Akelius Residential skiftar ut stort belopp

 

Fastighetsbolaget Akelius Residential Property avser skifta ut 1314 miljoner euro till stamaktier av serie A. Dessa aktier ägs utav Roger Akelius och hans olika stiftelser. Akelius D får ingen extra utdelning då den aktien har en begränsning om max 0,1 euro utdelning per år.

Det här är en rejäl slant de för ut ur bolaget och jag gillar det inte. Cirka 15 miljarder kronor är det som går ur Akelius Residential Property. Det tar upp belåningsgraden markant. Så pass att de inte längre uppfyller sitt egna finansiella mål om en belåningsgrad under 35 procent. Efter utskiftningen av den här utdelningen kommer belåningsgraden att ligga på 45 procent.

Finansiell risk ökar men är fortfarande låg. Förutsättningar för D-aktien kan man spekulera i nu och den försiktige väger in det faktum att den här extrautdelningen på A-aktier sker innan årsskiftet och att de således under 2024 kan besluta om noll kronor utdelning på A-aktien vilket skulle mynna ut i noll kronor utdelning på D-aktien. Jag tror inte primärt att det blir på det viset men jag har respekt för att det möjligen kan bli så.

Jag väljer att ställa mig vid sidan och se hur det här spelar ut. Mina nyligen förvärvade Akelius D har jag sålt på den här nyheten alltså, försiktig som jag är. Courtagekostnad, valutaväxling och en lägre aktiekurs kostade mig denna affären men det är ett litet pris för att välja försiktighet.



45 kommentarer:

  1. Det öppnar för spekulationer om vad Akelius och hans stiftelser vill använda pengarna till. De skulle nog inte krävt utdelning utan en plan för andra investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Daniel,
      Ja absolut. Som jag skrivit tidigare är det sannolikt bara en tidsfråga innan den här D-aktien försvinner ifrån börsen. Jag tror på ett frivilligt inlösenerbjudande i första hand. Det behövs bara en liten del av den summa de nu skiftar ut för att köpa ut D-aktierna.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. obegripligt. Det är ju rena rånet, hur fan kan det vara tillåtet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Om du är upprörd nu, vänta bara till dess de på ett eller annat sätt köper ut de kvarvarande D-aktierna för de pengar de nu skiftar ut.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej.
    Eftersom Akelius har fingrarna djupt ner i Castellums syltburk så kan man ju börja undra hur man tänker med framtida utdelningar där? skulle tippa på väldigt restriktivt och det blir nog inte den utdelnings (maskin) vi varit så bortskämda med. Det blir väl lika lågt som i AAK.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena PP,
      Ja vi får se hur det blir med Castellum. Akelius är inte i trängande behov av utdelning. Dessutom finns det nu väldigt många fler aktier i Castellum så ev utdelningsbelopp blir sannolikt avsevärt lägre per aktie än tidigare.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Alla dessa finansieringsförfaranden som man ser i fastighetsbranschen. Varför är det så? Känns svårt att förstå för en vanlig dödlig och jag ställer mig frågan om man öht skall investera i sektorn...

    SvaraRadera
  5. Hur stort ägande har Akelius i D aktien nu? Tyckte det stod 85% någonstans men sen läste jag att ngn annan kommenterare sade att de ägde allt utom ca 5%..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Roger Akelius kontrollerar över 99,5 procent av rösterna och över 98 procent av alla aktier i Akelius Residential per 2022-12-31. Sedan dess har de olika stiftelserna köpt än fler Akelius D. Vid årsskiftet fanns det cirka 91 miljoner stycken D-aktier hos övriga ägare och sedan dess har Akelius stiftelser köpt många miljoner utav de där aktierna. Hur många de äger idag har jag inte exakt data på men det är fickbös för Akelius stiftelser att köpa ut de få aktier de inte kontrollerar idag.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Kan de vara så beräknande att de räknar med att dagens besked nästan säkert innebär en kursnedgång pga ökad risk i caset och att de då kan köpa in sista procenten billigare..
    Köpa in allt på runt 1.58-1.65 istället för runt 1.85 där kursen stod förut under deras insynsköp period...

    Att fortsätta vara noterad då man i princip äger allt själv måste ju vara ren kapitalförstöring då en notering ändå kostar relativt mkt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Road,
      Det ligger nära till hands att tro på en förestående inlösen av något slag i Akelius D. Stiftelserna har pausat sina köp under en längre period nu. Roger Akelius har uttalat att han inte vill ha aktien noterad längre.

