QYLE/QYLD vs JGPI Signifikant skillnad

 




Nu när JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income ETF har kommit hit och genererar utdelningar via en optionsstrategi kan intresset tänkas öka för den ETF som redan funnits ett tag i form av QYLE Global X Nasdaq 100 Covered Call ETF.

Det är stor skillnad på strategierna i de här två och jag tänkte göra en enkel förklaring i skillnaden. Där är mer skillnad men jag håller det enkelt och lyfter fram den mest signifikanta.

Fonden QYLE eller QYLD som dess amerikanska version heter har en strategi där de säljer ATM-optioner med 30 dagar löptid. Det innebär ungefär så här: Börsen står i 100 idag om du ger mig 3 procent så får du köpa mitt innehav för 100 om 30 dagar. De säljer alltså optioner på nuvarande pris med lösen om 30 dagar. De tar inte del av någon uppgång över huvud taget på börsen utan den är alltid såld via optionerna. Varje månad delar de ut cirka 1 procent av NAV och återinvesterar resten av optionsintäkten. Dessvärre kan inte den där återinvesterade optionsintäkten kompensera för att man missar all börsens uppgång.

Bilden överst visar kursgrafen för QYLD de senaste 5 åren. Den har stadigt gått ned och så kommer det fortsätta eftersom de hela tiden säljer all uppsida via optioner. Lägger man till utdelningarna under de här 5 åren blir utvecklingen mindre dålig men fortfarande inget vidare. De senaste 5 åren har totalavkastning varit 5,56 procent per år för QYLD. Data hämtad från Global X amerikanska sajt och den är per månadsskiftet nov/dec 2023.

Den där QYLE/QYLD brukar locka till sig investerare via den saftiga utdelningen som är kring 10-12 procent. Missar man det där med urgröpningen av fondens NAV/kurs så kan man lätt tro att man får 10-12 procent per år i totalavkastning. Så är det alltså inte utan man måste väga in att fondkursen stadigt går ned.

JGPI har en strategi där de säljer OTM-optioner vilket kortfattat betyder ungefär så här. Börsen står i 100 idag om du ger mig 1 procent får du köpa mitt innehav för 103 om 30 dagar. På detta viset är de med på en del av en eventuell börsuppgång. Går börsen upp till tex 105 får de 103 för sitt innehav. Med den här strategin är man med på viss börsuppgång över tid och man repar sig sakteliga vid börsnedgångar.

QYLE däremot den repar sig inte i nedgångar utan den ställer ut nya optioner på det lägre priset och säljer ut sig. Fortsätter börsen ned så är QYLE med på nedgången och ställer ut nya optioner på det låga priset och går miste om hela uppgången.

Ja det är makalöst hög direktavkastning i QYLE men totalavkastningen blir betydligt lägre. Det här behöver man känna till och väga in vid en eventuell investering. Jag tycker som jag tidigare skrivit om den där QYLE att det är inte en bra optionsstrategi.

Den här JGPI behöver inte vara det mest fantastiska sedan skivat bröd men den har en optionsstrategi där de är med på en del av börsuppgången och över tid gröps inte värdet ur på samma vis som i QYLEs mer aggressiva strategi. 

Det är olika strategier helt enkelt och man får väga dem för vad de är. Alla har vi olika strategier och en fond som kan framstå usel för en investerare kan tänkas fylla en funktion i en annan investerares portfölj. Jag äger inte QYLE. Jag säger inte att jag aldrig kommer äga QYLE. Jag vill bara belysa det här med hur strategin funkar och framförallt informera så att man inte förväntar sig att totalavkastningen är utdelningen (10-12 procent). Utdelningen i QYLE är bedräglig på det viset.

Nyligen skrev jag ett inlägg om QYLE med mer information om dess strategi. Länk till det nedan: https://petrusko.blogspot.com/2023/12/uppdaterad-syn-pa-global-x-qyle-qyld.html



14 kommentarer:

  1. kan det vara så att dem flesta som väljer QYLD(E) är mer intresserad av att få ett cash flow och investera vidare i andra saker än totalavkastning? alltså att dem aldrig tänker sälja några andelar. finns det inget att tjäna ur det perspektivet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, om något gröps ur över tid så blir värdet lägre och lägre till dess det är noll. Det är svårt att twista det till en fördel.

      Om du har tio spänn på fickan och varje år ger bort 1 krona så funkar det utmärkt i 10 år. År 11 har du bara fickludd kvar i din ficka.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. ja jo, jag förstår såklart att just det scenariot är skit:P är bara fundersam på om det faktiskt kommer hända, man ser ju tydligt i grafen att den har trendat ner väldigt länge, men jag ser också att där fanns en period mellan 2013 - 2018 då den faktiskt hämtade ett väldigt stort tapp, är det verkligen helt omöjligt att den kan göra det igen ifall börsen går sidledes tillräckligt länge? (det är väl då såna här ETF'er går som bäst?)

      Radera
    3. Mja eftersom fonden säljer bort hela uppsidan så är de aldrig med när börsen stiger. Det som bidrar är alltså den lilla delen optionsintäkt som de inte delar ut utan återinvesterar. För att det skall få fonden att framstå i god dager behövs ett scenario på börsen som aldrig tidigare har skådats. Att de återinvesterar 1 procent optionsintäkt är inte värt mycket när börsen har gått ned 10-20 procent. Det kan alltså aldrig väga upp börsens nedgångar och den här fonden är som sagt med på all nedgång men ingen uppgång.

