WisdomTree Europe Equity Income ETF

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Här är en börshandlad fond med inriktning mot europeiska utdelningsaktier. Det finns flera olika sådana här och de flesta är konstruerade olika. Det är olika index med olika parametrar osv. Den här fonden ifrån WisdomTree tycker jag har en ganska nice total bestående av flera bra features.

Jag går rakt på sak här och börjar med antalet bolag. Fondbolaget har likt många andra skapat ett eget index för den här fonden och namnet på det är ungefär som fonden: "WisdomTree Europe Equity Income Index". Det innehåller runt 240 bolag vilket är en faktor som sticker ut för den här fonden. Det finns gott om sådana här europeiska utdelningsETFer som innehåller 30-50 bolag. Förvisso är det ingen garanterad fördel avkastningsmässigt att det är fler bolag men i ett riskperspektiv är det nice.

Kvalitetsparametrar vid bolagsurval gör att fonden inte rakt av klipper in bolag med hög direktavkastning. Man ser bland annat till och premierar stigande utdelning. Som vanligt med utdelningsfonder är ingen felfri och visst kan det finnas bolag där som kommer gå dåligt och sänka sin utdelning. Det är egentligen precis som i en helt vanlig indexfond att man får ta några dåliga bolag med de bra.

Fondavgiften är en annan faktor för fonden då den hör till de absolut lägsta för den här typen av fond. Total fondavgift är 0,29 procent. Avanza uppger något annat men de har bristfällig info på de här börshandlade fonderna generellt. 0,29 procent fondavgift är det som gäller och som vanligt tillkommer courtage och valutaväxlingsavgift vid köp och sälj.

Utdelningen betalas halvårsvis med en stor del i juli och en lite mindre del i januari. Direktavkastningen är hög och har varit hyggligt stadig de senaste 5 åren. Likt andra sådana här fonder så sänktes utdelningen för 2020 i spåren av att europeiska bolag kapade utdelningen i pandemin. Där är det ett jack ned men utdelningen är nu åter på nivåer högre än före pandemin. I år var utdelningen i fonden totalt 0,6968 euro vilket på andelskurs 11,868 euro ger en direktavkastning om cirka 5,9 procent.

Fonden har ticker WTEE på tyska börsen och den har sin hemvist på Irland varpå det inte dras någon utländsk källskatt på de utdelningar den betalar till dig som investerare. Funkar bra på ett ISK alltså.

Jag äger sedan tidigare Franklin European Quality Dividend och kommer köra vidare på den. Jag har stort utrymme för mer europeisk exponering i portföljen och inget hindrar att fördela slantarna på dem bägge. Jag gillar den här fonden ifrån Wisdomtree men har som sagt redan en liknande fond och avser inte byta bort den.

Här är en länk till fondbolaget med mer info om fonden: https://www.wisdomtree.eu/en-gb/etfs/equities/wisdomtree-europe-equity-income-ucits-etf

Länk till fonden hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.


24 kommentarer:

  1. Varför inte sälja av alla enskilda innehav och bara köra på ETFer? Lägre utdelningstillväxt?

    Frågar då jag själv går i dessa tankar.

    Hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Du tar bort en stor och viktig riskfaktor genom att göra så; Dig själv. Att man själv gör dålig bolagsanalys, har otur osv. Utöver dig själv som riskfaktor så tar du bort bolagsrisken genom att bara köra fonder.

      Jag har gått i den riktningen det senaste året då jag minskat i mina direktägda bolag och lagt över pengar i fonder istället.

      Fonder är ett smart val och särskilt så billiga indexfonder.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko,

    Vad bör minsta summa vara i ett köp av en sådan fond med tanke på courtage och växlingsavgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det hänger på ditt courtage procentsats. Många småsparare kör mini courtageklass och har då 0,25 procent minicourtage. Courtaget blir lägst 1 euro dock och om man utgår ifrån det så är det 4620 kronor man behöver upp i för att "optimera" courtaget.

