Snart utdelning i VGWD - Vanguard FTSE All World High Dividend Yield

 


Nu är det snart dags för kvartalsutdelning igen i fonden VGWD. Som vanligt har de skjutit ut infon först på sin brittiska sajt och det är där jag skopat upp infon (eftersom de brukar lägga ut info där först). Jag lade till det där med vart jag hittat infon för på de vanliga ställena syns inget ännu.

Med X-dag 14 september är utdelningen på $0,4984 vilket är en aning högre än föregående års $0,4938. Paydate är 27 september.

I årstakt är utdelningen fortsatt klart lägre i år på grund av utdelningen nu i somras. Ja sommarutdelningen som är den största av de fyra kvartalsutdelningarna blev betydligt lägre i år och det har tagit ned totalen ordentligt. De senaste fyra utdelningarna summerar till $2,0894 vilket på andelskursen 55,58 euro ger en direktavkastning om 3,5 procent.

Jag köpte en gång i tiden den här fonden när den pyntade kring 4 procent direktavkastning. Jag gillar urvalet den gör som är mycket brett globalt sett men även till antalet bolag då den innehåller de bolag som pyntar högre direktavkastning än snittet. Fonden väljer alltså bara bort de bolag som har lägre direktavkastning än snittet och sedan investerar den i resten. Hur som helst, min investering i fonden blev inte vad jag tänkt mig då direktavkastningen blev stadigt lägre. Mitt innehav i fonden har jag avyttrat men har inte ersatt den med någon annan börshandlad fond, inte ännu i vart fall. Jag har spritt ut pengarna på övriga innehav i portföljen. Jag gör små investeringar i en vanlig fond ifrån Handelsbanken med inriktning på globala högutdelare. Den har dock en väldigt hög avgift varpå jag inte sätter några stora belopp där. Tack vare att det är en vanlig fond är den dock ett smidigt sätt att få exponering i globala högutdelare via små regelbundna köp. Man slipper valutaväxlingsavgift och man kan göra små köp åt gången. Börshandlade fonder behöver man köpa för cirka 8000 kronor åt gången för att courtaget inte skall bli onödigt stort procentuellt sett.



16 kommentarer:

  1. Du tänkte inte att du kunde ha kvar innehavet i ETFen, med tanke på att du får EURO-exponering och kommer ifrån den svenska kronan lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sebastian,
      Jag är osäker på om du bara skojar men väljer att svara seriöst på din kommentar. Man får ytterst lite exponering mot Euro via den här fonden. Den handlas i Euro men exponeringen man får är det som fonden innehåller.

      Vilken valuta fonden handlas i spelar ingen roll.

      Den här fonden innehåller kring 15 procent Euro noterade tillgångar. Den solklart största valutaexponeringen via den här fonden är dollar då sådana innehav väger kring 45 procent i fonden.

      Alla fonder med utländska innehav ger exponering i annan valuta varpå man kan välja och vraka bland dem. En mycket vanlig sådan fond är Länsförsäkringar Global Index som innehåller bortåt 70 procent dollarnoterade innehav.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vadå inte exponering mot euro, den handlas ju i euro, går euro ner 10% så tappar ju ditt innehav 10% direkt rakt av.
      Den kostar ju 55eur

      Radera
    3. Hej,
      Om Euron går ned 10% får man motsvarande mer euro när man växlar över fondens innehav till Euro. I kronor räknat är ditt värde oförändrat. I detta exempel kommer alltså fondens andelskurs stiga till över 60 euro eftersom fondens innehav i framförallt dollarnoterade aktier blir till fler europengar när man växlar över dem till ett andelsvärde.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko!
    Följer din blogg med stort intresse och passar på att tacka för dina kloka inlägg och tankar för oss småsparare som mig själv.
    Jag har gått över från enskilda aktier till utdelande fonder som du tipsat om tidigare.
    Jag söker nu en utdelande global index fond men har inte funnit någon. Kanske du tipsat om någon tidigare jag missat?
    Tack på förhand och må gott😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Johan,
      Det finns en jättefin ifrån Storebrand som jag gillar men tyvärr tog inte Avanza in den. Hos Nordnet kan man köpa den men minsta köp är 100.000 kronor. Storebrand Global All Countries B.

      Handelsbanken har en: Global Index Criteria B. Finns hos Avanza men avgiften är onödigt hög jämfört med andra helt vanliga globala indexfonder.

      Jag investerar i en global indexfond ifrån Handelsbanken med inriktning mot högutdelare. https://petrusko.blogspot.com/2023/05/handelsbanken-global-high-dividend-low.html

      Det finns börshandlade globalfonder men de är tyvärr noterade i Euro på Tyska börsen varpå det blir valutaväxlingsavgifter och minst 8000 kronor köp åt gången för att hålla nere courtaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag har också noterat att de har sänkt utdelningen men har valt att fortsatt ha kvar fonden då den i mitt tycke ger en väldigt bra riskspridning på ca 1700 st bolag. Det här med fonder och svajiga utdelningar verkar vara mer regel än undantag det måste man vara beredd på när man investerar i dessa och väga för mot nackdelar. Vill man ha stadigt stigande utdelningar så är väl Dividend Kings att föredra.
    Att fonden handlas i Euro är i mitt tycke ett plus med tanke på den svaga kronan och en viss valuta diversifiering i portföljen skadar inte enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Japp jag håller med dig om det där med riskspridningen och urvalet. Det är en mycket bred exponering i den där fonden. Jag behövde något med minst 4 procent direktavkastning och det visade sig att den här fonden inte passade mina kriterium.

      Vilken valuta fonden handlas i gör ingen skillnad. Det är innehaven i fonden du har exponering i, inte Euro som fonden handlas i. Du får kring 15 procent exponering i Euro via den här fonden och kring 45 procent Dollar. Det är den exponering du får.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko
    Kan rekommendera att satsa på Storebrand All Countries B, via Levler. Lågt courtage samt pyntar utdelningen i likvider.
    Mvh Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Jag gillar Storebrand Global All Countries B. Det är en mycket bra fond. Avgiften är lite högre än Länsförsäkringars utmärkta globalfond men det motiveras med att Storebrands fond är bredare. Den innehåller fler bolag ifrån fler länder.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har du kollat med dem att utdelningen kommer i likvida medel, så att de inte återinvesteras. Mvh Per

      Radera
    3. Japp, har fått bekräftat via mail att utdelningen kommer i likvida medel. Fördelen med Levler är också att du i denna fond kan köpa mindre poster. Andra aktörer kräver ju insättning på minst 100k/köp

      Radera
  5. Jag har Vanguards ETF ovan, men också SPDR S&P Global Dividend Aristocrats samt Franklin Global Quality Dividend. Lita samma inriktning alla tre, men ändå viss diversifiering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Inget konstigt med det så länge man har koll på att det är snarlik inriktning (och det går ju knappt att inte förstå det). I portföljtänket för man enkelt resonemanget som exvis så här: "Jag skall ha 25 procent av portföljen i globala utdelningsaktier och fördelar det på de här 3 ETFerna"

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Yes, precis så! Eftersom jag har 30 procent i globala utdelningsaktier känns det bra att sprida på tre.

      Radera
  6. Ägde denna ett tag men varken utdelningen eller kursutvecklingen är särskilt imponerande, bättre att välja en vanlig globalfond.

    SvaraRadera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...