      Det är heller inget bra för dig som investerare när börsen går sidledes. Det som händer är att det för den här fonden framstår mindre dålig. Den genererar optionsintäkter men backar inte så värst i kurs. Börsen går dock aldrig flatline sidledes.

      Som tur är tuffar ju börsen på stadigt upp över tid och den som vill kan få en totalavkastning om cirka 10 procent via en billig indexfond.

      Den som hellre vill ha en totalavkastning om 3-5 procent kan få det via QYLE.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. tack för utförligt svar :) blir nog JGPI istället isåfall =)

      Radera
  2. Tack för förklaringen och ett intressant inlägg, jag är själv väldigt dåligt insatt i hur sånt här fungerar så detta var behövligt!

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen plan att investera endera, men jag tycker skillnaden ser ut att vara ganska liten.

    Jag misstänker att blogger kommer förstöra all formattering men jag gör ett försök.


    OTM-fond: säljer 103-option för 1 krona.

    ATM-fond: säljer 100-option för 3 kronor
    .


    Scenarior för OTM-option:

    80 -> -20 +1 = -19

    90 -> -10 +1 = -9

    95 -> -5 +1 = -4

    99 -> -1 +1 = 0

    100 -> 0 + 1 = 1

    101 -> 1 + 1 = 2

    102 -> 2 + 1 = 3

    103 -> 3 + 1 = 4

    105 -> 3 + 1 = 4

    110 -> 3 + 1 = 4



    Scenarior för ATM-option:

    80 -> -20 + 3 = -7

    90 -> -10 + 3 = -7

    95 -> -5 + 3 = -2

    99 -> -1 + 3 = 2

    100 -> 0 + 3 = 3

    103 -> 0 + 3 = 3

    105 -> 0 + 3 = 3

    110 -> 0 + 3 = 3




    Både är fullt exponerade för nedgångar, men ATM-optionen fick i ditt exempel bättre betalt så den går bättre vid nedgång. Båda är begränsade vid uppgångar, men OTM-optionen fick i ditt exempel 1 krona mer så den kommer tjäna 1 krona mer.

    ATM-optionen är betydligt bättre på att tjäna pengar när börsen går sidledes eller med små uppgångar. OTM-optionen tjänar mer när uppgångarna blir större.

    De är olika, men väldigt lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      De olika priserna och de olika optionsintäkterna är tagna ur luften rent hypotetiska.

      Vad som inte är taget ur luften är QYLDs totalavkastning om dryga 5 procent per år och JEPIs total om bortåt 10 procent per år.

      Förvisso är JEPIs siffror för de senaste 3 åren och skall man vara rättvis så tar man QYLDs siffror för samma period. De senaste 3 åren har QYLD presterat en totalavkastning om 2,96 procent per år.

      10 procent per år vs 3 procent per år.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tjena P, tack för ännu ett gott tips. Det här med optioner är nytt för mig, men kul att lära sig nya saker. ATM, ITM, OTM... förvirringen är närmast total :)
      Roade mig med att kolla kursutv JEPI vs QYLD, går inte att klistra in bilder men från juli 2020 har QYLD -15.6% vs JEPI +9.4%. Så tar man beslut på historik är ju valet enkelt.

      Radera
  4. Global X har tappat all trovärdighet hos mig i och med SDIV-fonderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Omid,
      Ja Global X har en förfärligt usel fond i den där Global X Superdividend med ticker UDIV. Den innehåller en bedrövlig samling bolag och avkastningen har varit därefter. Det har varit rejält minus för investerare i den där sedan start. Inklusive utdelningen är totalavkastningen rejält minus.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena P, god fortsättning! Har för mig att jag sett dig skriva något om denna ETF: Xtrackers Stoxx Global Select Dividend 100 Swap (XGSD) men lyckas inte söka fram något. Har du koll på denna och en spontan åsikt? DA ser okej ut, intressanta innehav mm men jag förstår inte hur bolagen i denna ETF väljs ut då det skrivs om index och hög DA i samma mening, och där tappade de mig ;) //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag har tittat på den där fonden XGSD några gånger genom åren. Någon frågade mig om den häromdagen som senast och menade på att jag hade fel uppfattning om den. Idag har jag läst igen om den och står fast vid att jag inte gillar den värst.

      Några snabba om fonden:

      Den gör ett hyggligt smalt urval om 100 aktier.

      Den gör ingen kvalitetsscreening utan väljer bolag baserat på den högsta direktavkastningen.

      Den är syntetiskt replikerad och använder sig av Swaps som jag inte kunde läsa mig till mer info om på kort tid.

      Infon på fondbolagets sajt är svårtydd och det är lätt att fatta fel. Man kan tro att fonden innehåller Apple, Microsoft, Alphabet mfl men det är nog snarare värdepapper kopplade till deras Swap-upplägg. Det man faktiskt får exponering i är gruvbolag, rederier och grejer. Bös med hög direktavkastning.

      Fonden har sin hemvist i Luxemburg varpå det dras utländsk källskatt på utdelningen.

      Historiskt har direktavkastningen legat kring 4,5-5 procent men nu det senaste 1-2 åren har den varit högre och det beror delvis på att andelskursen gått ned.

      Den här fonden har för många fel och är för krånglig att förstå varpå den med fördel sållas bort.


      Mvh petrusko

      Radera
    2. Morning P, uppskattar att du tog dig tid att kolla upp och förklara. Blir inga köp i den fonden för min del, för komplicerat och roddigt.

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....