Aktiespararna Global Direktavkastning vs Storebrand Global Low Volatility

 


Jag gillar generellt sett utdelningsaktier och investerar gärna även i fonder som inriktar sig på den typen av innehav. Det är stadiga bolag som genererar riktiga pengar och sällan något som fullständigt havererar. Tidigare ägde jag en fond ifrån Handelsbanken med sådan inriktning globalt men bytte bort den när det stod klart att Aktiespararna Global Direktavkastning var på gång. Jag har även övervägt att investera i Storebrand Global Low Volatility men har segat med att slå till och nu har jag ju som sagt den här fonden Aktiespararna Global Direktavkastning.

Den där Storebrand Global Low Volatility är en fin fond med typiska utdelningsaktier. Den har dock en hög avgift om 0,72 procent vilket är väl svettigt. Den finns i en utdelande andelsklass "B" som pyntar cirka 6 procent årligen i juni.

Aktiespararna Global Direktavkastning finns också i en utdelande andelsklass "B" och det är den jag äger. Fonden är ny varpå de inte hunnit pynta någon utdelning ännu men de har sagt att de siktar på minst 5 procent. Första utdelningen kommer fonden att betala i december 2024 sedan kör de utdelning två gånger per framöver i juni och december.

Hur som helst är poängen med det här inlägget att jag tycker att den där Storebrand Global Low Volatility är en bra jämförelse när man utvärderar Aktiespararna Global Direktavkastning. Nu har fonden bara funnits några månader varpå det är en kort jämförelse som inte säger något egentligen men kul ändå att den startat med att ligga snäppet över Storebrands fina fond.

De kan komma turas om att vara bäst över tid men den lägre fondavgiften i Aktiespararna Global Direktavkastning är något som gör skillnad. Jag gillar och tror på bägge fonderna men jag väljer i första hand Aktiespararna Global Direktavkastning med sin lägre avgift kring 0,3 procent.

Läs mitt inlägg om Aktiespararna Global Direktavkastning B: https://petrusko.blogspot.com/2024/05/aktiespararna-global-direktavkastning-b.html

2 kommentarer:

  1. Tjena Petrusko,
    Liksom du gillar jag såväl upplägget som den rimliga avgiften i Aktiespararna Global Direktavkastning. Har börjat bygga en liten position och har siktet inställt på (till att börja med) 1% av sparkapitalet. Men just nu är jag drabbad av "valuta-koma". Jag kan inte skaka av mig känslan att vår kära utbombade SEK borde studsa uppåt i en nära framtid och därför har jag slirat på köpknappen i ett par månader. Hittills har det det ju varit helt feltänkt och kanske jag (vi) får förlika oss med tanken att kronan inte är värd mer än marknaden säger. Kanske tom att försvagningstrenden kommer att hålla i forever?
    Jag vet att du vid flera tillfällen har delgett oss dina tankar på det här med valutan så jag har ingen egentlig fråga att ställa utan ville nog mest skriva av mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Knocker,
      Ja det är lite huvudbry det där med valutan men en liten tröst är ju att köpa det utländska via regelbundna köp. Tex ett månadsspar. Då får man kanske köpt både högt och lågt med valutan där.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...