      Om man är PB kund har man 0,15 procent minicourtage dock lägst 1 euro. Man behöver då köpa för 7700 kronor för att courtaget om 1 euro inte skall utgöra mer än 0,15 procent.

      Valutaväxlingsavgiften är alltid 0,25 procent och är vad den är oavsett belopp man handlar för.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Mycket bra och informativt inlägg som alltid. Guld är du Petrusko (L)

    Jag hade tidigare ett fokus på ETF:er för jag tänkte att det skulle hjälpa med börspsykologin med breda indexinvesteringar.

    Men det är så trögrörligt, dålig likviditet, svårt att följa uppgångar och nedgångar, ex Nasdaq går upp men ETF:en går ner har det då med EUR/USD utvecklingen eller SEK/EUR utvecklingen att göra. Jag tycker en nasdaq ETF t.ex. ska vara tydligare korrelerad mot NASDAQ.

    Likaså på andra typer av ETF:er. Courtageavgifter ovanpå detta, slutade alltid med att jag satt på dem i månader och förlorade 2-3% Så nu har jag gett upp utländska ETF:er helt och hållet. Har bara de från XACT och Lyxor Net Zero S&P World ETF.

    Men har satt upp ett automatiskt månadsspar i de utdelande fonderna från Handelsbanken som finns på Avanza mycket tack vare dig :) Jaga gärna på dem lite med en EM utdelande som krydda.

    Tack för din blogg Petrusko du är verkligen en klippa!

    //Niklas

    SvaraRadera
  4. Petrusko är bäst ingen protest :) Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  5. Tjena P, intressant tips som komplement till portföljen. Tackar för det. Intressant är även tanken att frångå stockpicking (trots att det är galet roligt..) och välja att lägga allt i fonder/ETF istället. Liten nackdel med utdelningarna där vissa månader blir väldigt tunga, jag vill helst ha ett jämnt inflöde under uppbyggnadsfas men kanske spelar det mindre roll i det långa loppet.. //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Humlan,
      Tack för din kommentar. Det är kul och praktiskt med ett jämnt flöde in i portföljen. Jag har vissa månader där det inte kommer in tillräckligt och för dem behöver jag lägga undan ifrån andra månader när det kommer desto mer. Jag är notoriskt dålig på att låta de där pengarna ligga till dess de behövs och nallar ofta på dem för att köpa fler aktier. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Instämmer konstant flöde är motiverande. Tänkt samma tanke att lägga allt i etf:er / fonder. Men någonstans blir det otroligt automatiserat och risken är att man tröttnar med månadssparandet. Se utdelningarna strila in varannan dag e motiverande.

    Har man 60 bolag i portföljen, inget bolag står för mer än 3 procent och ingen sektor mer än 15% så bör man få avkastning någonstans mellan en global pch sverigefond.

    Dock är jag aningen oroad för att ingen verkar bry sig om valutarisker numera. Dollar på 11 spänn, upphaussade industribolag och globalfond kramarna lär åka på däng kommande tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Intressant resonemang och jag vill haka på slutklämmen där med valutarisker. Jag tror det är väldigt många där ute som hakat på det här med globalfonder de senaste 5 åren som inte har koll på det där med valutan. Att valutan i flera år varit en medvind och att det är en stor anledning till den fina avkastningen i globalfonder. Den svider när den slår åt andra hållet.

      Globalfonder är även knökefulla av techbolag som skulle kunna normaliseras värderingsmässigt på sikt.

      Det är bra att känna till det där med valutan och tänka på det i portföljsammansättningen, hur mycket skall man lägga i utländsk valuta egentligen. Det är bra att känna till det där med valutan för att kunna agera rationellt när det gäller. Att inte sälja i panik när globalfonderna går kass pga valutan.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Men vilket ger bäst avkastning över tid? Googlar jag verkar indexkramarna vinna. Undantaget är då att köra all in USA dividend aristocrats, för där överpresterar man mot index. Övriga dividend laggar efter. Hur ser du på detta petrusko som varit aktiv tjugo år +?

