Banktrippel

 


Genom åren har jag ägt bank till och från. Handelsbanken har oftast varit mitt förstahandsval då jag gillar den lägre risken och den finansiella styrkan. Det har varit både framgångar som motgångar för mig i bank genom åren varpå jag tog en ny fräsch approach när jag gjorde min senaste investering.

Innan inflationen och räntan drog iväg på riktigt tyckte jag mig se att det var dit vi var på väg. Att preferensaktier således skulle pressas ned och att banker hamnar i ett läge där de tjänar mer pengar. Jag sålde en hel del preferensaktier och D-aktier för att istället investera i bank.

Denna gången med approachen att inte cherry picka den jag tror mest på utan jag köpte dem alla tre. Lite som resonemanget att inte leta efter nålen i höstacken utan istället köpa hela jädra stacken. Alla tre skrev jag och jag syftar då på våra tre svenska storbanker Handelsbanken, SEB och Swedbank. Nordea är en finsk bank och den avvaktade jag med när jag gjorde min investering. Inte för att Nordea är finskt utan för att jag gillade inte läget i bolaget där och då. Det var fortsatt oklart hur de presterade, de har gått igenom en stor förändring och åtgärdsprogram.

Nu kanske min banktrippel kan bli en frippel... Nu passerar Nordea nålsögat och kan mycket väl ingå i mitt bankbet. Det är inte för sent att köpa bank nu i min tro även om det var bättre läge för en tid sedan. Jag går inte och trånar efter varken Nordea eller mer bank men jag tycker det är ett rimligt case i nuläget och kan komma agera på det. Bank står för en period av bättre förutsättningar.

Vidare till bygg nu då. Jag har varit in och ut i byggsektorn flera gånger genom åren och ägt alla de stora. Jag har gjort fina pengar på framförallt NCC och Skanska men jag har även förlorat en hel del pengar där. Anyhow, jag har övervägt att göra en liknande approach i bygg om jag skall gå in där igen; att köpa dem alla tre.

NCC har verkligen varit en besvikelse en längre tid nu och det verkar nästan sitta i väggarna, det fortsätter. Ja den avskräcker men skulle de prestera igen så kan det bli en bra investering. En av fördelarna med att göra en sådan här trippel som jag pratar om är att man inte måste välja den bästa. Man köper hela högen och får den bästa på köpet. Utan NCC blir det bara en dubbel av de andra två som är Peab och Skanska. Medan NCC inte lockar värst kan man ändå resonera att de skulle kunna få ingå i en sådan här trippel. Jag tror på sektorn i långa loppet och om NCC får ordning på torpet så blir det riktigt bra. 

Det är ett sektorbet att göra en sådan här trippel. I vart fall i bank och bygg där de respektive tre bolagen utgör en så mäkta stor del av hela sektorn.

Jag planerar inte att köpa bygg i dagsläget utan det här inlägget var bara ett lyfta mitt resonemang kring "trippel" och sektorbet.



13 kommentarer:

  1. JM har jag sett flera andra nämna som någon som värderats för lågt och som kommer att bli bättre. Känner mig lite lätt bränd och osäker personligen på alla de byggbolagen du nämner samt JM, men köpte för en liten summa JM för en vecka sen.

    SvaraRadera
  2. Har du koll på utdelningsskatterna för Nordea? Det såg ut att bli 35% i skatt i våras (varav 15% kan kvittas mot svensk skatt) men jag har inte följt Finland så det kanske har ändrat sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Daniel,
      Finska aktier dras det extra mycket skatt på utdelningen. Man skall äga dem i en KF för att få hela skatten i retur. Det gäller alla utländska bolag men extra så för dessa som det dras mer skatt på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Handelsbanken A eller B??

      Radera
  3. Alltid trevligt att ta del av dina tankar. Sitter själv och har börjat vikta om portföljen. En indexfond med exponering mot USA har fått lämna och Castellum har fått ta plats. Nästa steg är en global indexfond som ska ut, lite mer osäker på vad som ska ta vid där näst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Magnus,
      Om en global indexfond skall ut verkar det rimligt att ha en svensk indexfond istället. Det kanske du redan har förstås, men ändå. Byta bort hög dollar mot låg svensk krona. Dollarn kan vara hög länge dock men om man är inne i de banorna att göra bytet så är det rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Om man som utdelningsinvesterare ligger med mycket dollarexponering får man ju högre utdelning I sek när dollarn är hög. Bra eller tänker jag fel?

      Radera
    3. Tjena, Nej det stämmer som du är inne på att i kronor räknat är utdelningen mycket större nu i dollarnoterade innehav. Jag har cirka 15 procent av portföljen i dollar och det har gjort stor skillnad på utdelningen att dollarn stigit så pass kraftigt som den gjort.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Handelsbanken A eller B?? A är ju lägre pris på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. A eftersom den är billigare.

      Radera
    2. Ja precis, det billigare aktieslaget väljer man i Handelsbanken. Över tid har det pendlat fram och åter vilket som varit billigast och ja har flippat mellan dem och gjort fina pengar på det. Nu är det väldigt stor skillnad i pris på dem och det kan tänkas dröja innan det skiftar igen om det nu gör det.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Banker ser intressanta ut. Föredrar dock DNB framför Nordea när det kommer till utländska banker. Även försäkringsbolagen är intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, ja apropå försäkringsbolag så har vi nog Sampo noterat på Stockholmsbörsen inom 1-2 veckor bara.

      Mvh petrusko

      Radera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...