      Jag förväntar mig ett frivilligt inlösenerbjudande i linje med rådande aktiekurs innan en tvångsinlösen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för bra input! Att gå ut med ett frivilligt inlösenförfarande i linje med rådande börskurs nära inpå genomförandet av en sån här manöver känns som ett riktigt fulspel mot de få kvarvarande aktieägarna. Kan de verkligen tycka det är värt den badwillen att hålla på så? Det är ju bara petty change för dem så varför hålla på så. Men Akelius kanske är helt likgiltig inför sånt...

      Radera
  7. Mitt råd om du är med i detta: Run for the hills:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
  8. Där gick alla ordrar igenom på 1.56 och under. Får se om jag får springa uppför eller nedför.-) Men helt OK med risken på den här nivån, får ta det på julspekulationskontot:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Road,
      Det kan bli en bra affär om Akelius D blir kvar och bara fortsätter spotta ur sig utdelningar. Nedsidan torde vara begränsad om det blir utköp i närtid. Ställer de in utdelningen på den kommer en nog gå ned en hel del men jag tar det för mindre troligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Jag förstår Petrusko som vill vara försiktig när man blir äldre. Men som herr Roger vakna varje morgon när man är så gammal och bara ha som enda vilja, att öka sitt eget kapital genom att bara köra över folk och sen dela ut lite till välgörenhet så Svensken tycker, det är väl en reko gubbe. Castellum lämnade jag direkt vid denne elake snåla MAN vid NAMN Roger Akelius trädde in. Det kommer att delas ut minimalt med pengar där. Han försöker säkert att låsa upp det i en ny stiftelse vad tiden lider.
    Cyckelolle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Cykelolle,
      Ja man flyger lite i mörkret här och får hoppas på det bästa som minoritetsägare i Akelius Residential.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hallå!

    Hur stor del småbolag ska man ha i en portfölj som man ska behålla i 20 år? Just nu har jag 10% men funderar på om jag inte ska dubbla det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Historiskt har småbolag avkastat bättre än breda börsindex mätt över längre perioder. På 20 års sikt kan det vara rimligt att ha en större exponering mot småbolag för att maximera avkastningen. Man behöver dock ha rejält med is i magen och för rackarns inte sälja ut sig när det ser för jädra uselt ut. I år tex har småbolag som grupp gått uselt medan storbolag gått bra på börsen. Det finns gott om statistik som visar på småsparares dåliga förmåga att vara kylig i en sådan situation. Många säljer när det går dåligt och köper något annat. Av den anledningen kan det vara rimligt att bara skippa exponeringen direkt i småbolag och rakt av hålla sig till breda börsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Spännande nyhet. Då blir det något större förvärv i närtid. Jag gissar att IB säljer rubbet, nyemission i SBB, kanske via omvägar som förstärker RAs makt i Castellum.

    SvaraRadera
  12. Ett fastighetsbolag väljer att göra en massiv extrautdelning på ca 15 miljarder kronor och inte en enda finansjournalist tycker det är värt att luska lite eller söka upp kommentarer från bolaget. Oseriöst. Närmast lika oseriöst är det från Roger Akelius och Ralf Spann som inte själva går ut och förklarar lite varför man gör denna manöver görs, varför man i ett hafs dubblar belåningsgraden och går emot sina egna mål. Aktieägarvänligheten för småsparare som sitter på D aktier verkar vara noll.

    SvaraRadera
  13. Ännu ett felköpt av dig. Du hann inte få första utdelningen. Dina dåliga köp börjar bli tätare och tätare. Det är rena underhållning. :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Dina kommentarer likt denna säger mest något om dig själv men jag tror inte du förstår det. Jag önskar dig framgång och välmående.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Resonerade exakt samma Petrusko, blev avyttring idag och sidlinjen för att sedan ta beslut när mer information kommer om vad framtiden blir för D-aktien. Tycker det har varit dålig info och rapportering om detta. Tack för att du skrev lite om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Man kan enkelt hoppa på igen vid annat tillfälle om man finner det rimligt. Better safe than sorry som man säger. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  15. Någon specifik fastighetsaffärer som dessa pengar skall användas till? Utöka ägandet i Castellum, köpa delar av SBB till vrakpris t.ex. Kan också vara personliga problem med skuldsättningsgrad, som måste täckas. Otäckt när en ägare kan dela ut ett större belopp till sig själv, medan förutsättningarna för andra blir sämre. En snårig konstruktion som i Heimstaden, som jag vet att du ägde länge, och trodde var relativt riskfri Perrusko, där en ägare konstant gynnas på andras bekostnad, har blivit samma sak i Akelius. Mitt råd håll er borta från dessa bolag SBB, Akelius, Heimstaden. Många andra fastighetsbolag kommer att tvingas sälja tillgångar, sänka utdelningar, göra nyemissioner.