      Hälsningar
      Andreas

      Radera
    3. Tjena Andreas,
      Enklast sätt att få så bra avkastning som möjligt är att investera i billiga indexfonder. Den svenska börsen har varit bland de absolut bästa de senaste 100 åren. Faktiskt den allra bästa om man även justerar för inflation (enligt data från Nick Maggiulli).

      Jag tror på den svenska börsen även i framtiden och en billig bred svensk indexfond tror jag är ett mycket smart val. De som satsar på en sådan kommer sannolikt få bättre avkastning än de flesta andra.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Varför ska vi då handla med utdelningsaktier o fonder om dom underpresterar? Mer än att det är ett bekvämt sätt att få in pengar.

      Hälsningar
      Andreas

      Radera
    5. För min del:
      Sitter jag med en indexfond som avkastat -30% efter en utdragen börsnedgång så kommer jag med stor sannolikhet tröttna. Sitter jag med en utdelningsportfölj som avkastat -30% får jag energi av att återinvestera till låga kurser med hopp om framtida utdelningshöjningar. Oavsett om jag statistiskt sett får sämre avkastning. Det finns risker med index med, ta köpenhamnsbörsen med novo nordisk storlek som exempel. Får vag känsla av atlas och investor som alla älskar. I mina ögon högkonjunktur som hastigt övergått till lågkonjunktur i kombination med historiskt låg kronkurs. Samt att industrin gynnats av komponentbristens efterdyningar.
      Vilka bolag ska bära emot om dessa koloser får minskad orderingång.

      Radera
    6. Well där har du en klar poäng. Det psykologiska. För egen del höll mina utdelningsfonder/ETFs emot vid förra nedgången o delade ändå ut. Det kändes ju jättebra faktiskt. Försöker med mina frågor cementera min strategi, men lutar väl åt att dela allt i tre. (Investmentbolagsfonder, utdelningsfonder o index). O sen en feg variant med räntespar o räntefonder.

      Hälsningar
      Andreas

      Radera
  7. Jag bytte från Franklin European ETF till Handelsbanken Europa Ind Crit B1, gillar att Handelsbanken fonden är bred och enkel att månadsspara i. Vet inte hur stor utdelningen blir i den dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Handelsbankens Europa Index Criteria andelsklass B pyntar 3,5 procent utdelning i mars.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Verkar bara finnas A1 på Avanza/Nordnet. Vet du om de tänkt ta in B1 oxå?

      Radera
    3. Tjena Mikael,
      Avanza har B1 utav Handelsbanken Europa Index Criteria. Nordnet har jag inte dubbelkollat.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Instämmer helt, titta på exempelvis opti och lysa som rikatillsammans lyfter till skyarna. Sparrobotarna bygger på hög diversifiering ger högre avkastning. Där andelen svenska innehav per automatik blir låg. Får väl se om intresset består om kronan stärks.

    Gillar utländska aktier och etfer men inget jag köper nu. Givetvis kan valutorna utveckla sig hur som framöver.

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko

    Tackar för en riktigt trevlig och bra blogg.

    Undrar om du (eller någon annan) känner till denna fonden:
    Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria (B1 SEK)

    Och om den delar ut som en del andra B1 fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Japp den delar ut i mars årligen och siktar på att pynta cirka 4 procent vill jag minnas. Det är en rimlig Sverigefond. Jag investerar i deras börshandlade fond Xact Sverige som är ungefär samma grejen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för info och riktigt trevlig helg

      Radera
  10. Hej, kanske gamla nyheter men jag såg idag att Avanza i sin fondlista, under ”Fler filter” lagt till en knapp ”Fonder som ger utdelning i pengar”. Den filtrerar idag fram 17 fonder. Bra grejor :)

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....