Intervju med Erik Selin VD på Balder

 

Erik Selin har gästat Sparpodden och den går att se på Youtube enligt ovan eller lyssna på där man brukar lyssna på poddar.

Jag har precis sett klart den här intervjun och fann den intressant och underhållande. Erik Selin har jag alltid gillat och brukar försöka lyssna/läsa när han är med på detta vis.

De tar bland annat upp det faktum att Balder inte pyntar utdelning och Selin ger ungefär det svar han alltid haft. Jag var på en investerarpresentation av Balder för cirka 15 år sedan och redan då var mantrat att de inte kommer dela ut så länge de kan investera i verksamheten till en bra deal.



5 kommentarer:

  1. Placera släppte en med Erik nu oxå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Bra input. Jag har lyssnat på den också och den var bra. När jag var färdig med den fick jag se att Erik Penser är med i senaste Penserpodden så den har jag peggat upp för att lyssna till imorgon måndag.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko! Jag förstår verkligen inte tänket kring utdelningar som Erik har. Flytta från en ficka till en annan? Om jag exempelvis äger och köper Investor för 200kr och värdet går upp till 220kr samt att de gör utdelning på ca 3kr/aktie, så kan jag köpa ännu fler aktier och få både DA men också "vanlig" avkastning för. Hur menar han och dom som säger att det redan är mina pengar som jag flyttar från en ficka till en annan? Köper inte resonemanget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är ett rimligt resonemang Erik för. Du äger 1st aktie värd 100 kronor. Bolaget beslutar om utdelning på 3 kronor varpå 3 kronor tas ifrån aktiens värde och flyttas till din ficka.

      Kvar har du en aktie värd 97 kronor samt 3 kronor på fickan, totalt 100 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tanken är ju att bolaget kan använda utdelningen på 3kr att investera i företaget vilket ökar värdet med 3kr, problemet med det är att företaget prissätts ju olika varje dag på börsen medans 3 kr i din ficka är just alltid 3 kronor.

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....