    SvaraRadera
  16. Hej

    Givet hur Akelius har agerat historiskt, är beteendet överraskande? Låt oss dra slutsatsen att Akelius inte är aktieägarvänlig!

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
  17. Tack så mycket för en mycket intressant och välskriven blogg!
    Jag sålde mina Akelius för en tid sedan då D-aktien kändes mer och mer som ett frågetecken gällande utdelning och framtida aktiebörden med tanke på att Akelius gjort fler satsningar på andra bolag senaste åren. Istället gick jag in i Tingsvalvet Pref lite försiktigt som extra krydda i månadsutdelare. Sedan jag gick in där så har antalet aktieägare ökat markant vilket är kul. Petrusko om du får tid och lust, skriv gärna ett inlägg om Tingsvalvet. Jag har försökt läsa på och det hade varit intressant att få din synvinkel på bolaget.
    Mvh Aktieintresserad

    SvaraRadera
  18. Säga vad man vill om Akelius men han har alltid varit ärlig och följt lagen. Men han vill tjäna pengar och för det har han fått mycket skit, särskilt från vänstern. Jag tror inte han vill skada sitt goda rykte genom att missgynna sina aktieägare.

    SvaraRadera
  19. Säga vad man vill om Akelius men han har alltid varit ärlig och följt lagen. Men han vill tjäna pengar och för det har han fått mycket skit, särskilt från vänstern. Jag tror inte han vill förstöra sitt goda rykte genom att lura sina aktieägare. Hans bäst-före-datum har inte passerat ännu.

    SvaraRadera
  20. Kanske får äta upp detta, men ser detta som ett läge att agera på andras överdrivna oro. Det pratas inställd utdelning, inlösen på nedtryckt kurs, personliga problem med skuldsättning, etc och att många av er verkar dumpa pga risker som dessa. Känns klart överdrivet.

    Köpt allt jag kunnat på nedstället till 1.5 idag. Får se om Mr Markets snabbt svängande humör har jobbat för mig eller mot mig denna gång..

    SvaraRadera
  21. Hej,

    Du som är duktig på att förklara hur fonder fungerar skulle du kunna ge en liten förklaring till leva drömmens inlägg om Handelsbankens utdelande vs återinvesterade fond?
    Skillnaden är stor och jag förstår inte riktigt hur det kan skilja så mycket i avkastning?

    Borde det inte bara skilja utdelningen fonden har betalat sedan start?

    Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonder som finns i en utdelande andelsklass och icke utdelande andelsklass ger exakt samma totalavkastning. Grafen kan se konstig ut hos din mäklare men skit i det. Totalavkastningen skiljer inte i tex SEB Sverige Indexnära A och SEB Sverige Indexnära B. Eller för den delen Handelsbanken USA index Criteria A mot Handelsbanken USA Index Criteria B.

      Samma totalavkastning och den som hävdar annat har missförstått eller inte förstått att en graf eller siffror ev visat fel.

      Om en utdelande andelsklass pyntar 5% utdelning stiger den 5% i kurs samtidigt som den icke utdelande andelsklassen pyntar 0% utdelning men stiger 10 procent i kurs. Totalavkastning är 10 procent i bägge fallen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack så mycket. Ja det måste vara något konstigt med deras graf.

      Radera
  22. Någon som kan läsa artikeln i DI idag där Akelius tydligen avslöjar vad pengarna skall gå till? VDn hävdar i all fall att utdelningen på D-aktien inte skall vara i fara men innan jag läst detta sålde jag hälften.

    SvaraRadera
  23. Hejaan.

    Jag har äntligen fått min tjej intresserad av aktier. Hon ville prova att köpa 10 aktier och tänkte investera små belopp. Vad tycker du om free trade Sverige som ger möjlighet att köpa friktioner av aktier och är courtage fritt?

