Bra utdelningsdag idag

 


De senaste dagarna har varit bra börsdagar men sett till helåret är det ett bedrövligt börsår. Vad gäller börskurser i vart fall. Utdelningarna de strömmar in och det är riktigt nice förstås. Idag var en särdeles bra utdelningsdag med pengar ifrån bla Castellum och Sagax D som är stora innehav i min portfölj.

Följer man börsen dagligen behöver man ett starkt psyke och stor tilltro till långsiktig potential för att inte brytas ned och bli alldeles förtvivlad. Det ser ju för jäkligt ut på kort sikt. Så är det på börsen, sådana här usla perioder kommer med jämna mellanrum och man behöver ta dem ihop med det goda.

De goda börsåren ihop med de dåliga har mynnat ut i en historisk avkastning kring 10 procent per år för breda börsindex. Det är en väldigt god avkastning som man kan vara mer än nöjd över. Har man investerat i index eller liknande som tex de stora investmentbolagen är det också den avkastning man kan förvänta sig på lång sikt. 

Medan börskurser fladdrar hitan ditan på dagsbasis är utdelningar desto stadigare. De tickar in och de brukar stiga över tid.

Hur börsen går från en dag till en annan bryr jag mig egentligen inte om. Jag följer det dock för att jag tycker det är kul. Jag fokuserar på börsens goda avkastning i långa loppet och att utdelningar tickar in.

12 kommentarer:

  1. Kan bara instämma med vad du säger , bra skrivet och det är rea!

    SvaraRadera
  2. Hej P

    Fina direktavkastningar på vissa preff aktier nu. Någon du tycker är extra intressant på dessa nivåer resp någon du tycker man ska hålla sig ifrån?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
  3. Ja bedrövligt trist utveckling ,men ingen (få) hade väl kunnat förutse denna katastrof.Värre är det för mig som är 70 år och fått se miljoner utraderas och troligen inte få se break even inom 10 år om man lever ,ha ha.Turlig nog hade jag lika stort kapital placerat på nischbanker,men surt ändå att pensionskapital och börsinvesteringar gått ner i källaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det med börsen, ibland går den ner och ibland upp. Jag antar att ditt börskapital inte ska användas på minst 5 år.

      Radera
    2. Ja det är ju lika illa för mig portföljen är ner 12% iår, Har sparat sedan 1997 och varit med om 2st stora ras på ca 80% vardera (It bubblan o finanskrisen) vi kan mycket väl tappa 50% till ifrån dagens nivå. Lika bra att mentalt förbereda sig på värsta scenariot och att det kan ta ca 10 år innan kurserna är tillbaka. Vill påminna alla om att den stora wallstreet kraschen 1929 krävde hela 25 år!! att hämta tillbaka raset.
      Vi får väl hoppas att det inte blir lika jäkligt denna gången.
      Själv så läser Jag petrusko o snålgrisens blogg och försöker att månadsspara i ur o skur i indexfonder (ETF)

      Radera
    3. Börsen går inte alltid upp, jag påminner mig själv om Japan.

      Radera
  4. jepp, väldigt fin tröst i bedrövelsen med lite cash som kommer in med jämna mellanrum :)

    SvaraRadera
  5. Vad tror du om att helt lämna fastighetsaktier? Hålla koll och komma tillbaka. Den refinansiering som måste ske 23-24 blir inte nådig! Är jag för kortsiktig?

    Med vänlig hälsning,

    Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jens, Om man skall hippetihoppa så där är det ju innan det backar som man skall sälja. Inte efter att det backat 50-70 procent redan.

      Ingen vet på förhand när sådana här nedgångar sker varpå det är dömt att misslyckas med heppetihoppandet.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Finns ju rätt goda chanser att räntorna går ner nästa år och 2024, då kan det mycket väl bli ett uppställ. Och det lär komma innan dess i så fall.

    SvaraRadera
  7. Även fina utdelningar från Elux och Tele-2 i dagarna. Två fina bolag som är märkligt nog massakrerade på börsen.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...