Utdelning i Industrivärden

 


Idag har investmentbolaget Industrivärden hållit bolagsstämma och beslutat om utdelning. Med X-dag imorgon är utdelningen på 7,25 kronor helt i linje med förslaget i bokslutsrapporten som släpptes för ett bra tag sedan nu.

Det innebär att idag är sista dag för handel i aktien inklusive rätt till utdelning. Den som äger aktien när börsen stänger ikväll kommer erhålla utdelningen som dimper in på kontot 24 april. Imorgon Handlas aktien utan rätt till utdelning och allt annat lika så kommer aktien backa 7,25 kronor.

Förra året var utdelningen på 6,75 kronor varpå årets höjning innebär en utdelningstillväxt om 7,4 procent. Jag antar att de höjer med en femtioöring även nästa år vilket skulle betyda 7,75 kronor och en utdelningstillväxt om 6,9 procent.

Vad är X-dag?



4 kommentarer:

  1. Jag gissar på att den kommer att sjunka mer än 7,25 kr och kommer att löna sig att sälja idag för att köpa tillbaka i morgon.

    SvaraRadera
  2. ursäkta en aktienybörjare, men varför kommer kursen backa 7,25kr? jag äger denna aktie och planerar att vara långsiktig så är det köpläge för mig imorn då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Aktien backar för att värde om 7,25 kronor har lämnat aktien i form av utdelning. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

      Tänk dig att Industrivärden är din plånbok. Du har 100 kronor i din plånbok. Om du tar 7,25 kronor ifrån plånboken och lägger i din ficka så har du fortfarande 100 kronor men i din plånbok är det bara 92,75 kronor medan resterande 7,25 kronor ligger i din ficka.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Inte för att jag gör några större vinster, men jag köpte tillbaka idag och tjänade in 1.40 kr mer än vad utdelningen gett, så även efter courtaget så gick jag plus. Hade jag sålt tidigt igår hade jag tjänat någon krona till per aktie, men är man dumsnål så är man :)

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...