Jag tror på Aktiespararna Direktavkastning

 


I år har fonden Aktiespararna Direktavkastning presterat betydligt sämre än Stockholmsbörsen. Fonden har funnits i 7 år och över tid har det varit hygglig prestanda. Årets svaga period tar ned helheten men det hör till, det är lite svagare och lite bättre perioder över tid. På 3 års sikt har Aktiespararna Direktavkastning genererat en avkastning om 21,86 procent. Under perioden har OMXSGI avkastat ungefär samma; 21,59 procent.

Jag låter inte den svaga perioden i år avskräcka mig. Det är annars en vanlig tabbe vi småsparare gör, vi säljer när det går dåligt och köper något som har stigit. Säljer billigt och köper dyrt.

Man kommer inte ha rätt i alla investeringar och beslut man tar men det är viktigt att ha tro och uthållighet. När man gjort ett välgrundat investeringsbeslut behöver man ha en långsiktig syn och uthållighet att sitta igenom eventuella sämre perioder.

Stadiga utdelningsbolag kommer kanske inte vara det som går bäst i långa loppet men de kommer sannolikt inte ruinera oss heller. Sedan fondens start för cirka 7 år sedan har den tickat på ganska hyggligt. Jag förlorar ingen sömn över den här fonden och de stadiga bolagen den innehåller.

Att den har gått svagt i år är tråkigt men inget som förvånar mig. Den är något annat än Stockholmsbörsen och kommer därmed bete sig annorlunda. Det kommer vara både bättre och sämre perioder. Över tid tror jag att fonden kommer generera en hygglig avkastning. Jag har investerat mer i fonden regelbundet och den är ett stort innehav i min portfölj. Senast igår investerade jag mer i Aktiespararna Direktavkastning.

Jag investerar i andelsklass B utav Aktiespararna Direktavkastning. Skillnaden är att andelsklass B pyntar utdelning medan andelsklass A inte gör det. Totalavkastningen är den samma i fonderna oavsett vilken man väljer. 

Läs mitt inlägg om Aktiespararna Direktavkastning B.



13 kommentarer:

  1. Skrev till Nordea nu på morgonen. De har bara andelsklass A, frågade om de kommer ta in B också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Om de väljer att ta in den behöver du även dubbelkolla att du får utdelningen som cash hos dem. Vissa mäklare återinvesterar utdelningen i fler andelar oavsett om du vill eller ej. Så om du vill ha utdelningen cash bör du säkerställa att man får det hos Nordea.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. hej!
      har Nordea som bank och vad det gäller deras utdelande fonder (deras egna iaf)så investeras det i nya andelar!

      Radera
    3. Det kommer de inte. Har redan frågat. Enligt dem så klarar inte deras system av utdelande fonder. Helt sjukt... enligt mig! Så köper den via avanza istället :)

      Radera
  2. Alltid tyckt den fonden ser så himla ospännande ut. iaf 8 av 21 bolag i fonden som jag aldrig skulle ta i, oavsett utdelning. Jag vet att du är utdelningsinvesterare men om den totala utvecklingen (utdelning+aktiekursens utveckling) inte spöar en fond som inte utdelar aktivt men som utvecklas bättre, så vad spelar utdelningen för roll? Tack för en intressant blog! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Utdelning eller inte är irrelevant. Vill man ha utdelning så finns det en andelsklass som pyntar sådan. Vill man inte ha utdelning så väljer man en icke utdelande andelsklass.

      Fullständigt meningslös sak att diskutera. Kanske du inte tänkte på andra perspektiv än ditt eget? Vissa vill ha utdelning för att själv investera den i något andra vill ha utdelningen för att betala sin elräkning.

      Utdelning är en del av totalavkastningen och ett smidigt sätt att ta hem vinster. Utdelning är inga magiska pengar som kommer extra utan är en helt normal del av totalavkastningen ifrån börsen.

      Breda börsindex innehåller flera hundra bolag och där kan jag nog hitta åtminstone 100 bolag jag inte skulle ta i oavsett utdelning. Som en direkt kommentar på det du skrev.

      Man kommer aldrig gilla alla bolag i en indexfond och man kommer aldrig veta på förhand vilka som går bra, dåligt, okej osv. Flera utav de bolag man ratar kommer gå starkt och vissa bolag som man tycker mycket om kommer gå dåligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko,
    Det finns ju ett antal fonder nu som betalar utdelning - många har nämnts här på din blogg. Du kanske skulle göra ett inlägg med alla dessa fonder - och även andra utdelande fonder som kan vara av intresse.
    Skulle nog uppskattas!
    Ha det bra
    mvh Patric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det hade varit kul med ett sammanfattande inlägg nu när det kommit till en del fonder med utdelning.

      Petrusko, kommer det även ett inlägg om dina ETF-avyttringar? Har inte sett att du skrivit om det men ser att din portfölj bara innehåller 1 etf just nu. :)

      Radera
    2. Fel. 5+ ETF:er/börshandlade fonder. Xact Sverige, Xact Norden Hög, BME, Franklin LibertyQ European Dividend ETF, Cohen & Steers Infrastructure fund (Ticker: UTF) Pimco Corporate & Income Opportunity.

      Radera
    3. Syftade mer på de utländska ETF:er som petrusko har avyttrat. Xact-fonderna är ju standard här.

      Radera
  4. Vad tror du om utdelningen nästa sommar, vad blir direktavkastningen i procent, mellan tummen och pekfingret? Med tanke på att bankerna får ju bra nu.

    Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalle,
      Det är lite svårt att sia om då fonden dels kommer omviktas till våren samt vissa innehav bytas ut. Om man utgår från fonden som den ser ut idag så är det ju generellt så att konsensus estimat i de olika bolagen är högre utdelningar. Om det blir som analytiker tror blir det redigt feta utdelningar ifrån bankerna men jag vågar inte tro att det blir riktigt så fett. Vi får se hur det blir i bank men en god del kan komma hamna på återköp där.

      För Aktiespararna Direktavkastning kan man vara försiktigt optimistisk och hoppas på en liten höjning av utdelningen i spåren av generellt stigande utdelningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag tänkte precis skiva till dig angående denna fonden då vi inte har fått läsa något inlägg om den på länge, Men nu är Jag nöjd igen har själv tankat denna fonden varje Månad sedan en tid tillbaka.
    Hur det blir med utdelningen nästa år återstår att se Jag tar ingenting för givet när det gäller den biten! Känns som att allting kan hända. En grov gissning är väl att direktaavkastningen landar på mellan 4-6% den som lever får se.

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...