Emilshus tog in 200 MSEK

 


Fastighetsbolaget Emilshus tog precis in 200 miljoner kronor via en riktad nyemission av stamaktie serie B. Detta är positivt ur ett preferensaktieperspektiv varpå jag passade på att dutta in ytterligare ett gäng Emilshus preferens idag.

Jag har stått vid sidan och följt bolaget det senaste året men hade precis tagit in preffen igen när de meddelade att de avsåg göra den där emissionen. Det passade mig bra och efter emissionen är caset starkare varpå jag köpte ytterligare ett gäng idag på 24 kronor.

Emilshus genererar cash som gott och väl täcker utdelningen på preffen. På rullande 12 månader genererade Emilshus ett kassaflöde strax under 200 miljoner kronor. Aktuell intjäningsförmåga är per 1 oktober 234 miljoner kronor. Det där "aktuell intjäningsförmåga" kan man enkelt förklarat säga är att med allting man vet idag så kommer bolaget generera ett förvaltningsresultat om 234 miljoner kronor under kommande 12 månader.

Det finns cirka 20,6 miljoner stycken preferensaktier som pyntar 2 kronor utdelning per år. Det är totalt cirka 41 miljoner kronor.

Belåningsgraden är 54 procent och nästan hela lånestocken ligger hos bank. Cirka 15 procent utav belåningen utgörs av obligationer. Där är inga förfall förrän mitten 2025. Det är inga stora belopp varpå det ser klart hanterbart ut.



2 kommentarer:

  1. Kan dom inte ställa in den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ett bolag beslutar om utdelning för ett verksamhetsår. Emilshus kan besluta att inte lämna utdelning vid nästa bolagsstämma för de följande 12 månaderna.. Som investerare får man bedöma hur troligt ett sådant scenario är. Jag har alltså kommit fram till att det inte är troligt.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...