Utdelning i Aktiespararna Direktavkastning

 


Nu är utdelningen spikad i fonden Aktiespararna Direktavkastning. Fondbolaget har beslutat om en utdelning på 7,23 kronor. Det motsvarar de utdelningar fonden tagit emot sedan förra utdelningen (juni 2022).

De som äger fonden den 16/6 erhåller utdelningen och utbetalningsdatum är 19/6.

Senaste kursen på fonden är 125,16 kronor varpå direktavkastningen är 5,8 procent.

Årets utdelning är betydligt lägre än förra året då den var 9,21 kronor. Det är flera faktorer som spelar in där varav en är att fonden erhöll en jätteutdelning ifrån Tele2 medan telekombolaget inte pyntat någon sådan bonusutdelning den här perioden.

Läs mitt inlägg om Aktiespararna Direktavkastning b.



43 kommentarer:

  1. Hej!

    Kommer utdelningen att synas på avanzas utdelningsstaplar för att lätt kunna se hur mycket man har fått i utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza har meddelat att utdelningen ifrån vanliga fonder kommer vara en utdelningstransaktion i historiken och det är sannolikt det de baserar dina staplar på. Dina utdelningstransaktioner.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Är det nån mer än jag som inte ser utdelningen på avanza?

      Radera
  2. Det var en rejäl sänkning.
    Går inget vidare för den här fonden just nu tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter senaste tidens usla kursutveckling kommer nu den här sänkningen också. Näe det kunde vara roligare. Det är en svag period för fonden nu och som jag skrivit om tidigare hör det till att det kan bli sådana här perioder.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej, visst, det är en rejäl sänkning men som Petrusko skriver kan flera enstaka händelser påverkar utdelningsbeloppet. Personligen tycker jag att 5,8 % är inget att klaga på. Mvh dividend500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget att klaga på.. fonden har underavkastat både globala indexfonder och Avanza Zero med ca 25% enheter på både 1 och 3 år.

      Radera
    2. Här har du väl rätt i. Min kommentar syftade på direktavkastningen.

      Radera
    3. Tänker du på totalavkastningen då? Och inte bara kursen?
      Annars är det klart att en icke utdelande fond kan gå bättre än en utdelande. Om du bara tittar på fondens nav-kurs.

      Radera
  4. Är det i morgon den sjunker då?
    Mvh
    Norrinvest

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko!
    Om jag säljer fonden på morgonen o någon annan köper då - får bägge utdelningen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej det kan aldrig bli dubbelt.

      Tänk dig att du har en hundring i fickan. Den kan du inte dubbla.

      Man kan inte trolla till sig pengar på något finurligt eller magiskt sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Förutsatt att fonden följer metodiken för sin indexfond
    och betalar ut precis så mycket utdelning som fondens aktier (minus avgiften), då hade det varit svårt att själv med samma metod och aktier slå fondens resultat.
    Niklas i Enköping

    SvaraRadera
  7. Jag lade precis in en köporder i denna fonden. Den har gått dåligt i år och just därför passar Jag på att fylla på när det är någorlunda billigt jämfört med omx..

    SvaraRadera
  8. 5,8% i direktavkastning är helt ok. Man skall inte räkna med att det trillar in stora extrautdelningar varje år.
    Mvh Roger

    SvaraRadera
  9. Bra att kursen sjunkit rejält då. Annars hade ju utdelningen varit lägre än 5,8% ;)

    SvaraRadera
  10. Fasiken ingen lysande start för denna fonden. Synd att den var så tidigt ut som utdelande fond och man gick in tungt i den. Hoppas kunna diversifiera med fler som Storebrand All countries. Vet du om det finns någon Emerging Market utdelande på väg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns redan en utdelande Emerging markets fond och den heter Vanguard Emerging markets ticker VFEM

      Radera
  11. Det var inga muntra nyheter med tanke på hur dålig kursutvecklingen har varit. Hade räknat med över 6% i alla fall med tanke på att SBB fimpat helt och Tele2 inte extrautdelar. Behåller fonden då den trots allt delar ut och sköter diversifieringen åt mig. Sen är det tveksamt om jag lyckas prestera samma totalavkastning själv. Dock, något måste ändå bli bättre, jag gillar utdelningsinvesteringar, men totalavkastningen får absolut inte avvika för mycket jämfört med en vanlig indexfond, då slänger man ju pengar i sjön.

    SvaraRadera
  12. Sitter i samma båt här med.
    Portföljen smockfull med utdelningsaktier.
    Men nu till sak, tänker hur mycket sämre kan det bli. vi har högre ränteläge som pressat dessa aktier på olika sätt. Samtidigt som index har dragit iväg. Men jag ser mest sencykliska bolag som dragit index.

