Köpte fler Lundbergs

 


Häromdagen ökade jag i Lundbergs igen. Ännu en gång till en substansvärdering kring 10 procent rabatt. Jag tycker det är en mycket bra deal för det här bolaget. Det är ett stadigt bygge och jag gillar rakt igenom innehaven i Lundbergs.

Skall man spekulera kring varför värderingen är relativt låg nu så landar jag primärt i ett resonemang kring fastighetsexponeringen i Lundbergs. Cirka en fjärdedel av Lundbergs är fastigheter via det onoterade Lundbergs Fastigheter och ägandet i börsnoterade Hufvudstaden.

Direktavkastningen är väldigt låg i Lundbergs och av den anledningen kommer jag inte lägga så stor vikt där. Jag lever på utdelningar och har innehav generellt sett med betydligt högre direktavkastning än så här. Medan jag inte kan ha alla mina slantar i bolag som pyntar 0,8 procent direktavkastning har jag utrymme att ha en mindre del där i vart fall. 



6 kommentarer:

  1. Har också ökat i Lundbergs senaste tiden!

    Efterfrågar en uppdaterad Petrusko-portfölj! Är det inte dags för ett pajdiagram snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din kommentar. Inget jag har i plan för stunden men tids nog blir det ett inlägg på den fronten.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Lundbergs kallades förr ofta för en ”komplett förmögenhetsförvaltning” tack vare att såväl aktier som skog och fastigheter ingår. Jag gillar långsiktigheten, den stadiga kursutvecklingen över tid att de faktisk är utdelningshöjare även om det är låga nivåer. Jag har kvar mitt innehav sedan 2006 och ligger på minst 4% i utdelning baserat på mitt inköpspris. Men definitivt en aktie man köper för stabil värdeutveckling och inte för utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, ja det är verkligen ett bra paket man får via Lundbergs.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Köper du Lundbergs på ISK/KF eller på traditionell depå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Udda fråga men visst kan man matematiskt anta att det skulle kunna bli bättre att äga på en traditionell depå om man håller innehavet i en sissådär 50-70 år.

      Ett sådant antagande gör inte gemene man. Framförallt är det ytterst få som faktiskt håller ett värdepapper så länge.

      Det smarta och mest fördelaktiga är att äga i en KF/ISK.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...