Börsen vecka 18

 


Under veckan gick storbolagsindex ned 1,33 procent delvis drivet av utdelningar men inkluderar man dem är nedgången ändå cirka 1 procent. Varje vecka händer det alltid något av intresse för oss investerare och nedan listar jag kort några grejor som jag sett eller läst just denna vecka.

Igår lördag höll Berkshire Hathaway årsstämma. Warren Buffett verkade piggare i år än året innan då jag tyckte han var bra trött (han fyller 93 i år). Jag kollade en stor del av sändningen och tycker inte den var bland de mer intressanta. Flera frågor från publiken var lika varandra varav flera handlade om AI och ESG. Stämman går att se i efterhand via länken här: https://www.cnbc.com/brklive/

Svolders nye VD Tomas Risbecker kickstartade sitt VD-skap med ett aktieköp på dryga miljonen. Han ägde inga aktier sedan tidigare men har nu en grundplåt om 20.000 stycken Svolder b-aktier. Köpet skedde i fredags den 5 maj till kursen 62,25 kronor. Svolder handlas nu till en premie om cirka 5 procent och medan jag ogärna betalar premie så kan jag även resonera att på mycket lång sikt gör det ingen stor skillnad om man köpt Svolder 1 procent rabatt eller 5 procent premie. Det kommer inte vara det som gör investeringen till en hit eller miss. Om Svolder presterar bra så blir investeringen bra även om man pyntat en liten premie. Om Svolder presterar dåligt så blir det en dålig investering även om man pyntat en liten rabatt. Det är när premien är högre som det börjar bli att det gör stor skillnad. Ibland handlas Svolder till 10-20 procent premie och där skulle jag inte köpa. Värderingen går upp och ned över tid och skiljer ganska mycket i Svolder så väntar man blir den nog både högre och lägre.

SVTs program Ekonomibyrån handlade i veckan om fastigheter och de diskuterade huruvida en fastighetskris är på gång. Medverkade gjorde bla Rutger Arnhult som jag tyckte var väldigt intressant att lyssna till då jag dels äger aktier i Corem och dels för att han är mitt i smeten i den här röran. Programledare Carolina höll honom dock kort vilket jag kan förstå då programmet inte skall vara en reklamspot för Arnhult och hans intressen. Checka in programmet i länken: https://www.svtplay.se/video/eD9EbL7/ekonomibyran/fastighetskris-pa-g?info=visa

Apropå fastigheter så hade Avanza ett inlägg på sin blogg utav fondförvaltaren Peter Norhammar som bla förvaltar Avanza fastighet by Norhammar. Fastighetssektorn är högaktuell nu med sina utmaningar kring belåning, räntor osv. Inlägget kretsar kring hur fastighetsbolagen påverkats av räntehöjningar. Länk till Avanzas blogg: https://blogg.avanza.se/hur-har-fastighetsbolagen-paverkats-av-rantehojningarna/

Villkoren för Castellums nyemission presenterades i veckan varpå jag skrev ett inlägg om det. Länk till inlägget här: https://petrusko.blogspot.com/2023/05/villkoren-for-castellums-nyemission-ar.html

Det var kort några saker ifrån veckan som jag snappat upp. Program och artiklar som jag tror kan uppskattas om man inte redan sett dem. Ha nu en go söndag så kickar vi igång en ny börsvecka imorgon.



10 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Har börjat pensionsspara och har där en tidshorisont på 40 år+. En grundsten i portföljen är just nu Avanza zero. Men då pengarna ska ligga orörda såpass länge och börsen stiger över tid undrar jag om det är bättre att ha exempelvis XACT Bull? Då XACT bull är som Avanza zero fast med 1.5 ggr hävstång så bör ju avkastningen på sikt bli bättre, eller tänker jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Människan är dålig på att hantera börsens svängningar som det är. Att dessutom lägga på en multipel om 1.5 ggr på de där svängningarna kommer göra det än svårare att lyckas.

      I teorin må det framstå briljant men i verkligheten går det åt skogen. Folk säljer när det backat mycket och köper igen efter att det stigit.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för bra inlägg Petrusko. Känner inte till denna typ av inlägg från dig. Det uppskattade åtminstone jag😃👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din feedback. Jag skrev sådana här inlägg för några år sedan och nu kände jag för att dra igång med det igen.


      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Att betala premium för en Svolder aktie tycker jag rakt av är ett uttryck för bristande investeringsdisciplin. Att detta skulle motiveras med att aktien för eller senare växer in i kostymen ställer jag mig väldigt frågande till. Nifty Fifty någon?? Här drevs plojen till sin yttersta gräns. Det spelade inte så stor roll vad man betalade. Det blev ett brutalt uppvaknande.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Nifty fifty så handlade folk aktier till p/e 50 istället för p/e 12 på ett ungefär. Det är ganska mycket mer dramatiskt än att pynta 5 procent premie istället för 1 procent rabatt som diskuteras ovan i Svolder.

      Man pyntar 105 kr istället för 99 kr för Svolder.

      Man pyntar 440 kr istället för 100 kr i nifty fifty.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej,

    Skickade ett meddelande till Avanza och tipsade om att den skulle se över en utdelande variant på globalfond.
    Tror dock inte riktigt att det räcker med bara mitt för att få igång en sådan.

    Kanske kan du lägga ett inlägg om det och se hur många som är intresserade?

    Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är på den där pucken redan och peppar just nu ett fondbolag som har en sådan fond att möjliggöra den för Avanzas plattform. Hoppas jag har något att skriva om på den fronten inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,
      Åh det låter bra, det är ju det ända som saknas för att få en komplett bra portfölj.

      Radera
    3. Får man fråga vilket fondbolag och vilken fond så man kan spana in den lite o se vad det är?

      Radera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...