Lev i nuet, ta vara på dagen

 


Jag såg precis ett kort videoklipp med en gammal man med en rackarns go syn på livet. Över 90 år gammal arbetar han fortfarande och är pigg och glad. I det korta klippet bjussar han på några korta kommentarer om hur det kan komma sig att han är så glad och pigg.

Många är vi som går och grämer oss över sådant som varit och oroar oss för saker som kan komma hända i framtiden. Skulle vi fokusera mer på att leva i nuet som Henrik Carlsson 91, skulle vi bli mycket lyckligare i ett nafs. 

Det här videoklippet gjorde mig glad. Det har ett bra budskap och Henrik Carlsson framstår som en riktigt go gubbe. 

Kolla in klippet hos SVT i länken nedan. Det är 87 sekunder långt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/hor-henriks-tips-for-att-halla-sig-pigg-vid-plus-90


17 kommentarer:

  1. Tänkvärt.
    Bör man tänka på oftare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja verkligen. Tänker man på det där aktivt så gör det stor effekt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vackert! Kul att se en hel del äldre människor som ser så pigga ut i den åldern. Mina bondefarföräldrar var ju slut vid 70 liksom.

    Vi lever längre och längre!

    Däremot så jävla svårt att vara i nuet, men går att träna upp.
    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Det är verkligen olika hur livets lott faller ut. Visst tror jag att man kan göra skillnad med diverse livsval. Just det här leva i nuet är bra och det gör susen att tänka på det där. Jag har läst böcker av Dale Carnegie som skriver om just det här. Han var den som höll kursen som Warren Buffett lyfter till skyarna som en av de mest signifikanta sakerna i sitt liv (för typ 70-80 år sedan gick han Dale Carnegies kurs).

      Dale Carnegie - Sluta oroa dig börja leva. Den boken kretsar primärt kring att leva i nuet. Mycket bra bok.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack har lagt till den i boklistan :)

      Radera
  3. Magiskt bra start på veckan att se det klippet, tack för delning!

    SvaraRadera
  4. Den där gubben var inte en dag över 50 vafan? Finns inte på kartan att han är 91(!) bast! xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså när klippet startar där med att han lättsamt skuttar upp för trappan, ja det är en pigg 91-åring. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Skulle behöva visa detta för vissa av mina kollegor som är hypokondriker deluxe. :))

    SvaraRadera
  6. Jag har en allvarligt sjuk son och kan sannerligen intyga att lev i nuet är det bästa rådet jag kan ge.

    SvaraRadera
  7. Kul in lägg. Fast gubben är inte 91. Han är 59 plus något.
    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah, ja man skulle kunna tro det. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  8. I Jamtland är det artut att leva
    Det ser man ju tydligt
    Underbart!
    Tycker jag som också bor i Jämtland
    Tack!

    SvaraRadera
  9. Lever själv i nuet. Men tror inte att det påverkar hur gammal jag blir. Det har tyvärr med telomererna att göra, mer än något annat.

    Ingen man på mitt fäderne har blivit äldre än 81 år, i alla fall inte de senaste 150 åren. Min pappa var en hurtbulle och renlevnadsmänniska; han sprang 1-2 mil två gånger i veckan upp till 70+. Åt nyttigt osv. Han hann precis fylla 81.

    Pappas bror haltade, var fet, rökte halva sitt liv och motionerade inte en enda gång i hela sitt liv. Han blev ett halvår äldre än min pappa.

    Det sitter i generna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forskningen har väl visat att det är en mix?
      Ang rökning sure du kan röka hela livet o bli 100år, men oddsen för det minskar. Samma för motion fast omvänt då såklart.

      Själv föredrar jag att bättra på mina odds, men är med på att det inte finns några löften eller garantier.

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...