Fastställd utdelning i Franklin European Dividend FLXD

 


Nu är sommarens utdelning spikad i den börshandlade fonden Franklin European Dividend med ticker FLXD. Fonden pyntar utdelning 4 gånger per år varav den här på sommaren är i särklass störst. Det har att göra med hur fonden tar emot utdelningar ifrån innehaven och inför sommaren tar den emot som mest utdelningar.

Jag trodde att utdelningen skulle bli lite högre jämfört med föregående år då utdelningar generellt sett på flera Europeiska marknader har stigit. Nu blir den ungefär som förra året, lite lägre faktiskt. De andra utdelningstillfällena är inte så stora utdelningar varpå de sannolikt inte gör så stor skillnad som den nu i juni kan göra. Hur som helst, nedan är siffrorna.

Med X-dag den 12 juni är utdelningen på 0,7133 euro. Pay date är 22 juni varpå vi kommer hinna få in den här utdelningen på kontot denna månaden. Förra året var juniutdelningen på 0,76 euro.

De senaste 4 utdelningarna inklusive den nu fastställda summerar till 1,2421 euro vilket på kursen 25,65 euro ger en direktavkastning om 4,85 procent.

Läs mitt inlägg med info om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2022/01/franklin-libertyq-european-dividend-etf.html?spref=tw



7 kommentarer:

  1. Tack för en fin blog! Kan en lista över börshandlade fonder med cashutdelning vara något att skriva om i framtiden? Kanske jämföra dem med utdelning och avgifter osv? De som är vettiga för oss i sverige asså. Tycker det är lite svårt att veta vilka som är bra. Tack igen och ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  2. Bra det! Men var hittar du infon om senaste utdelningen?
    Deras infosida listar fortfarande föregående utdelning

    https://www.franklintempleton.co.uk/our-funds/etf/price-and-performance/products/25801/SINGLCLASS/franklin-liberty-q-european-dividend-ucits-etf/IE00BF2B0L69#overview

    Försöker förstå mig på lite vad dom egentligen säger, senast utdelning var på ca €0,12 (10/03/2023), medans distribution yield är från igår 07/06/2023 men då anges 1,91%?

    Scrollar jag nedåt kommer jag till "portfolio statistics" med dividend yield om 5.2, men nämns inget om det är i % eller ej?

    Men inne på mitt konto där jag ser faktiska utdelningar närmar sig vi de 4,85% du nämner ovan.

    Jag säger att du har rätt :) men jag blir förvirrad av infon.
    Det "rätta" är väl att ta senaste fyra kvartalsutdelningarna och dela med dagskursen för att få aktuell DA?
    Hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Franklin har skjutit ut infon om utdelning i en datafeed. En feed som tex Bloomberg och Avanza snappar upp.

      Franklin har knasig info om direktavkastning på sin sajt. De verkar beräkna den som den senaste utdelningen x4. Det blir väldigt felaktigt i en fond som denna där 1 av årets 4 utdelningar är avsevärt större än de andra. Det är ett automatiserat system de använder sig av på sin sajt Franklin.

      Jag har rätt och Franklins automatiserade system visar fel.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hoppades på det, tack för svar!


      Radera
  3. Hej,

    Efter kontakt med levler och dröjt svar har jag nu besked att alla deras fonder i utbudet delar ut cash. Alltså alla Storebrand variant B.

    Kan vara intressant att veta. Jag ska investera en liten summa och testa detta o se så allt stämmer.

    Även rabatt på avgiften.

    Du bor nog spana in o kolla läget.

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Eller fundler, opti, lysa, betterwalth, eller varför inte sparrobotar hos nordnet o avanza.
    Sorry blev lite trött på alla dessa "anonyma" tips om levler. Så genomskinligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fundler, opti, lysa levererar inte cash utdelning.

      Men visst jag stannar nog med mina utdelande från handelsbanken.

      Radera

VIX index och stigande optionsintäkter

  VIX är något du kanske hört tuffa traders slänga sig med tidigare men inte känt någon mening eller intresse att sätta dig in i vad det är....