Sur börs igår och sur inledning väntas idag

 


Det har inte varit så muntert på börsen sista tiden. Igår var det ganska mycket ned och efter att USA-börsen stängde rejält ned igår kväll är nu förväntningarna att Stockholmsbörsen inleder börsdagen med en nedgång även idag.

För den långsiktige investeraren är det ypperligt att resonera att man får mer för pengarna. Det finns 1 typ av investering som alltid är läge att köpa och det är en bred indexfond. När börsen backar får man helt enkelt mer för pengarna och det är en vettig investering på lång sikt. Riktigt duktiga investerare väljer själva aktier att investera direkt i och även där är det rimligt att resonera att man får mer för pengarna vid nedgång om man slår till och köper mer. Väldigt många aktier blir dåliga investeringar i långa loppet och dessvärre är det många som inte har insikten att de inte har vad som krävs för att uthålligt välja rätt. Jag brukar säga att alla bör ha en stadig grund i portföljen, bestående av indexfonder. Det blir förlåtande när man har den där stadiga grunden och råkar gå på minor i sina aktieval.

Ett smart val för de allra flesta är att helt och hållet investera i billiga indexfonder. Warren Buffett som är världens främsta investerare rekommenderar att göra så. Han säger på ett ungefär att det är få som har skickligheten som krävs för att slå börsen på lång sikt och att det bästa för de flesta är att inte ens försöka slå börsen utan att rakt av investera i indexfonder.

Jag tar tacksamt emot nedgången på börsen och investerar mer under detta erbjudande. Idag siktar jag på att investera mer i indexfonder. Bla i Xact Sverige där jag har en stor stek sedan länge. Jag har sedan en tid även SEB Sverige Indenära B i portföljen men jag har inte kommit mig för att välja den. Istället har jag flera gånger valt att fortsätta investera i den börshandlade fonden Xact Sverige. Det förtjänar kanske ett eget inlägg mitt resonemang kring de här två fonderna men nu är jag ju igång. Den historiska avkastningen är lite bättre i SEB Sverige Indexnära på grund av att den även innehåller små bolag. Xact Sverige som innehåller stora och medelstora bolag har dock presterat bättre under 2022 och hittills under 2023. Prestandamässigt tror jag att den bredare fonden SEB Sverige Indexnära kan fortsätta att vara lite bättre i långa loppet. De senaste två åren gör dock skillnaden mindre. Till syvende och sist är det mekaniken i handeln som får mig att ändå välja den börshandlade fonden Xact Sverige. Jo jag investerar på flera decenniers sikt och vad gör någon dag för skillnad då.. men jag uppskattar att omedelbart få avslut vid både köp och sälj. Så det ser ut som följande att jag lastar in pengarna i Xact Sverige i första hand medan jag nog kommer använda SEB Sverige Indexnära B för att smidigt göra små regelbundna köp.

God börsnedgång på er.



18 kommentarer:

  1. Alltid uppmuntrande att läsa dina inlägg - tack!

    SvaraRadera
  2. Tjena, tänkte kolla hur du ser på det att båda fonderna exponerar mot Sverige, blir det inte pannkaka på pannkaka då eller tycker du det är bra att ha breda indexfonder mot i princip samma bolag tex? Jag läser vad du skrivit varför du just valt denna fond nu. men generellt? Vad tycker du om AMF småbolagsfond nu? Går ju som allt annat inte så bra. men mer för pengarna som du skriver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Beträffande Xact Sverige och SEB Sverige Indexnära så ger det inget nämnvärt att äga bägge. Det gör inget om man äger bägge men man får liksom inget extra utav det eftersom de ger samma exponering på ett ungefär. Om man tänker att man i sin portfölj skall ha 20% indexexponering i Sverige så är det skitsamma om man fördelar det på hälften hälften i de där fonderna eller bara äger en utav dem vilket är det rimliga. Om man redan har sin exponering så gör man fel om man tror att man adderar något genom att äga en extra Sverigefond som är lik den man redan har.

      Jag äger bägge för att jag sedan länge investerat i Xact Sverige och behåller det innehavet medan jag tänkte att göra nyinvesteringar i SEB Sverige Indexnära. Tänk dig att du haft ett månadsspar i den ena fonden och sedan ändrar till en ny liknande fond för ditt fortsatta månadsspar medan du behåller det gamla innehavet.

      AMF Småbolagsfond tror jag är en bra fond för småbolagsexponering. Den har gått uruselt de senaste åren och så blir det periodvis när man investerar i en viss sektor eller kategori bolag. Att det går betydligt sämre än breda börsindex. Man måste ha tro och man måste sitta ut en sådan här svag period. Det kan ta lång tid.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej och tack för alla bra inlägg! Jag har för hög exponering mot Sverige och tänker mig att jag borde köpa en global index fond. Skulle gärna hitta en bra ITF som både täcker in global index och tillväxtmarknader, har du något bra förslag?

