Corem i hamn med 4 av 12 miljarder kronor

 


Sent i fredags kväll skickade Corem Property ut ett pressmeddelande om en affär de tecknat avtal om. De säljer två fastigheter i Köpenhamn till ett värde om cirka 3,9 miljarder kronor. Affären sker i linje med bokfört värde och köparen är en utländsk aktör.

Den här affären är alltså en del av de där avsiktsförklaringarna om 12 miljarder kronor som de aviserade i oktober. Jag skrev ett inlägg med info om dem samt några korta reflektioner från min sida. Länk till det inlägget här: https://petrusko.blogspot.com/2023/10/corem-avsiktsforklaring-salja-for-12.html

Att affärerna i avsiktsförklaringen går igenom är troligt men man kan vänta innan man ropar hej osv. Även om det är osannolikt kan det ske att man backar ur en avsiktsförklaring som denna. Därför är det nice att nu en affär om nästan 4 miljarder utav de där 12 miljarderna är i hamn. Sedan tidigare är även en affär om drygt 1 miljard kronor i hamn utav de 12 miljarderba varpå 2 utav 4 affärer nu är i hamn. Som jag skriver i inlägget i länken om avsiktsförklaringen så förändrar de här 12 miljarderna Corems finansiella ställning positivt. Den gör stor skillnad.



5 kommentarer:

  1. Jag tror att Corem ligger betydligt bättre till än t.ex. SBB. Tydligen gör inte Avanza det då de nyligen sänkte belåningsvärdena för Corem. Trist och kortsiktigt tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Jag förstår på din kommentar att du är missnöjd med ändringen av belåningsvärde på Corem. Det må vara en sak men dra inte in SBB i onödan. SBB har väl inte haft något belåningsvärde sedan länge och det är ett korthus byggt på ett uselt sätt. Det som nu spelar ut är ett kvitto på hur bra eller usla SBB varit på att bygga sitt företag.

      Corem har sina utmaningar men det är inte ett lika dåligt bygge som SBB.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hejsan.

    Tack för en fin blogg.

    Hur ser du på Fondo? Jag har mycket pengar i AMF Nordamerika på Avanza till en avgift på 0.42%

    Jag ser att fondo har 0.22%. Visst blir det en hel del pengar man sparar på avgifter över en 15+ års period?

    De har även PLUS allabolag till 0.18%.

    Jag har ca 200k på Avanza. Vad tycker du borde jag jag gå över?

    SvaraRadera
  3. Jag glömde lägga till att de också har AMF Småbolag till 0.22% jämfört med 0.43% på Avanza

    SvaraRadera
  4. Hello.

    Är det dumt att ha Spiltan Småland och Plus Allabog i samma portfölj? Spiltan Småland är aktiv förvaltad och jag gillar den

    SvaraRadera

Utdelning maj JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Här är info om senaste utdelningen i den börshandlade fonden JGPI JPMorgan Global Equi...