Avanza lägger upp Handelsbankens USA-fond

 


För någon vecka sedan skrev jag om en USA-fond ifrån Handelsbanken som jag gillar. Idag meddelade Avanza att de kommer lägga upp den i sitt sortiment och att vi bör kunna se den på deras plattform kring mitten av nästa vecka.

Jag skriver ett inlägg igen när fonden finns tillgänglig.

Till dess är en länk nedan till mitt inlägg där jag kort skrev att jag gillar den här fonden.

https://petrusko.blogspot.com/2023/08/handelsbanken-har-en-usa-fond-som-jag.html

Ja, jag gillar som sagt den här fonden som är ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att få USA-exponering. I vanlig ordning skriver jag främst om placeringar som pyntar utdelning och detta är inget undantag. Fonden är ett smidigt sätt att få USA-exponering och den pyntar utdelning. 3,5 procent per år ungefär.



31 kommentarer:

  1. Tack för informationen.jag kommer att investera i den.

    SvaraRadera
  2. Tummen upp! Bloggaren har trots allt en viss närvaro!

    Keep up the good work.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  3. Roliga nyheter Petrusko, tack för att du ligger på! Nu önskar man bara en utdelande europafond och globalfond så är vi hemma och kan lägga ner stockpickingen helt ;) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handelsbanken har en utdelande globalfond också, som Petrusko tidigare skrivit om : https://petrusko.blogspot.com/2023/05/handelsbanken-global-high-dividend-low.html

      Finns hos både Avanza och Nordnet.

      Radera
    2. Handelsbanken Global Index Criteria B1 är dock mer lik USA-fonden (och billigare än fonden du nämner).

      Radera
    3. Ja, absolut. Petrusko tar också upp den något höga avgiften i sitt inlägg. Ville bara peka på att det faktiskt finns en (svensk) utdelande globalfond.

      Radera
    4. Verkar inte stämma riktigt. Sökte efter global index criteria men avanza verkar bara ha a1?

      Radera
    5. B1 finns ej hos Avanza (än iaf)

      Radera
  4. Hej P

    Stort tack för allt jobb du lägger ner! Inte lätt att hitta rätt i ETF-djungeln.

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
  5. Tack, bra jobbat! Grymt bra blogg med mycket o lättförståelig info!
    Mvh satäng!

    SvaraRadera
  6. Står redo att ta in den i portföljen! Tack för ditt jobb!

    SvaraRadera
  7. Kan du be Avanza lägga upp även Handelsbanken Global Index Criteria B1, ISIN: SE0011309764. Avanza verkar lyssna på dig.

    SvaraRadera
  8. Jag gillar utdelande fonder fast jag undrar varför de bara har en utdelning i mars?
    De flesta amerikanska bolag delar ut fyra gånger per år.
    Behåller Handelsbanken utdelningen och vi får den året efter? Undra om vi som vanligt blir lurade av bankerna?

    SvaraRadera
  9. Kung! Trevliga nyheter, tack för ett bra jobb.
    / K

    SvaraRadera
  10. En utbildande fråga. Hur blir det när man har dessa "svenska" fonder mot USa som delar ut. Går det utmärkt att ha på isk eller är det källskatt på utdelningarna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Nyckeln till svaret är just att det är svenska fonder. Utdelning ifrån fonder som har sin hemvist i Sverige går utmärkt att ha på ett ISK. Vad fonden i sin tur innehåller kvittar för det duvtar emot är en utdelning ifrån en svensk fond.

      Fonden i sin tur är föremål för beskattning av utdelningar som den tar emot ifrån utländska innehav.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Från att kalla sig utdelningsinvesterare till att bli en riktig kalkon fondinvesterare. :-)
    Nominerar dig till jumboplatsen för sämsta utveckling av en portfölj. Det skriker feghet när man desperat flyr till dåliga och dyra fonder efter har gjort massa dåliga aktieaffärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Du dyker upp här med jämna mellanrum och skriver något väldigt bittert. Det säger en hel del om dig och jag antar att du gått på någon rejäl mina. Hoppas du repar dig och att du gör sunda investeringar i framtiden.

      Jag har gjort många dåliga investeringar genom åren men jag har haft god kontroll på mitt risktagande och jag har gjort fler bra än dåliga investeringar.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Petrusko är ingen stjärna när det kommer till investeringar, men han har bra inlägg på sin blogg.

    SvaraRadera
  13. Du som vet allt! Du har inte hört om dom tänkt börja med månadsvis utdelning på xact högutdelande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fondbolaget har inga planer på månadsutdelning i xact norden Högutdelande.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Fantastiskt! Stort tack / R

    SvaraRadera
  15. Snyggt jobbat! Hopppas även fonden dyker upp hos Nordnet 😀

    SvaraRadera
  16. Om man nu redan har en vanlig globalfond i sin portfölj som tex Avanza global eller Vanguard all world tycker du att man behöver plocka in den här USA fonden med tanke på att de flesta globalfonder redan innehåller ca 50% Amerikanska aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      En vanlig global indexfond innehåller på ett ungefär samma aktier plus ett litet knippe aktier ifrån andra länder.

      Med en vanlig global indexfond klarar man sig bra utan en ren USA-fond.

      Mvh petrusko

      Radera
  17. Hello Petrusko.Jag tolkar det som att du har påverkat Avanza att ta in fonden. Mycket bra!

    Jag ser också att båda min och Miljonärinnan 30s länk på blogglistan här hos dig inte uppdateras. Vi bloggar båda hos Tradevenue och vi hade tidigare i våras problem med RSS:en men det ska vara fixat nu. Om du vill och kan får du jättegärna lägga in våra adresser igen och se om det löser problemet. :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Länken hos Tradevenue är fortfarande @aktiepappa och det finns inget flöde att hämta där.
      https://tradevenue.se/@aktiepappa

      Mvh petrusko

      Radera
  18. tjo! du verkar ju kunna lösa allt.. finns det möjlighet att få avanza att lägga till Handelsbanken Global Index Criteria B1? Tack för allt jobb du lägger ner, tacksam till tusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag såg att Avanza skrev på twitter att de lagt in den fonden som önskemål.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Grymt bra fixat, tack! Som flera andra skulle även jag vilja se Handelsbankens utdelande B1-varianter för Europa och globala indexfonder som valmöjliga på Avanza. Även om globala varianten till mkt liknar USA skulle det vara ett gott komplement. Möjligheten att enkelt månadsspara i breda utdelande indexfonder känns klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har sett på twitter att Avanza lagt in önskemål om bägge de där fonderna.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....