Köpt mer europeiska högutdelare

 


Jag har ökat i den börshandlade fonden med ticker FLXD ifrån Franklin Templeton. Den har en inriktning mot högutdelare här i Europa. Att jag ökat just där har inget med tajming att göra och det är inte så att jag tror att det är bättre köpläge där än någon annan sektor eller region osv. I min portfölj har jag redan väldigt stor vikt i nordiska högutdelare varpå det blir ett bra komplement till portföljen att vikta upp just FLXD.

Den är en bra riskspridare i en utdelningsportfölj som min den här fonden FLXD. Det är en samling stadiga bolag där urvalet görs med vissa kvalitetsparametrar och hög utdelning. Jag förväntar mig inga mirakel ifrån fonden utan snarare att den kan gå hyggligt och pynta rejäl utdelning över tid. Man investerar inte i en sådan här fond för att få mäktig överavkastning mot vanliga börsindex. Då är man snett ute om man har sådana förväntningar. En sådan här fond med utdelningsaktier är för den som vill investera på börsen och få stora utdelningar.

Prestandamässigt så kan det vara så att sådana här högutdelare har lägre volatilitet än börsen i övrigt. Mäter man risk som volatilitet kan man resonera att risken är lite lägre i en sådan här fond. Avkastningsmässigt bör man förvänta sig i bästa fall i linje med ett brett europeiskt index. Sett över en längre period om 5-10 år. En sådan period kommer innehålla år där fonden går sämre och andra år då den går bättre än ett brett europeiskt index.

Hur som helst, den här fonden innehåller den typ av bolag jag investerat i de senaste 25 åren. Stadiga bolag med god utdelning. De bjuder inte på den fetaste raketavkastningen men de blir sällan den värsta av jordfräsar heller. Med den här typen av bolag har jag ofta fått se min portfölj backa lite mindre än breda börsindex när det surar men när det är riktigt muntert har de heller inte stigit lika kraftigt. Över tid har det där jämnat ut sig.

Läs mitt inlägg med mer info om FLXD ifrån Franklin Templeton: https://petrusko.blogspot.com/2022/01/franklin-libertyq-european-dividend-etf.html

Alla innehav i min portfölj kan man se i länken nedan. Jag håller den sidan uppdaterad regelbundet och visar alltid där de innehav jag har: https://petrusko.blogspot.com/p/mina-innehav.html

Apropå europeiska högutdelare så skrev jag häromdagen om en annan fond med sådan inriktning. Wisdomtree Europe Equity Income heter den och jag gillar den också. Den gör sitt urval på ett annat sätt än fonden ifrån Franklin men inriktningen är mot Europeiska högutdelare. Länk till inlägget om fonden ifrån Wisdomtree: https://petrusko.blogspot.com/2023/10/wisdomtree-europe-equity-income-etf.html


15 kommentarer:

  1. Hej,
    I ett tidigare inlägg frågade jag var det mest optimala summan var att köpa för och du svarade runt 4500:-. Hur stor roll spelar detta in i längden? Själv tänker jag att spara runt 500 i månaden på denna fonden. Är det ok eller bör jag se över detta och byta fond som handlas i SEK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avgifter har väldigt stor betydelse även om det handlar om engångsavgifter som courtage och valutaväxlingsavgift. När det gäller sådana här utländska börshandlade fonder så pyntar man valutaväxlingsavgift om 0,25 procent och den är ju samma oavsett belopp. Den är inte problemet.
      Courtaget är grejen. Det är som lägst 1 euro vilket är nästan 12 svenska kronor.

      När man investerar vill man att den där kostnaden skall utgöra så liten del som möjligt utav din investering. På 500 kronor utgör de där 12 kronorna 2,5 procent av din investering. Det är illa och utgör en stor del av en förväntad årsavkastning. Handlar man istället för 5000 kronor så blir de 12 kronorna inte så betungande.

      500 spänn i månaden blir till något stort i långa loppet. Beloppet i åtanke så är ett spar i en vanlig fond ett rimligt val. Då slipper man courtagekostnad (de 12 kronorna).

