Apropå låg volatilitet - JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income

 


Häromdagen skrev jag ett kort inlägg om låg volatilitet och här är en graf för ett av mina innehav med sådan inriktning. Jag äger den börshandlade fonden JGPI som i första hand genererar stora utdelningar via optionsintäkter. Utöver det har de en målsättning att hålla en lägre volatilitet än globalindex. Detta gör de genom bolagsurval där de väljer bolag med låg volatilitet helt enkelt.

Optionsintäkterna delas ut till oss investerare och blir till en fet utdelning som även den verkar hämmande mot volatilitet när man väger in den och ser på totalavkastning.

Grafen ovan visar en hyggligt stadig resa i grönt för fonden JGPI. Den gula grafen är globalindex. En reflektion av grafen kan vara att den där JGPI är ju nära på en "flat line" men grafen är utan utdelning. Den feta utdelningen kommer utöver det där alltså. JGPI pyntar utdelning varje månad. Läs mitt inlägg med mer info om fonden i länken här: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/jgpi-jpmorgan-global-equity-premium.html

16 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Äger du dina utländska utdelningsfonder i KF eller ISK? Förklara gärna hur du resonerar!
    Tack för bra content!
    // Filip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Filip,
      Värdepapper som det dras utländsk källskatt på utdelningar äger jag i en KapitalFörsäkring. Då fixar mäklaren/pensionsbolaget skatten i retur och där är inga ifs and buts som kan försämra det för mig.

      På ett ISK kan man eventuellt få skatten i retur men det är väldigt många faktorer som kan göra att man går miste om skatten. Man kan tex inte få mer i retur än den schablonskatt man betalar på sitt ISK. Om man har stora bolån kanske man redan kvittar bort skatten i sitt ISK som skall användas för att kvitta mot den utländska källskatten. Det är ett par exempel men där är fler hinder och det är snårigt.

      Den här JGPI som jag skriver om i inlägget dras det ingen utländsk källskatt på de utdelningar den betalar till mig varpå jag äger den i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Lite sugen på att belåna gården till 60% (just nu 20%) och investera i liknande etfer. Låta månadsutdelningarna betala ränta och amortering. Vi har två inkomster (45+45) och ca 2m investerat sen tidigare. Vilka risker ser du med detta? Jag är mest nervös över en förstärkning av kronan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det låter mycket riskabelt. Investeringar i värdepapper har stora risker och man kan förlora en stor del av kapitalet.

      Som du är nervös över är ju även valutan en risk i en sådan där fond. Fonden innehåller främst tillgångar noterade i dollar. Dollarn kan utan vidare kosta 30 procent mindre i svenska kronor. Lägg på en rejäl börsnedgång på det och mer än hälften av kapitalet är borta.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Med utdelning, https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0003UVYC20#overview

    SvaraRadera
  4. Jag funderade på att köpa in mig igen i JGPI i måndags den 5/8 efter att ha sålt hela innehavet med en fin vinst den 26/7,29/7,30/7, men då jag använder mig av belåning så valde jag att avvakta och hellre köpa in mig med eget kapital än med lånade pengar längre fram i tiden.I och för sig så gillar jag att köpa på röda dagar, men jag tar hellre det säkra före det osäkra när det är panik på marknaden och man inte vet hur långt ner det går innan det lugnar ner sig och vänder uppåt igen.Allt eftersom tiden går får man en allt längre kurshistorik i JGPI för att se hur kursen rör sig i olika skeden på börsen vilket jag kommer att använda till min egen fördel när jag väljer att köpa i olika värdepapper.Man skall komma ihåg att belåning innebär även att förlusterna får en hävstång när värdet på innehaven går ner vilket är lätt att förtränga när man har fått en fin hävstång när det har gått upp en längre tid.Det gäller att vara ödmjuk och inte investera mer pengar än att man klarar att att se värdet på sina innehav gå ner och man kan även förlora pengar vilket man kanske inte vill tro.
    Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. MBT= Man Blir Bara Så Trött.
      MvH Lars

      Radera
    2. Ja det tär. Överallt.

      Radera
    3. Låt bli att läsa kommentarer om ni blir trötta och det tär på er.Svårare än så behöver det inte vara eller hur?!Jag älskar att läsa andras kommentarer på bloggen för då och då lär man sig något nytt eller får ett tips om något man själv inte har tänkt på.Vill Petrusko inte dela mina kommentarer på sin blogg så kan han enkelt välja att låta bli om han inte anser att det tillför något för hans övriga följare på bloggen.Ha en trevlig helg!Mvh Peter Jansson

      Radera
  5. Hej! Har denna fonden lägre volatilitet än WINC eller är det ungefär samma? Tack för en jättebra blogg 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja enligt respektive fonds strategi skall JGPI ha lägre volatilitet än WINC. Det kommer sig av att JGPI har gjort ett urval aktier som har låg volatilitet medan WINC inte har gjort det.

      Utöver det så tycker jag mig klart och tydligt ha sett på kursutvecklingen i de två också att det svajar mindre i JGPI än WINC.

      När man senare tittar på totalavkastning så bör de bägge uppvisa en lägre volatilitet än globalindex. Detta pga optionsintäkterna.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack snälla för svar! Tror jag nöjer mig med JGPI då jag är ute efter lite mer stabilitet. Kollade innehaven i WINC och den är ju lite mer viktad mot ”big tech” vilket känns lite skakigt just nu.

      Radera
  6. Off Topic
    Tycker varje läsare skall ta del av en artikel i SvD Näringsliv. Man pratar med Paoli Sodini 8 augusti. Professor på Handelshögskolan. Han ger fyra bra börstips. Läs dessa. Mycket bättre än att slänga pengar på böcker där läsaren skall få reda på hur man blir rik genom att ligga i en hängmatta. Eller för den delen lära sig hur man konstruerar en pengamaskin.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den artikeln bekräftar ju att billiga indexfonder är det bästa valet enligt forskningen

      Radera
    2. Tyvärr bakom betalvägg!

      Radera
  7. En bra grej med börsraset är att VIX stiger och premieintäkterna från Covered Call strategier därmed stiger då optionspriser baseras på bla förväntad volatilitet.

    SvaraRadera

Jag har köpt en hel del Handelsbanken idag

  För bara några veckor sedan tog jag in extra många Corem preferens då jag anade att den stod för en uppvärdering. Jag köpte på mig fler än...