VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Här är en fond jag inte skrivit om tidigare men som det finns ett stort intresse kring. Själv avfärdade jag den för något år sedan rakt av för att den inte har sin hemvist på Irland. Det finns otroligt många fina ETFer med hemvist på Irland och jag har valt att skippa alla som inte har det för jag enkelt kan hitta liknande eller bättre med Irland som hemvist. Det är en skattefråga och egentligen ingen big deal. På Irland dras det ingen källskatt på utdelningen och man kan med fördel ha sådana ETFer i ett ISK. Med hemvist i Nederländerna som den här fonden har, åker man på 15 procent utländsk källskatt på utdelningen och för många är det smidigast att äga en sådan ETF på en KF för skattens skull.

Hur som helst. Det senaste året har jag fått en hel del frågor om den här ETFen varpå jag kollade närmre på den och jag gillar den. Jag har dock inte investerat i den och inte skrivit om den förrän nu. Ah, jag har fortfarande inte investerat men jag skriver åtminstone. De senaste 2-3 månaderna har det kommit allt mer frågor och funderingar kring den här fonden varpå jag nu tar tag i saken och skriver ett inlägg om den. Då finns här mina tankar om saken.

Det här är en fond med global inriktning mot bolag med uthålligt hög utdelning. VanEck skriver själva att de skapat fonden för dem som söker hög inkomst ifrån en investering. Att investera för inkomst är en grej men här i Sverige är det inte mycket snack i sådana termer. Inga fondbolag osv som snackar så. Men utrikes är det som sagt en grej. Fonden investerar inte rakt av i bolagen med högst utdelning utan det görs en klart rimlig kvalitetsscreening innan den väljer bolag med hög utdelning. Utdelningshistoriken skall vara god och bolaget skall ha god täckning för nuvarande utdelning. Kortfattat så screenar de efter uthållig utdelning och sannolik utdelningstillväxt.

Inte så jäkla mycket USA. I många fonder med global inriktning är innehaven ändå som om man investerat i en USA-fond. Medan andra globala fonder innehåller upp till 75 procent USA så har den här cirka 23 procent. På gott och på ont, USA har en stor del av världens allra bästa bolag. Med det sagt finns det så klart otroligt många fina bolag från andra håll i världen. När man screenar som man gör i denna fonden så får man en annan fördelning här i världen. Mindre i USA och mer från tex Frankrike, Kanada och Japan. Halvårsvis gör indexet en översyn av bolagen och byter ut om något inte längre passar eller lägger till om något annat passar bättre.

Fondavgiften är rimliga 0,38 procent. Jag skriver rimliga för det är i linje med där liknande ETFer ligger kostnadsmässigt. Visst finns det någon billigare men framförallt finns det gott om fonder som ligger lite högre kring 0,40 - 0,48 procent.

Apropå avgifter så skall man vara medveten om att det tillkommer engångsavgifter vid investering i utländska ETFer. Dels för att de är börshandlade och då betalar man courtage likt helt vanlig aktiehandel. Eftersom de handlas i Euro åker man även på en valutaväxlingsavgift som är 0,25 procent hos de flesta mäklarna. I långa loppet är de här avgifterna obetydliga men om man skulle sälja och köpa och sälja osv så bygger det snabbt upp mycket engångsavgifter. Köper man däremot och behåller i många år är de där avgifterna som sagt obetydliga.

För att vara en Europeisk ETF har den här fonden en stor fondförmögenhet kring 5 miljarder svenska kronor. Det är alltså en hyggligt stor fond den här relativt andra Europeiska ETFer.

Tickern är VDIV på tyska börsen där vi kan handla den. På andra börser som tex LSE heter den TDIV och det är anledningen varför det står så när man är på fondbolagets sajt och läser om fonden. Det är samma fond men är man nojig kan man dubbelkolla ISIN-koden som är: NL0011683594 och är samma oavsett vilken börs eller ticker man ser på. Den där ISIN-koden kan man enkelt finna hos sin mäklare och dubbelkolla att det är rätt fond man spanar på. Här är en länk till fonden hos fondbolaget: https://www.vaneck.com/se/en/investments/dividend-etf/overview/


Utdelningen betalas kvartalsvis och om bara några dagar betalas nästa utdelning ut. Det är anledningen till att jag så snyggt editerat bilden ovan med historisk utdelning. Det står 1,72 euro överst och det är beräknat med utdelningen i december förra året. Utdelningen i december 2023 betalas ut om några dagar och är högre än året innan. Därför är korrekt info som jag skrivit i bilden en utdelning om 1,8 euro. Andelskursen är just nu cirka 35,4 euro vilket innebär en direktavkastning om 5,1 procent. Utdelningsmånader är mars, juni, september och december. De senaste åren har de pyntat utdelningen mitt i månaden varpå man faktiskt får utdelningen på kontot just de månaderna. Vissa fonder betalar i slutet av månaden och då brukar vi inte se utdelningen förrän i början av månaden efter. Utdelningen är inte lika stor alla kvartal och det har att göra med hur de tar emot utdelningar ifrån innehaven. I juni är utdelningen stor medan övriga kvartalen är den desto mindre. Exvis 0,28 euro nu i december mot 0,95 euro i juni.

