Realty Income höjer utdelningen - Maj 2024

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.
Det amerikanska fastighetsbolaget Realty Income meddelade igår att de höjer sin månadsutdelning med 2,1 procent jämfört med månaden innan. De brukar höja utdelningen minst 4 gånger per år och ända sedan börsnoteringen 1994 har utdelningen höjts vartenda år.

Månadsutdelningen höjs ifrån $0,2570 till $0,2625 vilket summerar till en utdelning om $3,15 i årstakt. Aktien stängde igår på $55,13 vilket innebär att direktavkastningen ligger på 5,7 procent. Paydate för nästa utdelning är den 14 juni och X-dag är i slutet av maj. De har inte lagt upp den infon på sin sajt ännu varpå jag inte har exakt datum för X-dag men den kommer upp på deras sajt inom kort och kommer även synas hos Avanza inom någon dag.

Realty Income har jag ägt i många år nu och det är ett väldigt bra bolag i mina ögon. Det har blivit mycket större nu än när jag gick in för drygt 10 år sedan. Det betyder att de sannolikt inte kommer kunna växa lika snabbt som de gjort historiskt. Varje förvärv gör helt enkelt inte lika stor skillnad längre. Såvida det inte handlar om att de förvärvar ett helt bolag som de gjort vid flera tillfällen. Växa kommer de göra men det är rimligt att vänta sig en lägre tillväxttakt framöver. Realty Income har smarta hyresavtal där hyresgästen står för i princip alla kostnader förknippade med fastigheten. Det innebär att de kan luta sig tillbaka och "problemfritt" bara ta emot hyresinbetalningar. Hyresavtalen har årliga höjningar. Hyresgästerna är noga utvalda utefter god betalningsförmåga och uthållig verksamhet. Realty Income har en stark finansiell ställning och sammantaget ser jag det som en mycket pålitlig utdelningshöjare.

Värderingen och aktiekursen är nedpressad. Fastighetssektorn är inte så populär nu av olika anledningar där det högre ränteläget är en. I långa loppet är sådana här tillfällen som en sorts "fyndläge" för investerare. Jag har bevakat utvecklingen men inte ökat i närtid. Senast jag ökade var i juli 2023 och sedan dess har den handlats till än lägre kursnivåer. Värderingen är attraktiv nu och jag börjar bli sugen på att köpa lite fler aktier i bolaget. I Q1-rapporten guidade bolaget för en AFFO om $4,13 - $4,21 för 2024. Mitten av det spannet är $4,17 och innebär en multipelvärdering om 13,2 gånger AFFO. Det är historiskt lågt och attraktivt som sagt. Fastighetssektorn kan vara impopulär ytterligare en tid men i långa loppet är det här ett bra bolag och det brukar löna sig att äga bra bolag på sikt.

Länk till Realty Income hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

9 kommentarer:

  1. Tack för uppdateringen

    SvaraRadera
  2. Hej, Realty har seglat upp som nr 8 bland innehaven nu med ca 4% av totalen investerat. Hoppas på fortsatt gynnsamt klimat för Realty.

