Bra start i INCU iShares US Equity High Income ETF

 


Jag följer den här relativt nystartade ETFen med stort intresse. Det är en fond som har som syfte att generera hög utdelning här och nu. De gör det delvis via optioner de ställer ut mot innehavet. Hur hög direktavkastning den har vet man inte ännu eftersom de inte hunnit pynta några nämnvärda utdelningar och heller inte meddelat någon sorts målsättning. Utdelning betalas kvartalsvis och de har faktiskt pyntat en redan men det var bara några veckor efter att fonden startade varpå den inte säger något. De hade ju inte hunnit generera mycket avkastning på så kort tid förstås.

Bilden ovan visar kursutveckling sedan start jämfört med en fin helt vanlig S&P500 ETF. Grafen visar att sedan start har den här INCU presterat en kurstillväxt om 7,64 procent. Man kan se att det är ungefär lika som den där S&P500. 

En stor del utav fondens totalavkastning kommer komma via utdelningar varpå en god del utav de där 7,64 procenten kommer delas ut vid nästa utdelningstillfälle. Förmodligen.

Nästa utdelning är i juli och om den indikerar en direktavkastning som i årstakt är relativt hög så överväger jag att ta in en liten initial position i fonden. Någonstans 6-9 procent direktavkastning vill jag se i den här.

När de delar ut en slant nästa gång så kommer kursen backa motsvarande belopp som utdelningen. Fondens strategi är primärt att generera hög utdelning och viss värdetillväxt över tid.

Fonden går att köpa hos Nordnet sedan länge men Avanza har varit usla på att få igång handeln i den här. Fonden finns upplagd hos dem men de säger att de väntar på någon information ifrån iShares innan de kan släppa på handeln. Så har de sagt i flera månader nu och det är ju bara för uselt. Infon som behövs finns tillgänglig men det är något annat Avanza krånglar med. Vad vet jag inte men jag köper inte deras förklaring. Om de velat få igång den här fonden så hade de kunnat fixa det för länge sedan. Jag påminner dem regelbundet om det här. Så småningom kommer den nog igång. Jag är kund även hos Nordnet och köper fonden där om jag vill ta in den och Avanza fortfarande inte löst det här. **** Uppdatering 2024-06-24 14:58. Nu verkar fonderna gå att handla hos Avanza. Som en händelse kom de igång nu...

Nedan är länk till ett par inlägg jag skrivit om fonden tidigare:

Nya fonder från iShares: https://petrusko.blogspot.com/2024/03/nya-aktiva-etfer-ifran-ishares-med.html

Första utdelning i INCU och WINC: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/forsta-utdelning-aviserad-i-incu-och.html

32 kommentarer:

  1. Vad är skillnaden på denna och JPM? Finns det någon anledning att äga båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonden ifrån JPMorgan med ticker JGPI har en global inriktning och väljer innehav med låg volatilitet. De har sin unika optionsstrategi.

      INCU har inriktning mot USA och kör sin egen strategi för att generera inkomst via bla optioner.

      Det är helt olika fonder och kommer utvecklas olika. En tanke är att sprida sin "stek" över flera sådana här fonder. För riskspridning. Det är svårt att veta vilken utav dem som kommer göra saken bäst eller sämst också för den delen.

      Jag fördelar gärna min slant över flera sådana här fonder. Anta att jag vill ha 15 procent av portföljen i sådan här exponering. Jag har då hellre tre fonder som utgör 5 procentenheter vardera.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vet man vad avgiften kommer att ligga på om man köper via Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fondavgiften för en börshandlad fond är den samma oavsett var man köper den. Den är 0,35 procent plus eventuella transaktionskostnader inom fonden och det sker alltså inom fonden och är samma oavsett var man köper.

      Utöver det så pyntar man vanligt utlandscourtage och valutaväxlingsavgift.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hur tänker du kring valutaväxlingen i dina utdelande etf:er? Det blir väl rätt mycket pengar på året? Mvh Lundis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lundis,
      Om man säljer utländska värdepapper fram och tillbaka så bygger det upp till en rejäl slant i valutaväxlingsavgifter. När man huvudsakligen bara äger dem och tar emot utdelningar är den avgiften inte enorm men visst är den störande.

      Det är störigt att Avanza tar valutaväxlingsavgift på utdelningar medan Nordnet inte gör det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Okej, hoppas Avanza kommer igång med valutakonto snart . Jag har jämfört kursen vid de 3 senaste utdelningarna (har både NN o AVA) från JPGI. Skillnaden är minimal men kan slå åt båda håll. Ava har ibland varit lägre kurs än NN! Ser ingen logik.
      Mvh Lundis

      Radera
    3. Rätt så hög avgift i dessa, men det kanske bär sig ändå? Antar att nästa utdelning är i september? Tack för bra inlägg!

      Radera
    4. Tjena, den pyntar utdelning januari, april, juli, oktober. Fondavgiften är 0,35 procent i den här och det är rimligt. Sedan tillkommer transaktionsavgifter och eftersom fonden är helt nystartad har de uppskattat dem till 0,25 procent vill jag minnas. Det gör att avgiften totalt sett ser hög ut. Vad transaktionsavgifterna faktiskt blir återstår att se.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. 0,60 enligt Avanza. Är dom ute och cyklar?

      Radera
    6. Nu tar du fram din miniräknare och plussar ihop de där 0,35 och 0,25 som jag nämner ovan.