      Kolla efter en vanlig fond med låg avgift som har en inriktning du gillar. Just Europeiska högutdelare finns det kanske inget överflöd av vanliga fonder men det finns många fina med vanlig europeisk inriktning. Är det högutdelare du vill ha så finns det lite olika inriktngar. Vill man dessutom att den skall pynta cash utdelning så blir urvalet desto snävare. Jag investerar i en fond ifrån Handelsbanken med inriktning mot globala högutdelare och den pyntar cash utdelning. Avgiften är dock i högsta laget men jag tycker det kan vara okej då jag vill göra just regelbundna köp för mindre belopp. Den fonden kostar totalt 0,74 procent årlig avgift.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Passar den i en ISK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Japp den passar i ISK vilket jag skrivit i inlägget med mer info om fonden som jag länkar till.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. ETF:er blir allt mer mitt mentala fokus, för att minska bolagsrisken. Jag menar, hur skoj är det att ligga -73% i värde på Intrium just nu?!

    Säljer inte av något med förlust, väntar på bättre tider. Kan nog vikta ner enskilda innehav fram över. Eller ta bort några bolag och flytta pengarna till ETF:erna.

    ETF:er utgör c:a 55% av köpt värde i min portfölj för utdelning. XACT-etf:erna är +10% styck. Övriga ca 5% styck.

    Invesco S&P 500 High Div Low Vol USA
    iShares Core FTSE 100 ETF
    iShares MSCI Europe Quality Dividend UCITS
    iShares MSCI USA Quality Dividend UCITS
    Vanguard FTSE Europe UCITS
    Vanguard World HI DIV YLD UCITS
    Xact Norden Högutdelande
    Xact Sverige

    SvaraRadera
  4. Har SEB rapporterat idag?

    SvaraRadera
  5. Den här har jag efter att ha valt noga bland alla ETF’s med utdelning.

    https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1063595/vaneck-ms-developed-markets-div-lead-ucits-etf

    Det har dessutom gått bättre och betalar ut 4.99%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag kollade in globalfonden som du har satsat på. Jämfört med ett knippe andra globala utdelningsfonder så står sig den där ifrån Vaneck bra. Ser ut som ett bra val du gjort där.

      Vanecks fond har sin hemvist i Nederländerna och det dras därför utländsk källskatt på de utdelningar du får ifrån den. Vill minnas att det är 15 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har också den fonden sedan ett tag. Historiskt har den kombinerat hög utdelning med ökat andelsvärde vilket få andra jämförbara ETFer presterat de senaste 5 åren. Ingen garanti för framtiden dock.

      Radera
  6. Jag undrar om det går att bygga en månadsutdelning med hjälp av olika ETF? /erohT

    SvaraRadera
  7. Noterade när jag sökte bland EFTer att denna nu finns på Avanza: SPDR S&P US Div Aristocrats UCITS ETF EUR Hgd Dist (SPPD), med enbart 3 ägare hos avanza låter den nysläppt. Eller har jag månne missat något? Huruvida detta index är ngt att spegla låter jag vara osagt ;) //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Humlan,
      Att det är så få ägare är för att man undviker att köpa den versionen av fonden. Den är hedgad i Euro vilket kostar extra avgift och är helt meningslöst för oss med basvaluta i SEK. Googla fonden och lägg till petrusko så finner du nog mitt inlägg om den fonden i version som inte är hedgad mot Euro.

      Detta är inte de vanliga S&P 500 Dividend Aristocrats utan ett annat index vilket jag skriver om i mitt inlägg.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ah tackar! Den där ETFen hade jag missat, syftar på SPDR S&P Global Dividend Aristocrats med ticker ZPRG. Om nån annan blir nyfiken och vill slippa googla: https://petrusko.blogspot.com/2022/10/spdr-s-global-dividend-aristocrats.html
      Vad hände förresten med planerna att köpa in t ex SPYD och FUSD?
      //humlan

      Radera
    3. Hello igen,
      Jag gillar SPYD och FUSD men har inte kommit mig för att investera i dem ännu. Jag tar det lite lugnt med investeringar i dollar pga valutakursen. Kanske investerar jag i dem i framtiden när dollarn står lägre.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....