      Radera
    3. Hej anonym.
      Är det bråttom för dig att korrigera din exponering? Fundera på det. Just nu är den svenska kronan svag. Det går upp och ned det där och att växla över sina svenska kronor när det är som allra dyrast är kanske inte det bästa. Jag har sett många argumentera med grafer att dollarn går spikrakt upp och att kronan är kass men det är inte sanningen. Det är väl valda datum och grafer som får det att se så ut. Någon kanske nämner Schweizer franc men skit i den, det är inte våran valuta och det är bara konstigt att den tas upp som någon sorts argument att svenska kronan är kass. Studera utvecklingen för kronan över tid. Olika tidsperioder, 1 år, 5 år, 10 år, 20 år.

      Anyhow, Ja det finns börshandlad fond som innehåller både tillväxtmarknader och utvecklade marknader. Vanguard har ett par olika. VGWL är den vanligaste och jag länkar till den nedan. Den pyntar utdelning men vill man slippa det så finns den i en sådan version också.

      https://www.ie.vanguard/products/etf/equity/9505/ftse-all-world-ucits-etf-usd-distributing

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tjena Petrusko! Jag är helt ny på det här med fonder som delar ut pengar. Jag läste på instagram imorse att man betalar 30% i skatt på utdelningar från fonder. Stämmer det?

    Allt gott!

    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tobias,
      Nej det är helt fel om man äger fonden på ett ISK eller KF. Jag har sett att någon sprider info som de läst hos något fondbolag men den infon gäller om man äger via en vanlig aktie/fonddepå.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack! Hann ju reta upp mig ordentligt :)

      /Tobias

      Radera
  4. Ja alltid blir det en chock när portföljen går ner med femsiffriga belopp dag ut och dag in och vips är 2-300000 kr bortraderade. Det är då man ska tänka på att på lång sikt går börsen upp, och att man nu kanske kan handla sina favoriter till ett ännu bättre pris. Men tyvärr, det ÄR inte roligt med att två månadslöner utraderades på några minuter. Det hör dock leken till, och det kan inte gå upp jämt. Utdelningarna tickar på men det är en klen tröst i sammanhanget hahaha.

    SvaraRadera
  5. Aktiespararna direktavkastning b har också gått ned mycket, fyller du på där också? Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Jajjemen jag har regelbundet köpt mer i Aktiespararna direktavkastning och det kommer jag fortsätta med. Jag tror på det index fonden följer och är övertygad om att det bara är en svag period just nu som göra att den gått sämre än tex Stockholmsbörsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Man ska inte snitta ned sig sägs det, men det är just vad jag gör. Sitter på några riktiga jordfräsar som Hexan. Antingen slutar det i tårar eller som min bästa investering någonsin.

    SvaraRadera
  7. Hej! Kan du inte göra ett nytt inlägg med ett uppdaterat tårtdiagram över dina innehav?

    SvaraRadera
  8. Hej, Jag träffade en banktjänsteman för många år sedan som berättade om hans fondstrategi. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur han gjorde, men en gång i månaden så bytte han sin sämsta fond mot en bättre typ. Han jämf. med std. avvikelsen om jag minns rätt. Har du förslag på en fondstrategi/ ombalansering? Eller kanske en fondrobot https://www.borskollen.se/fondrobot men det är kanske roligare att göra det själv?
    Kommer du ihåg de där två piloterna som även de höll på med någon typ av fond strategi. De hade en hemsida där man kunde läsa om deras senaste byten. De ville visst ha betalt mot slutet, men där hoppade jag av 😁. Finns väl inte kvar?
    Tack för att du delar med dig,
    Mvh Beeo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Beeo,
      Man kan använda sig av en momentumstrategi med fonder. Det finns olika upplägg att använda sig av. Det är en kul grej och kanske finns det data som visar att om man gjort på ett visst sätt historiskt så har det givit överavkastning. Det finns gott om strategier som levererat det omvända, sämre avkastning och det är inte solklart att det som funkat bäst de senaste 10-20 åren gör det även kommande period.

      Något som garanterat inte kommer ge "sämre"avkastning är att investera i en billig indexfond.

      Vill man sätta sig in i momentumstrategier så vill jag minnas att bloggen Investerarfysikern skriver mycket om just det.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Vad tycker du om Nordnets nya globalindexfond med inbyggd belåning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är en intressant skapelse den där fonden ifrån Nordnet. De senaste 10 åren hade den varit kanon att ha. Med tanke på den galna uppgången i techbolagen och den försvagade kronkursen.

      De närmsta 10 åren har den framför sig en ev normalisering av techbolagen samt en ev starkare kronkurs.

      Det är inte bra tajming i min värld att gå in med 1,25x i de förutsättningarna.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Vad tror du om denna fond från nordnet med hävstång??

    Nordnet Global Index 125

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....