      Mvh petrusko

      Radera
    7. Kanske jag som är trög men transaktionsavgifter i denna kontext exkluderar köp och sälj? Vilka typer av transaktionskostnader refereras det till? Utdelningar, köp och sälj av aktier för fondbolaget?

      Tack för en kanonblogg! Lär mig massor.

      Radera
    8. Tjena,
      Ja de där avgifterna som tillkommer och redovisas ihop med fondavgiften hos Avanza är kostnader som uppstår inom fonden. Hos fondbolaget alltså och inget varken jag som investerare eller våra mäklare styr över. Det är kostnader för courtage, analys och sådant där.

      Vi investerare betalar courtage och valutaväxlingsavgift när vi investerar i utländska börshandlade fonder men det är engångsavgifter.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag har tjatat på Avanza i två års tid att få ordning på sin redovisning av utdelningar i iShares. Men av något skäl släpar det rejält.
    De iShares jag har delar nog ut nu i veckan, men det framgår inte av kalendariet.
    Med lite tur fylls det i efteråt. I bästa fall.

    Förstår faktiskt inte hur det kan vara så komplicerat då infon helt uppenbart finns tillgänglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Börshandlade fonder har i normalfallet ingen info om utdelningen långt i förväg. Den beslutas och skickas ut bara några dagar senare. Således finns det ingen info som mäklarna kan tillhandahålla långt innan.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Korrelt, men iShares ETF:er brukar besluta ungefär samtidigt som Vanguard All World. Och All World redovisas en månad i förväg.
      IShares om man har tur en vecka efter att man fått pengarna på kontot.
      Så något skiljer ju där i.
      Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men ändå.

      Radera
    3. Jag har ägt en del Vanguard fonder och medan jag gjorde det fungerade de likt de flesta andra ETFer att utdelningen skickades ut bara ett antal dagar efter beslutet. Ingen info långt i förväg.

      Nu är det ett tag sedan jag sålde mitt sista Vanguardinnehav VGWD men jag har följt utdelningen till så sent som i december 2023. Då skrev jag den 7 december om att infon inte var ute om utdelning. För utdelningen som senare hade X-dag den 14 december.

      iShares följer jag flera fonder i dagsläget bland annat de här INCU och WINC som kommer pynta utdelning om cirka 3 veckor. Där är ingen info ute ännu och det lär inte finnas än på någon vecka eller två.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Och jag förlitar mig alltså inte till Avanza då utan snarare till den datafeed som fondbolagen skickar ut. Avanza är generellt snabba med att lägga upp infon om utdelning på sin sajt.

      Oftast publicerar Avanza info om utdelning 1 dag efter att jag erhållit infon via fondbolagets Datafeed.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Fast med det sagt undrar jag ju över var du hittar info om utdelningen en hel månad i förväg? Jag kan ju inte veta med säkerhet att mina metoder är de snabbaste och om jag kan få tag på info om utdelningen än snabbare så gör jag gärna det =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Nu verkar både WINC och INCU möjliga att köpa på Avanzas plattform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant , bra jobbat.

      Radera
    2. Det ser och vara avgifter och utveckling mellan Avanza och Nordnet om jag tittar rätt

      Radera
  6. gött gött att det går att köpa på den andra platformen nu! En stor applåd! :D

    SvaraRadera
  7. Hej.
    Finns det någon fördel/nackdel med att varje andel är relativt liten? Runt 5 EURO så blir det väldigt många andelar när man köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det har egentligen ingen betydelse men visst kan det bli lite smidigare att handla vissa belopp när andelskursen är låg. Jämför det med en aktie som står i 600 dollar per styck och du vill handla för 9000 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. är dom här 3st fonderna lite kaka på kaka eller kan man ha tex 5% i varje för att få lite riskspridning? tänker winc/jgpi/incu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Nicky,
      Jag tänker att det är rimligt att använda dem så, att sprida risken genom att använda dem tillsammans. WINC och INCU är samma fondbolag och de gör samma grejen bara att det är olika inriktning USA vs Global. Det kanske inte tillför lika mycket att ha dem bägge som att kombinera en utav dem med JGPI.

      JGPI ifrån JPMorgan är ju ett annat fondbolag och de kör sin unika strategi. Att komplettera den med åtminstone en utav de där fonderna ifrån iShares kan vara en tanke.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej Petrusko,

    Jag råkade köpa INCU i min KF istället för ISK, ett slarvfel.

    Finns det någon nackdel med att ha denna på KF istället för ISK?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ingen fara där. Den funkar bra även på en KF. Det dras ingen utländsk källskatt på utdelningen så det är inga konstigheter alls.

      Ja, det har hänt mig också någon gång =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Super! Om du sedan skulle köpa mer, fortsätter du då köpa i KF eller byter du till ISK, och har kvar det första köpet i KF? :)

      Radera
  10. Verkar vara många som köpte WINC och/eller INCU direkt. Personligen avvaktar jag nog till åtminstone efter juli månads utdelning för att vart det barkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja, jag har noterat att de bägge fonderna har fått ett hundratal ägare vardera redan. Själv gör jag också som så att jag avvaktar utdelningar för att ta ställning till dem.

      Jag har skrivit tidigare att jag avser avvakta 3-4 utdelningar men jag är öppen för att ta in en liten stek om utdelningen nu i juli pekar på en nivå jag förväntar mig om 6-9 procent direktavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera

Utdelning spikad i WTEE Wisdomtree Europe Equity Income ETF - juli 2024

  Idag har fondbolaget Wisdomtree spikat utdelning i ett knippe fonder varav bla den här WTEE som jag äger. Det är en fond med inriktning mo...