    Därav så tror jag och hoppas att omställningen nu är gjord och vi har otroligt fina substansvärden och framtida vinster i utdelningsaktierna om man nu får kalla dom så. Samtidigt som index kanske är 8-10% för högt idag. Jag ger dessa bolag ytterligare 1 år. Det e nu återinvesteringarna verkligen får effekt. Köp när det är billigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är lite surt att de sitter på surdegar som SBB och Intrum. Fondens regler måste göras om på något sätt så att förvaltaren på något sätt kan välja bort/byta enskilda innehav i indexet. Så klart supersvårt, hur skriver man sådana regler så att det blir bra och stringent? SBB var ett tydligt fall att det inte var hållbart i längden, så den borde ha plockats bort i urvalet.

      Jag har givetvis inget svar på hur sådana regler skulle kunna se ut om det ens är möjligt på ett bra sätt.

      Radera
    2. Men snälla du!! Med dom regler du efterfrågar. Då heter det AKTIVT FÖRVALTAD FOND

      Radera
    3. Kan nog bli svårt för en fond som följer ett index att inte följa detta.
      Då faller ju hela tanken med indexförvaltning.
      Det enda jag skulle kunna tänka mig är att man omviktar innehaven oftare.
      På så vis blir man inte sittandes med Svarte Petter alldeles för länge.
      //Jojje

      Radera
    4. Ja det är ett alternativ. Omviktning 2 gånger per år är intressant. Det står också på Cicero's hemsida att de tittar på alternativ för att undkomma sådana här saker i framtiden. Vi får se vad de kommer fram till.

      Radera
  13. Känns lite surt att fonden har gått så dåligt på sista tiden, måste kännas ännu jobbigare om man har haft den ett tag. Hurusom. jag ligger plus minus noll i fonden så jag är nöjd med de fem procenten och jag kommer fortsätta att köpa i den då och då.

    SvaraRadera
  14. Absolut givetvis skaver det.
    Men samtidigt fortsätter kursnedgångarna så kommer vi se orimligt höga direktavkastningar. Förutsatt att vinster/ utdelningarna är någorlunda stabila. Det är ju relativt många innehav så det är ju mer en fråga om marknadsläge än enskilda bolag.
    Stay strong,

    SvaraRadera
  15. Skulle inte utdelningen komma idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fondbolaget betalar ut den idag men hur snabbt våra mäklare får den att synas på våra konton är jag osäker på då jag inte fått utdelning från en sådan här fond tidigare. Min förväntning var att se den på depån cirka 1 vecka efter den 16:e.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag fick fler fondandelar, inga pengar på kontot. Trodde jag skulle få cash?

      Radera
    3. Vilken mäklare äger du den hos?

      Mvh petrusko

      Radera
  16. Ok. Tack för svar 🙂👍

    SvaraRadera
  17. Verkar som att utdelningen bara vände på kontot och blev reinvesterad istället. Detta på Nordnet. 🤷‍♂️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här…tänker protestera hos NN idag!

      Radera
    2. Här med! Har klagat hos Nordnet.

      Radera
    3. Skev också till dem, återkom gärna om vad ni får för svar.

      Radera
  18. På avanza kom den som pengar, på Nordnet blev den återinvesterad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nordnet insåg att det inte blev bra för sina kunder med återinvestering och agerade supersnabbt. De har makulerat återinvesteringen och fixat så det är cash istället. Precis som man som investerare förväntat sig.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Fick mina pengar idag på Avanza

    SvaraRadera
  20. Nu har Nordnet makulerat min reinvestering. Jag gnällde aktivt, och vet inte om man är tvungen att säga till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nordnet insåg att det inte blev bra för sina kunder med återinvestering och agerade supersnabbt. De har makulerat återinvesteringen och fixat så det är cash istället. Precis som man som investerare förväntat sig.

      Mvh petrusko

      Radera
  21. Fick också mina pengar på Avanza idag den21/6. För övrigt: de hade Castellum, de har SBB, de har Intrum som Bråse på DI säger kommer att behöva sänka/slopa utdelningen. Jag har börjat noja lite över att det här indexet med 21 svenska pärlor är lite för smalt och svajigt? Vad tänker ni andra, är det onödig oro? Det är önskvärt ändå att man kan känna sig någorlunda säker på en hyfsad utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är bra att du reflekterar över det där. 21 innehav är ett smalt index och i år har det visat sig sårbart. I långa loppet kan det nog hända fler gånger att ett år blir svagt. Det här året är dock exceptionellt dåligt relativt storbolagsindex.

      Fondbolaget ser över om man kan addera villkor till indexet. Om man tex lägger till ett kriterie kring utdelningstäckning kan man sålla bort bolag som har hög med icke uthållig utdelning. Det där vet jag att de funderar kring. Man skulle även kunna lägga till ett omviktningstillfälle så att fonden byter innehav två gånger per år.

      Jag tror att det kan komma uppdateringar i stil med dessa redan nästa år.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....