Ökat i Latour


 Som jag skrivit om tidigare är Latour nu nere på en värdering som inte är helt åt skogen för hög. Historiskt har jag främst köpt när det varit substansrabatt men Latour förtjänar en hög värdering och jag kan tänka mig att pynta upp till 10 procent premie. Det är vad jag pyntar som mest och riktigt köpsugen blir jag ju inte förrän värderingen är betydligt lägre.

Igår köpte jag ett gäng kring 195 kronor och idag köpte jag några på dryga 188 kronor. Aktien stängde på 186,75 kronor idag vilket innebär en substanspremie om 5 procent. 

Den onoterade delen är som sagt ingen magisk trollerilåda där det uppstår enorma värden från ingenstans, Det är snarare en långsiktig "grinder". De nöter på med stigande omsättning och vinst över tid. Man bör inte tro på några magiska trollerivärden i den ontoerade delen. Den är redan högt värderad och de trollar som sagt inte fram värden från ingenstans. Det tar tid men blir stadigt värt mer.

Inte så mycket mer att säga om det. Jag har ingen brådska att köpa in mig i Latour och jag har inga planer på att fylla upp hela min stek på högsta tänkbara värdering. När aktien handlas till rabatt igen blir jag desto piggare.



5 kommentarer:

  1. Får man fråga hur stor vikt Latour har i din portfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex,
      Det får man fråga. Latour har en helt obetydlig vikt i min portfölj då jag precis börjat köpa in mig igen. Den är högt värderad och jag gör små köp åt gången om det inte uppstår fyndläge.

      Jag hade ett stort innehav i Latour men det sålde jag när aktien var skyhögt värderad. Nu bygger jag upp min position igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej petrusko
    tack för tipset om Latour...
    vad tycker du om Nibe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matte,
      Nibe är ett bra bolag som blivit mindre dyrt. Det är dock fortfarande en hög värdering och analytiker sänker nu sina estimat varpå värderingen kommer se än högre ut. Visst den har gått ned mycket men fortfarande dyr som sagt. Inget solklart köpläge och absolut inget fynd.

      Nibe brukar vara högt värderad men den är trots nedgången fortfarande högre värderad än dess historiska värdering sett över en lång tid. Betalar man ett FÖR högt pris får man en dålig avkastning även om bolaget är fantastiskt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Börjat skala in mig också idag, ett av dom bolagen man vill snitta ner sig i utan att känna att man hamnat i en värde fälla.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....