Latours återköp av egna aktier

 


Igår eftermiddag skickade investmentbolaget Latour ut ett pressmeddelande strax efter börsens stängning. Jag tänkte direkt att detta skall jag skriva om imorgon (idag) och här sitter jag nu och knappar på datorn.

Styrelsen i bolaget har beslutat nyttja det mandat man har ifrån bolagsstämman om aktieåterköp. Syftet med återköpen är för att kunna leverera aktier mot ett optionsprogram. Det är maximalt 125.000 stycken aktier som skall återköpas. Latour handlas kring 200 kronor nu varpå det är maximalt 25 miljoner kronor de kommer hosta upp i detta återköp.

125.000 stycken aktier är kring hälften av en normal dagsomsättning i aktien på börsen.

Det är alltså inte fråga om ett mäktigt återköpsprogram som kommer ge stöd till aktiekursen över tid. Tidpunkten för återköpen behöver man heller inte lägga så stor analys kring. De behöver kunna leverera de där aktierna mot optioner i närtid varpå man nu köper in aktierna.

Jag lägger ingen betydelse i detta återköp, det är obetydligt på många sätt. Alla aktieåterköp är inte obetydliga dock, det finns olika typer. Jag gillar exempelvis SEBs återköpsprogram med syfte att föra över värde till sina aktieägare. De har under några års tid återköpt aktier vecka efter vecka. Aktier för miljardbelopp som sedan makuleras. När aktierna makuleras blir varje kvarvarande aktie mer värd och på så vis har man fört över värde till aktieägarna.

Det är skillnad på återköp och återköp. Vissa återköp är småpengar för att leverera till incitamentprogram (som i Latour nu) och andra är med syfte liknande en utdelning till aktieägarna och är på stora belopp.

Återköp som detta brukar leda till att jag får frågor och jag ser ibland kommentarer kring det varpå jag slog till på ett inlägg om saken.



3 kommentarer:

  1. Tack för infon, keep it up👍

    SvaraRadera
  2. Det är väl på sitt sätt lite synd att göra återköp till premievärdering. Men kanske går det i praktiken jämnt upp mot att nyemittera aktier för att klara de åtaganden man har?
    Återköp till rabatterad värdering känns i vilket fall bättre.

    SvaraRadera
  3. Jo, återköp till höga värderingar ska undvikas till varje pris. Det presenteras alltid som något positivt för aktieägarna, men det är att kasta pengar i sjön. Om inte du som privatperson är beredd att köpa aktien till PE 56, varför ska din del av kassaflödet läggas på detta? Korrekt utförda återköp är däremot alltid ett plus, så klart.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....