Jag ökade i Handelsbanken

 


Igår rapporterade Handelsbanken och det var bra prestanda på vissa punkter medan kostnaderna kom in högre än väntat. Banken pratade dessutom i termer av att kostnaderna kommer vara på en högre nivå framledes. Aktien backade rejält på rapporten och de här högre kostnaderna bör mynna ut i lägre riktkurser och vinstestimat osv från Analytiker.

Lägre vinstestimat men det lär fortsatt vara tal om stigande vinster de kommande åren ifrån Handelsbanken.

Nuvarande värdering är historiskt låg både sett till P/B som är cirka 1 nu mot historiska snittet bortåt 1,5. P/e-talet är 10 jämfört med historiska snittet om ca 12,5.

Det är bankernas tid nu. Medan de stått och trampat vatten i flera år är det helt andra förutsättningar nu. Det högre ränteläget påverkade bara en del av förra året och slår igenom fullt ut i år. Än högre nivåer skall det bli och bankernas vinster väntas stiga de närmsta åren.

Låg värdering och goda tider de närmsta åren är en bra deal i mina ögon. Nej det är ingen kursraket härifrån men en klart rimlig totalavkastning bör det kunna bli. Jag är ingen stor risktagare och uppskattar sådana här case där man kan tänkas få rimlig avkastning till förhållandevis låg risk.

Sedan tidigare har jag identifierat att jag har större vikt än önskat i Telia som jag nu avyttrat lite för att kunna köpa fler Handelsbanken. Jag har regelbundet sålt småposter i Telia och viktar stadigt över till annat i portföljen. De tre svenska storbankerna väger cirka 2 procent vardera i min portfölj och jag har inte för avsikt att låta dem väga värst mer än så. Telia som fortfarande väger bortåt 4 procent vill jag ha ned till 1-2 procent där flera av mina innehav ligger kring.



4 kommentarer:

  1. Bankernas tid förvisso, men resultaten lämnar mycket övrigt att önska, speciellt Swedbank och SEB tycker jag var snål med utdelningarna. Nordea släppte på lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjjena Snålgrisen,
      SEB kör på ett tydligt spår sedan något år tillbaka där de fokuserar på återköp och att investera för tillväxt och driva en stadigt stigande ordinarie utdelning per aktie.

      Swedbank är det förväntat med mer överföring till ägarna och det lär ske kanske redan i år. Genom återköp eller extrautdelning. De skriver om det i sin rapport men inget de skyltar stort med. En dämpad kommunikation långt långt ned i rappen. Kanske en tillfällighet, kanske medvetet för att hålla låg profil i tider när media och politiker beter sig som om banker vore välgörenhet snarare än en vinstdrivande verksamhet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. På hur lång sikt är planen att äga Handelsbanken? Köpte också jag igår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har ingen exitplan för mitt innehav i Handelsbanken. Om förutsättningarna i investeringen förändras drastiskt ser jag övver saken. Operativt i Handelsbanken tror jag på flera goda år framför oss.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...