Lägre utdelning i Vanguard All World High Dividend Yield

 


Sommarens utdelning i fonden Vanguard All World High Dividend Yield är nu spikad och det innebär en sänkning. Fonden pyntar utdelning 4 gånger per år varav tillfället nu på sommaren är den största.

Med X-dag den 15 juni är utdelningen på $0,766562. Pay date är 28 juni varpå slantarna sannolikt syns på våra konton i början av juli. Det tar våra mäklare någon dag extra att hantera utdelningar i utländsk valuta.

Den här utdelningen är en ganska stor sänkning mot föregående år då den var på $0,912499.

De 4 senaste utdelningarna inklusive den nu aviserade summerar till $2,084803 vilket på kursen 55,5 euro ger en direktavkastning om 3,5 procent.

Japp jag är besviken över den här utvecklingen av utdelningen. Det kan ju slå lite mellan kvartalen men jag tror inte övriga utdelningar kommer lyfta upp det här. Innan det här utdelningsbeskedet beslutade jag mig för att börja investera i Storebrand Global All Countries B som snart kommer läggas upp på Avanza (jag skriver mer om den snart). Det är en vanlig indexfond med bra inriktning globalt och låg avgift. Min plan var att köra den parallellt med den här fonden ifrån Vanguard men nu kommer jag överväga att skippa Vanguardfonden och bara köra den där ifrån Storebrand. Det är två olika sorters fonder där den ena är ett vanligt index medan Vanguards fond är inriktning mot högutdelare. Jag gillar bägge inriktningarna men det är inte ett måste att köra dubbelt.  



23 kommentarer:

  1. Hej,

    Blir det kaka på kaka att äga storebrand fonden tillsammans med fidelity us quality?

    De större innehaven i bägge fonderna är snarlika.

    Hälsningar
    Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Alexander,
      Både ja och nej. Med en bred globalindexfond likt den där ifrån Storebrand så klarar man sig utmärkt utan en specifik USA-fond. USA-börsen är så stor i ett globalt perspektiv att den i vanliga indexfonder utgör 60-70 procent. Man får gott och väl exponering i USA via en globalfond alltså.

      USA-börsen är störst och bäst i världen och en ren USA-fond ger full exponering.

      Man kan resonera fram och åter kring saken. Det är inte illa att ha dem bägge men man får som sagt en god USA-exponering ifrån en globalfond.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Du skrev nyligen om Handelsbanken global tänker du plocka in den fonden också eller blir det bara Storebrand som gäller nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael,
      Den fonden ifrån Handelsbanken som jag skrev om är en globalfond med inriktning mot högutdelare. Den kommer jag göra små regelbundna köp i. Min plan var att ha den parallellt med Vanguardfonden. Det är en relativt hög fondavgift i den där handelsbankenfonden och den är inget jag kommer göra stora köp i utan jag såg den som ett rimligt alternativ att kunna göra små regelbundna köp i en korg globala högutdelare.

      Storerbandfonden jag nämner är en vanlig global indexfond och det är något jag avser satsa desto mer på. Skulle jag kicka ut Vanguardfonden så åker nog en god del av den slanten in i den här ifrån Storebrand.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Delar den ut något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Fonden ifrån Storebrand pyntar 4-6 procent utdelning. Jag skriver ett inlägg om den inom kort (när den kommit upp på Avanzas plattform).

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Kommer utdelningen i cash och inte som nya andelar (gäller Avanza)?

      Radera
    3. den finns redan på nordnet i andelsklass B

      Radera
    4. Ja utdelningen ifrån Storebrands fond kommer som cash.

      Nordnet har precis lagt upp den men de gjorde fel och satte 100 kronor minsta köp. Fonden har 100.000 kronor som minsta initiala köp och har makulerat ordrar ifrån Nordnet på mindre belopp än så.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. ok tack för infon Petrusko!
      då är det 100 k på avanza med som gäller eller?