    SvaraRadera
  3. Hej!Tack för tipset, det kan kanske bli en liten aktiepost till mina utdelande basinnehav till att börja med för att sprida mina risker på allt fler tillgångar när jag någon dag köper i mindre poster efter att ha ändrat nivån på courtaget hos Avanza.(Synd att man inte alltid kan få det lägsta priset oavsett vilken storlek på aktieköpen man gör.Lite jobbigt att betala 0,25% i Courtage istället för fast pris på 99 kr/köp eller sälj på om jag skulle vilja göra många kortsiktiga köp och sälja samma dag på runt 400000-1000000 kronor/köp eller sälj efter att jag har ändrat courtage och köpt småposter på ca 500-5000 kr/köp eller sälj.Då får ju Avanza en väldigt stor del av de dagliga vinsterna och det är på mina konton som vinsterna skall hamna på.)Sedan tar jag gärna hem en vinst om tillfället skulle uppstå efter att jag har fått utdelningar under åren samtidigt som kursen skulle gå.Jag är som sagt var väldigt flexibel i mina många olika strategier som jag kombinerar dels för att det är roligt och att det är lönsamt för mig i mina portföljer.Jag värdesätter din kunskap och den informationen som jag kan ta del av via din blogg.Ha en trevlig lördagskväll.Nu blir det tv:n för min del som är ett annat av mina intressen förutom att förvalta mitt kapital på börsen som är mitt största intresse.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Tack för din kommentar. Ja det här med courtageklasser och hur de funkar det känns väldigt förlegat. Jag tror dock att det kommer bli ändringar de närmsta åren på den fronten. Flera nytänkande aktörer är på gång nu och de har inga planer på sunkiga courtageklasser som gör livet sämre för spararen. Jag tänker bla på Montrose och SAVR som arbetar på aktiehandel i närtid.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Petrusko!Jag har skrivit ett meddelande till Avanza om detta med Courtagen för att försöka påverka då jag är alldeles för bekväm för att byta nätmäklare då jag trivs väldigt bra med Avanza för jag har lärt mig att använda Avanza som plattform för mina investeringar.Det är bra om många börjar skriva meddelanden till Avanza med det de önskar att Avanza förbättrar för sina kunder så kommer Avanza bli tvungen att lyssna på sina kunder som i annat fall byter till en konkurrent om de inte längre klarar av att tillhandahålla allt lägre priser och allt bättre produkter till sina kunder.(Om Avanza börjar bli en "Fat and happy cat" så blir jag till slut tvungen att ändå byta nätmäklare.)Jag har även ett konto hos Nordnet men jag gillade inte Nordnet och jag är inte heller det minsta intresserad av att se om Nordnet eller någon annan aktör nu är bättre än Avanza.Jag lär mig hellre mer om olika bolag, investerings strategier och annat som jag har nytta av än att byta nätmäklare.Jag kan även nämna att då jag ofta är kortsiktig även i mina fondinnehav så brukar jag regelbundet investera kortsiktigt i AMF Aktiefond Nordamerika på röda dagar efter några röda dagar på raken och jag tar sedan hem en vinst när den är minst 3-5% när börsen går upp och har gått upp några dagar i rad lite beroende på hur stort beloppet är som jag investerade kortsiktigt.AMF är ett föredöme för köpet syns ofta redan innan den svenska börsen stänger samma dag och kursen uppdateras oftast samma dag efter att den svenska börsen har stängt.Vid sälj får jag oftast mina pengar in på kontot dagen efter.De fondbolagen som tar längre tid än så har jag bestämt mig för att bojkotta med mina pengar!!
      Undantag gör jag för de utdelande fonderna som tillhör mina basinnehav och där kan jag acceptera om det skulle ta några dagar extra att få pengarna in på mitt konto om jag skulle vilja ta hem en vinst om 1 år eller om 10 år, men jag önskar givetvis att alla fondbolag får lära sig att för att attrahera kapital till sina fonder så behöver de bli snabbare med att betala ut pengarna till sina investerare när de vill sälja sina innehav i fonderna.För innan mina pengar från fondförsäljningen är på mitt konto så kan jag ju inte tjäna några nya pengar på dom.I och för sig så har jag inte heller förlorat några pengar om fonden går ner efter att jag fick mitt avslut, men jag räknar inte det som en "vinst" bara för att jag slapp en nedgång.(Vinsten fick jag ju redan när jag gjorde valet att sälja hela innehavet i fonden när den var minst 3-5% för att jag trodde att fonden skulle gå ner i närtid.)Jag vill ha mina pengar (NU!!!!!) när jag har sålt ett innehav."Cash is King" och det försöker jag att använda för att på mitt "tysta sätt protestera" och agera gentemot de aktörer som verkar på våra börser, men det har ingen som helst betydelse om den stora massan fortsätter att investera sina pengar i de fonderna som är en "Fat and happy cat" och lever gott på avgifterna som fondinnehavarna betalar till fondbolagen.
      Mvh Peter Jansson

      Radera
  4. Hej! Har du tips på långsiktiga fonder till tjänstepensionen? Tänker indexfonder för Sverige, Europa, USA, global och eventuellt utvecklingsländer. Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Generellt sett är billiga indexfonder alltid ett bra val. Oavsett om det är för spar i ett ISK eller om det är inom tjänstepension. Man kan göra det enkelt och köra endast ett par fonder. En bred svensk indexfond och en global indexfond. Vill man vara aktiv och justera exponering i olika regioner upp och ned över tid så väljer man en fond för varje region. Det där är dock svårt och kräver god makroekonomisk kunskap osv. Jag tycker det är ett smart val att köra svenska indexfonden och en global indexfond.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Vad tycker du om Main Street Capital, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Bosse,
      Jag har tittat på MAIN ett antal gånger de senaste åren varav i början var jag tveksam om verksamheten verkligen är uthållig osv. Det senaste året har jag tittat närmre på bolaget och då fann jag att de gör sin grej bra och att det nog kan vara en rimlig investering på lång sikt. Jag äger inte bolaget men har det på någon sorts bevakning ändock inget jag följer jättenoga.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har ökat lite i Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Jag minskade en del i Cibus inför Rapporten som jag anade skulle få aktien att backa e...