Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel släppte idag siffror för juli och visar på att försäljningen ökade med 6,7 porocent. Justerat för kalendereffekt var ökningen än högre på 7,3 procent och det som driver på är den kraftiga prisökningen på mat. Justerar man bort prisökningar var egentligen försäljningsutvecklingen negativ.
ICA släppte rapport för det andra kvartalet idag och visade på stark prestanda men signalerar osäkerhet framledes. Det har varit stor osäkerhet med problem i leverans och produktionsled och ICA flaggar för att de värsta effekterna har vi framför oss.
Historiskt har dagligvaruhandeln enkelt kunnat föra vidare stigande priser till konsument och både ICAs rapport och dagens siffror från Svensk Dagligvaruhandel visar att det fortsätter så. En annan faktor som jag kommer tänka på som påverkar lönsamheten i dagligvaruhandeln är de höga elpriserna. I en mataffär är det oändligt många kylar/frysar mm som förbrukar mycket el dag ut och in.
Det är inte fritt från utmaningar i dagligvaruhandeln men det är trots det en stadig business. Jag äger Axfood och följer utvecklingen med spänning. Mina förväntningar har dämpats något mot tidigare i år. Utmaningarna i branschen har blivit större och mer komplexa nu. Ingen kris för all del men det är inte lika solklart att försäljningsökningen mynnar ut i lika stor vinstökning som tidigare prognosticerat.
Har ni förresten märkt av de höjda priserna via mindre förpackningar ännu? Själv kände jag mig som en jätte när jag åt smörgås härom dagen. Brödet som jag ätit sedan barnsben har minskat rejält i storlek som ett sätt att höja priset. Mindre för samma peng.
Annons:
På Willys , här i orten är det flera köer in på kvällarna!
SvaraRaderaShrinkflation: kaffe, kräftor, luftiga förpackningar osv
SvaraRadera