Starkt resultat och rejäl utdelning från Handelsbanken

 


Idag på morgonen släppte Handelsbanken sin bokslutsrapport och det var trevlig läsning. Resultatet var det bästa i bankens historia vilket i och för sig inte är något spektakulärt eftersom ekonomin stadigt växer för gemene man och landet Sverige. Inflation driver upp priser, löner osv och allt det där är pengar som banker hanterar. Rapporten kom in en aning bättre än analytikers förväntningar på vissa punkter. I skrivande stund har börsen inte öppnat ännu och det återstår att se hur marknaden tar emot rapporten.

Avkastning på eget kapital steg till 12,5 procent.

Kreditförlustnivån var på 0,00 procent.

Kostnaderna ökade 3 procent justerat för jämförelsestörande poster och ökningen förklaras främst av investeringar i IT och affärsutvecklling.

Resultat per aktie blev 10,84 kronor. 10 procent högre än året innan (9,86 kronor).

Utdelningen föreslås bli 5,5 kronor ordinarie samt en extrautdelning om 2,5 kronor. Totalt 8 kronor utdelning alltså. 23 mars är X-dag för utdelningen och paydate är 29 mars.

Igår stängde Handelsbanken A på 112,15 kronor och den här nya fetingutdelningen innebär en direktavkastning om 7,1 procent.

Jag äger Handelsbanken och gläds åt den fina rapporten och utdelningen. En utdelning som bllev i linje med marknadens förväntningar. Försiktig som jag är hade jag inte tagit en extrautdelning förgiven utan låter mig glädas åt den idag.



14 kommentarer:

  1. Hej och tack för mkt bra blogg! Tycker du att Handelsbanken är attraktiv till den här värderingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag finner Handelsbanken köpvärd här kring 106 kronor. Kostnaderna stiger för dem men de investerar i framtiden så att säga, investeringar som leder till bättre prestanda framledes. Det högre ränteläget är bättre tider för banker och medan det var mäkta fint köpläge när den handlades kring 85 spänn är den fortfarande attraktiv här. Jag förväntar mig stadig prestanda ifrån baankerna de närmsta åren och en rimlig totalavkastning. Ingen makalös kursuppgång, bara rimlig totalavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Nej Petrusko det är inget bra köpläge nu. Sluta lura nybörjare. Köpläget har vart redan kring 80-90kr nu är den dyr igen så köp ej!

      Radera
    3. Hej anonym,
      Handelsbanken väntas prestera högre vinster de kommande åren. Räknat på 2022 års siffror är Handelsbanken just nu historiskt lågt värderad kring P/B 1 och P/E 10. På kommande års vinster blir värderingen än lägre. Har man som sagt förväntningar om en rimlig årlig totalavkastning så är Handelsbanken ett attraktivt case i mina ögon.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej,
    Jag har Handelsbanken A, bör man sälja och köpa B eller vad är din syn på att det skiljer så i kurs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De två aktieslagen i Handelsbanken ger samma rätt till vinst och utdelning i bolaget. Det finns ingen fundamental anledning till prisskillnaden mellan dem utan det handlar om utbud. Det finns några miljoner B-aktier bara medan det finns några miljarder stycken A-aktier. Det har fått aktiekursen i B-aktien att bete sig konstigt.

      I Handelsbanken skall man köpa den aktie som är billigast och det är A-aktien i dagsläget.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Kan Du förklara varför är kursen ner ca 6%? Jag tycker också att det är en över förväntan rapport och en utdelning på 7,5 kr kan man inte klaga på. Vad är det marknaden inte gillar? Ibland har jag väldigt svårt att förstå börsens reaktioner.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Kostnaderna kom in högre än väntat och dessutom pratar VDn i termer om att ligga fortsatt på den här högre nivån framledes.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. En till anledning till att B-aktien står högre i kurs än A-aktien är att B-aktien inte är blankningsbar.
    https://www.privataaffarer.se/shb-blankad-a-aktie-bidragit-till-spread-mot-b-aktie-maklare-960197/

    Är nyfiken på vad du tittar på när du bedömer att Handelsbanken är köpvärd till denna kurs? Jag har liten uppfattning själv men är nyfiken på vilka nyckeltal som du ser som relevanta för banker och hur du bedömer ett prisspann.

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Handelsbanken handlas till en historiskt låg P/B om drygt 1 medan 10-års snittet är bortåt 1,5. P/E 10 på ett ungefär är också under det historiska snittet.
      Vinsten väntas stiga de kommande åren och en värdering om p/e-10 på det är klart attraktivt.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej!

    Noterar att du äger alla storbanker utom nordea, hur kommer det sig?

    Mvh Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalle,
      Nordea är en finsk bank och med det blir det annat beskattning på utdelningar. Jag nöjde mig med de tre svenska men visst kan jag tänka mig att äga Nordea. Det är en bra bank och de lär prestera hyggligt de också de närmsta åren.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. OT:
    Har du hört något mer om Avanzas utbetalning av källskatt 2020-2022? De skulle väl återkomma med mer info i januari men jag verkar ha missat det...
    Tack för fortsatt fint bloggande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav,
      Avanza har nu sagt att de avser betala ut pengarna under feb/mars.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...