Avkastningsmässigt har fonden levererat bra jämfört med liknande fonder. Det senaste året hör den till topp 3 bäst avkastande och ser man på 3 och 5 år står sig avkastningen också bra.

Som VanEck själva skriver är den här fonden för dig som vill ha hög inkomst här och nu ifrån din investering. Via en portfölj av generellt god kvalitet i mina ögon. Ja den innehåller bra bolag rent generellt och det är en signifikant skillnad mot fonder som bara screenar efter hög utdelning. Sådana fonder brukar innehålla bolag av mindre god kvalitet. Men så är det alltså inte i den här tack vare en bra kvalitetsscreening.

Länk till VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

19 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant investeringsuppslag. Precis som du säger är det ett gissel med dessa globalfonder när så mycket ligger i USA. Är man som investerare så intresserad av USA så kan man köpa Berkshire. Då får du en USA fond. Med bra företagsledning:)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Ja visst är det så, en investering i en USA-fond eller Berkshire Hathaway för den delen är i breda penseldrag som att investera i en vanlig globalfond. Många vet nog inte om det men det kanske bara är bra. Detta eftersom den amerikanska börsen hör till de absolut bäst presterande de senaste 100 åren. Alla andra länder som ingår i en globalfond har egentligen främst försämrat avkastningen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko och tack för ännu ett intressant inlägg. Jag började bygga position i VDIV i våras. Mycket pga anledningarna som du anger i ditt inlägg. Jag gillar också att de anger X-dag och utdelningsdag i god tid på hemsidan. Många andra ETF:er får man ju reda på detta i typ efterhand...eller via din blogg i vissa fall ;)
    Men nu till min fråga: Var/hur fick du reda på utdelningen för december?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De har skjutit ur sig info om utdelningen i sin datafeed. Den syns därför hos tex Bloomberg och Avanza som importerar den feeden rakt in. X-dag är 6 december och pay date den 13 dec.

      Jag överväger att slå till jag med på den här fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hoppa på du med :)
      Fördel Avanza alltså, själv ligger jag med min KF på Nordnet. Förbättringspotential för dom alltså!

      Radera
    3. Finns på Nordnet också

      Radera
    4. Det har jag isf helt missat. Hur ser jag utdelningen på Nordnet?

      Radera
    5. Det syns inte lika tydligt som på Avanza men du kan kolla ISIN-koden så ser du att det är samma. Sök på VDIV och läs. Med vänlig hälsning, Annchristine

      Radera
  3. Har för mig jag läst något om att det var något speciellt med skatt på utdelning i och med isin NL, dvs Holland, men kommer tyvärr inte ihåg på rak arm.. Påminnelse till mig själv att kolla upp dvs.

    SvaraRadera
  4. Kul att du skriver om denna, Petrusko. Jag hittade själv denna sommaren-22 och köpte en stek som komplement till XACTHDIV. Så jag har varit med en drygt ett ”utdelningsår”. Sedan har jag också inspirerad av bloggen köpt Handelsbanken Global Hi Div B som har en helt annat geografisk fördelning med tyngdpunkt USA. Jag tänker att jag klarar mig rätt bra med dessa tre utdelningsfonder och den spridning de tillsammans ger mellan bolag och länder. Tack för en superbra blogg! Med vänlig hälsning, Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,
      Rimliga fonder du valt där. Jo om man har som mål att generera stora utdelningar så behöver man egentligen inget mer än de fonder du kör på där.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tack för ett fint inlägg och tack till alla som kommenterar, detta verkar vara en ETF i min smak. Skulle helst vilja äga denna på mitt ISK, men blir det krångligt med källskatten då?

    SvaraRadera
  6. Hej P och tack för bra inlägg och tack till er som kommenterar. Detta är en en ETF i min smak men jag vill helst ha den på mitt ISK, är det dumt med tanke på källskatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljonmannen,
      Om du skall kunna avgöra om det inte är dumt behöver du sätta dig in i alla de krångliga regler som finns runt ISK samt en del andra faktorer som påverkar din skatt och det schablonunderlag som ligger till grund för ISK-skatten. Jag har skrivit ett kort inlägg om saken en gång i tiden och där finns en länk till reglerna hos Skatteverket.

      https://petrusko.blogspot.com/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Ligger du efter index iår eller över?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag ligger en bit efter Stockholmsbörsen i år. Min typ av aktier, utdelningsaktier har inte gått lika starkt i år. Förra året gick utdelningsaktier betydligt bättre än börsen som helhet. Det varierar från år till år.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Tjena Petrusko,

    Har du möjligtvis en lista med ETFer som har hemvist på Irland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Lejonparten av de ETF:er som handlas på Tyska börsen har sin hemvist på Irland. Många men inte alla. En ETF som har sin hemvist på Irland har "IE" i början av sitt ISIN. Den där ISIN visar din mäklare för alla ETF:er varpå man kan avgöra den vägen om det är Irland eller ej.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Kan man få en (reklamlänk) till Avanza för den här fonden?

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....