      Radera
    6. på levler går det månadspara engångsköp för iaf 500 kr i andelsklass B utan bli markulerad!

      Radera
  4. Jag sålde mitt innehav i den här nu. Blir att köpa Storebrand fonden direkt den kommer upp på Avanza, tack för tipset gubben :)

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko,

    Först o främst, tack för en mycket bra blogg. Har en fråga kring en fond jag hittade på Avanza som heter SEB Asien ex Japan D - Lux utd, jag tycker fördelningen landsvis o innehav ser bra ut men man (iaf jag) verkar inte kunna köpa den, är det en ny fond eller en fond som är på väg ur deras sortiment?

    Mvh
    Anders

    SvaraRadera
  6. Hej
    Börjar komma en hel del alternativ till XACT NHU som jag tycker har halkat efter det mesta sedan coronadippen.
    Blir nog till att ta sig en funderare på en omviktning av portföljen när Storebrandfonden blir tillgänglig.
    Har även köpt en post i Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol B som verkar nice.
    Ha en trevlig helg!
    //Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jojje,
      Ja det är en tråkig utveckling i fonden sett över flera år där inkluderat pandemikraschen. Den kommer ta tid att ta igen. Förra året presterade fonden ganska bra relativt Stockholmsbörsen och jag har tro att prestandan ser bättre ut när den där pandemikraschen är borta ur bilden. Att fonden presterar hyggligt framåt alltså.

      Trevlig helg

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Känns som "utdelningar" generellt tappar lite fart sedan pandemin. Vad säger du om det petrusko? Själv lutar jag mer åt att låta alla ETFs osv vara o återinvestera när dom delar ut, men allt nyspar från lön får gå till vanliga indexfonder (USA, Global o Sverige)

    SvaraRadera
  8. VanEck Developed Markets Dividend Leaders (VDIV) höjde utdelningen i juni och taktar på 4,8 % i utdelning senaste 12 M. Jag fortsätter tjata om denna men tycker den har en fin kombo av hög utdelning och någorlunda kursutveckling. Blir nog att såga i en del av innehavet i VGWD och flytta hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas,
      Ja men det är nog en fin fond den där VDIV ifrån VanEck. Jag har kollat in den och den har ett rimligt innehåll och på 3 år har den presterat bättre än VGWD. Jag har kategoriskt undvikit VanEcks fonder pga att de ofta har skattemässig hemvist på "fel" ställe. VDIV har säte i Nederländerna och det dras således skatt på utdelningen den pyntar. Man bör således ha den på en KF.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag har också ett innehav under uppbyggnad i VDIV. Uppskattar innehaven i den och framförallt gillar jag att VanEck till skillnad mot Vanguard (och de flesta andra förvaltare) i god tid på hemsidan lägger ut X-date och Payment-date.

      Radera
  9. Storebrand ser verkligen intressant ut - ser fram emot när du publicerar lite information om den. Personligen ser jag över mina utdelningsaktier (som jäst på ett tag) och det är dags att flytta över till fonder och ETF:er.
    Man börjar bli till åren och värdesätter enkelheten nu :)
    Tack för ditt arbete Petrusko.

    SvaraRadera
  10. Det man skall komma ihåg när man köper en utdelande fond är att den är inte statisk. Det som förmodligen har hänt här är att innehaven har ombalanserats, underpresterande högutdelare har fått lägre vikt till förmån för bolag med lite lägre yield men högre potentiell tillväxt. Det som folk uppfattar som ett svaghetstecken är på längre sikt förmodligen bara någonting positivt om man är ute efter totalavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan mycket väl vara så att ombalanseringen är orsaken.
      Frågan är bara om man ska sitta kvar och tro på att trenden vänder eller ska man leta andra alternativ t ex Storebrandfonden.Den trendar ju betydligt bättre.
      //Jojje

      Radera
  11. Om du kunde handla (det kanske du kan) amerikanska och kanadensiska ETFer, vilka skulle det vara då och varför?

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...