W. P. Carey höjer utdelningen

 


Det drar ihop sig för kvartalsutdelning för det amerikanska fastighetsbolaget WPC och jag har bevakat deras sajt som en hök de senaste dagarna i väntan på besked. Nu har de informerat om höstens utdelning och det är som vanligt, en liten höjning.

WPC har höjt sin utdelning varje år i cirka 25 år. De brukar höja flera gånger per år och i många år har de nu höjt utdelningen varenda kvartal. Förvisso små höjningar men det är från start en hög direktavkastning.

Med X-dag nu i slutet av september och pay date i mitten av oktober är utdelningen $1,071. En höjning ifrån förra kvartalets $1,069.

I årstakt är den nya utdelningen totalt på $4,284 vilket på kursen $63,82 ger en direktavkastning om 6,71 procent.

Jag äger WPC och tycker de gör sin grej bra. De har mycket god riskhantering och de har en bra inriktning mot starka hyresgäster och net lease-avtal. Hyresgästen står för i princip alla kostnader förknippade med fastigheten medan WPC tar emot hyresintäkter som blir högre för varje år tack vare inbyggda årliga hyreshöjningar



4 kommentarer:

  1. Tjena P, tack för updates kring kommande utdelningar. Ser du lika positivt på WPC som på Realty? Letar utdelare på andra sidan Atlanten och ser dessa två som intressanta i det långa loppet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag gillar både WPC och Realty Income. Äger dem bägge men skulle jag tvunget välja en av dem blir det Realty Income. Nu måste jag ju inte välja bara en. Jag har viktat dem lika tungt i portföljen och de är fina utdelningsbolag. Skall man säga något negativt om dem så är ju en grej att de är verksamma i samma bransch. Beroende på hur portföljen ser ut i övrigt är det ingen big deal. Man får se till helheten och hålla koll på sin branschexponering.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej P vad hände med ditt innehav i W. P. Carey ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det har jag skrivit om i mitt inlägg med rubriken "Jag sålde mina WPC". Länk till inlägget nedan. Sedan jag sålde har aktien fortsatt ned och utdelningen har sänkts.

      https://petrusko.blogspot.com/2023/09/jag-salde-mina-wpc.html

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....