upp så kan det kortsiktigt gå lite hur som helst det vet nog de flesta.Ha en trevlig kväll!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar grym herr Jansson. Jag blir riktigt generad när jag läser.

      Radera
  4. För mig jag har hört spekulationer om ev extrautdelning från Atlas nästa år. Något du hört/läst?😀

    SvaraRadera
  5. Atlas kommer jag nog aldrig sälja. Det är ett bolag man "alltid" ska äga tror jag. Köpte för drygt 25 år sen, då var det dyrt men aktien har dubblat sig 25 ggr sen dess. Mvh Tompa

    SvaraRadera
  6. Snyggt!
    Du är grym förebild

    SvaraRadera
  7. Själv köpte jag Investor idag

    SvaraRadera
  8. Väldigt fin kursutveckling och bra utdelningshöjare under många år. Troligen oxå framåt i tiden. Ett bolag som platsar i min portfölj utan omsvep.

    Mvh , Daniel

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...