    Hon vill nämligen köpa Apple, Louie Vitton, McDonalds osv :)

    Jag är mest glad att hon fått upp intresset för aktier. Var tycker du jag ska hjälpa henne sätta igång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kul att tjejen fått ett intresse för aktier. Jag har ingen erfarenhet av Free Trade och kan inget om dem säga. Däremot finns det fraktionshandel hos någon mer aktör. Aktieinvest har det erbjudandet och jag tror de kört vidare med det.

      Mvh petrusko

      Radera
  24. Jag älskar verkligen din blogg och har lärt mig oerhört mycket. Jag har en fråga som jag hoppas du har tid att svara på.

    Min sambo har byggt en portfölj som består av endast två portföljer.
    Spiltan Investmentbolag 70%
    AMF småbolag 20%

    Hon vill inte ha med en bred svensk indexfond och jag funderar på hur du ser på saken?

    /Liam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Liam,
      En bred svensk indexfond är inte så tokigt men det är ändå en bra portfölj din sambo satt samman. Spiltan Aktiefond Investmentbolag ger exponering i de flesta större svenska bolagen. Parat med den där AMF Småbolag så har man exponering mot nästan hela Stockholmsbörsen.

      Jag tror det där är ett spar som kommer ge din sambo anledning att vara mycket nöjd med sitt val i långa loppet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Igen
      Jag skrev visst fel. Det var SEB småbolag C/R hon valt med va 65 innehav.

      Fonden handlad hos Savr till en avgift om 0.83%

      Funkar den också i det du skrev ovan?

      70% spiltan
      30% SEB småbolag C/R

      /Liam

      Radera
    3. Hej igen Liam,
      Det blir nog bra det också. Den där fonden ifrån SEB är en rimlig fond som presterat bra historiskt. Den har en inriktning mot lite mindre bolag än många andra småbolagsfonder. Normalt har småbolagsfonder bolag med ett börsvärde upp till 50-100 miljarder kronor vilket kanske inte låter så litet i gemene mans öron. Den här fonden ifrån SEB har inte med så stora bolag utan fokuserar på mindre än så (men fortfarande inte pyttesmå).

      Mvh petrusko

      Radera
  25. Hej Petrusko,

    Tack som vanligt för en fin blogg.

    Har funderat över ETF:en VDIV som komplement i min fondportfölj. Har du några tankar kring den? Tycker den har fin fördelning sett till innehav och länder men kanske något få bolag (100 stycken). Avgiften känns väl ok om än i högsta laget.

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas,
      Jag har kollat in den där VDIV ifrån VanEck tidigare och den ser bra ut. Det dåliga först: Den har sin hemvist i Nederländerna varpå det dras 15% utländsk källskatt på utdelningen. Passar bäst i en KF således. Det är ju inget stort problem. Fonden har mycket god historisk prestanda. Fina innehav och rimlig landsfördelning. Utdelningen har varit stadigt hög visst den sänktes lite i coronacrashen men det speglar ju hur vissa av världens bolag gjorde då. Det var ingen dräparsänkning och nu har de gått om och är långt förbi.
      Avgiften är i linje med där många liknande fonder ligger.

      Jag gillar VDIV.

      Mvh petrusko

      Radera
  26. Tack för en bra post och diskussion här, märkligt att detta inte fått mer uppmärksamhet. Killarna i BP nämnde det visserligen. Sitter själv på en post som jag motiverat med "placering i EUR + solid säkerhet". Ett av dessa kriterier är nu (högst medvetet och inte av nöd som i andra fall) bortryckt av den girige storägaren. Som sagt, att stjäla från småsparare och skänka till NGOer som (ännu inte) beslagits med fusk och förskingring kommer inte att ge Hr Akelius nycklarna till St Per. Skäms tamigf-n.

    SvaraRadera
  27. Jag är inget fan av D-aktier, ty de är mycket sämre att äga än preffar. Preffar har en på förhand bestämd inlösenkurs och en fix årligt utdelning som skall betalas innan stamaktierna får någon utdelning. Äger Akelius 90% eller mer av aktierna kan han tvångsinlösa resten av aktierna. Tobin Properties gjorde så för flera år sedan. När man fick över 90% av aktierna så annoterades aktien och tvångsinkösningsförfarande inledes i domstol. Inget uppköpserbjudande lämnades till aktieägare som fortfarande ägde aktier i bolaget.

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...