Jag skramlar för att köpa mer REITs

 


Det här blev lite lustigt tycker jag. När jag sitter här vid min dator och kollar om jag kan ta ifrån mitt vanliga räntespar för att kunna investera mer i REITs ja då dök det här upp i mitt twitterflöde. Linnea Schmidt har skrivit en bok på danska med titel "Derfor elsker jeg REITs". I bild även utdelningsnotiser från diverse REITs.

Det är ju som att universum talar till mig: Gör det! Ta de där pengarna ifrån bankkontot och investera mer i REITs.

Som jag skrivit om för någon dag sedan bara så är jag attraherad att köpa lite mer i Realty Income men jag har ett par bolag till som pockar på mig. Dels har jag tittat till EPR Properties som jag verkligen gillade förr i tiden men som fick problem i pandemikraschen varpå jag ställde mig vid sidan. EPR ser bättre ut nu och pyntar sedan länge utdelning igen. Jag gillar även Agree Realty som påminner mycket om Realty Income. Värderingen är högre och direktavkastningen lite lägre men de kan sannolikt växa lite snabbare än Realty Income varpå det kan vara ett trevligt komplement. Dollarn står högt och det är ju lite motigt förstås när det kommer till att investera i USA-aktier men jag gör som jag resonerat tidigare att jag tar det varsamt och köper gärna mindre och regelbundet men undviker stora engångsköp. Dollarn kan vara hög länge och jag vill undvika spekulera i valuta på ett sätt som att undvika köpa USA-aktier helt bara för dollarn är hög.

Universum hade ytterligare ett meddelande till mig och det var att jag skulle slå till på de där böckerna jag funderat på att köpa. Ihop med ett ex av Linneas bok. Det är lång leveranstid på böckerna jag beställt varpå det nog dröjer åtminstone 2 veckor innan jag har dem i brevlådan. Det ser jag fram emot.

16 kommentarer:

  1. Donald Ducksson19 maj, 2024 11:24

    Jag hade ganska mycket fastighetsaktier och REITs tidigare, bl.a Realty, WPCarey men även Castellum och Balder. Men när jag köpte hus, tänkte jag att det blir så mycket fastighetsexponering med egna villan så jag sålde alla de aktierna. Är det dumt att resonera så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, eftersom ditt egna boende endast är en kostnad, och varken innebär utdelning eller värdeökning som du lätt kan omsätta som en aktie...

      Radera
  2. Hey, EPR ja... Fick faktiskt kolla den pärlan från transaktionerna. Den pyntade utdelning hela tiden, men sänkte från 0.385 till 0.25 mitten av 2020. Jag hade nybörjarturen med mig när jag utökade EPR med 50% den 20 mars 2020, 18.16 var priset. Sålde av helt i mars 2022, trodde inte på återhämtning i EPR sektorerna då.
    Nu då? Jag kan inte se tydlig bild om efterfrågan så håller mig borta.

    SvaraRadera
  3. Tjenare Petrusko.
    Är en REIT en typ av fond? Skulle du säga att det är lika låg risk som en fond eller ser du det mer som enskilda innehav?
    God avkastning på dig.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena K,
      Jag har sett att Avanza använder ordet fond i sin beskrivning av REITs men det är nog bara en dum datagenererad nonsentext de använder.

      Anyhow, REITs är fastighetsbolag. Ordet REIT kommer sig av en speciell bolagsform som är skapad för att underlätta investeringar i fastigheter. Genom att REITs är ålagda att betala en mycket stor del av sina intäkter i utdelning till sina ägare är de fria från bolagsskatt. Staten får in sina skatteintäkter genom den beskattning som sker på individnivå. När investeraren tar emot utdelningen alltså.

      En REIT är ett fastighetsbolag. I Sverige heter några kända fastighetsbolag Castellum, Wihlborgs och Sagax. De är inte REITs då vi inte har den bolagsformen här men skit i bolagsformen. De är fastighetsbolag likt amerikanska REITs är det. I breda penseldrag.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej,

    Vad skulle du säga är den största risken i jpgi?

    Funderade på att ta in reits för månadsutdelning men fastnar i att jag anser att jgpi är bättre?

    Tar bort bolagsrisk ger månadsutdelning.. mm.

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      JGPI äger aktier med en inriktning/exponering som liknar globalindex. Själva aktiedelen är mycket god riskspridning, fina bolag osv. Där är det relativt låg risk på lång sikt. På samma sätt som jag anser att det är låg risk i en vanlig global indexfond på lång sikt.

      Utöver det är där en riskfaktor i JGPI att tänka på kring optionerna. Det är en risk att de optioner de säljer är mot ett index men fondens underliggande tillgång är inte index utan en portfölj aktier de valt ut ur globalindex som är lik. En risk är således om portföljens avkastning avviker mycket ifrån index som de sålt optionerna mot. Att avkastningen de ger bort via optionerna kan bli större än den avkastning som portföljen genererar.

      Det är inget jag är värst orolig över. Dels för att portföljen är lik index men även för att de aldrig säljer optioner mot hela innehavet på ett bräde. De ställer ut optioner med 30 dagars löptid varje vecka mot en del av portföljen. Således är löptiden/risken endast under en 30-dagarsperiod men framförallt är det bara en del av portföljen som är exponerad.

      Fondbolaget argumenterar säkerligen gärna för att det är låg eller till och med lägre risk i en sådan här fond men jag resonerar att de har adderat något ovanpå en globalfond och det de har adderat bär risk varpå jag ändå hanterar den här fonden mer varsamt än en helt vanlig global indexfond.

      Ställer man den mot ett enskilt bolag som tex en REIT så anser jag att risken är lägre i JGPI och är alltså mer bekväm att vikta den större än ett enskilt bolag som tex Realty Income.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,

      Tack så jättemycket för svaret nu förstår jag lite mer kring risken.

      Tycker du att man kan blanda denna med dom två nya Winc och incu när dom blir tillgängliga såklart.?

      Vill sprida risk så mycket som möjligt men samtidigt då en bra DA då jag behöver det för att leva på.

      Mvh :)

      Radera
    3. Tjena,
      Ja om man söker hög DA via den här typen av investeringar är det rimligt att sprida över flera olika fonder. I dagsläget vet vi inte vad WINC och INCU går för men framöver när man fått en bild av saken kan de kanske vara goda komponenter att använda för att sprida risken.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Har kommit till insikt att det ger mer sinnesro med fonder och eft:er på senare tid. Så finns det någon vettig etf med inriktning mot REITs? Hade varit kul och ha en liten exponering met detta.

    PS. Tack för en grymm blogg

    SvaraRadera
  6. Tack för inspiration Petrusko
    Vet du status för INCU och WINC
    Går ej att köpa ännu, eller ?
    Mvh J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena J,
      Hos Nordnet går det att köpa INCU och WINC men inte hos Avanza ännu. De finns upplagda men Avanza väntar på någon info ifrån fondbolaget innan de kan släppa på handeln.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack ännu en gång Petrusko
      Nordnet gick fint
      Köpte båda
      Bombmattan rullar på , tacksam för nya infallsvinklar
      Kommer även fylla på Realty och starbucks
      Tack J

      Radera
  7. Jo, det där med valuta är ju alltid svårt. Har väl en 30-30-40 spridning mellan euro, usd och sek. Finns så många fina aktier i andra länder till bra värderingar. Men tänker man långsiktigt så jämnar nog valuta svängningar jämt.

    SvaraRadera

Warren Buffett och hans swing

  Superinvesteraren Buffett har i sammanhang kring hans fantastiska prestanda som investerare uttryckt sig i termer av baseball. Han är grym...