Bytt lite Fastpartner D mot Telia

 


Idag handlades Fastpartner D runt 84 kronor och där passade jag på att sälja en liten del av mitt innehav. Det är väldigt bra betalt relativt förväntningar kring räntan och övriga D-aktier/preffar. På 84 kronor är direktavkastningen strax under 6 procent och kurspotentialen närapå obefintlig.

Istället klippte jag in fler Telia kring 5,4 procent direktavkastning. Där har jag potential till stigande utdelning de närmsta åren och en extra kapitalöverföring kring tredje kvartalet i år när försäljning av en verksamhet slutförs. Läs mitt inlägg om affären där de säljer 49 procent av de svenska masterna till Brookfield och Alecta.

Det är ingen fet utdelningstillväxt att vänta från Telia men en aning högre per år de närmsta åren. I år höjde de till 2,05 kronor från 2 kronor året innan och nästa år är analytikers snittestimat 2,1 kronor per aktie. Telia har kommunicerat att 2 kronor häromåret skall ses som en sorts golv för utdelningen och att ambitionen är att höja den i maklig takt årligen. Kurspotential finns där i Telia men det blir vad det blir. Det är främst utdelningen man köper den här för och jag ser den som en alternativ investering till preffar som också har ringa kurspotential.

På några års sikt kan det tänkas bli så att preffar kommer ned i pris en aning och jag har minskat min exponering där och istället viktat upp storbank och telekom där jag får en rejäl utdelning men också en kurspotential. En gång i tiden gjorde jag omvända bytet, minskade i bank mm och köpte mer preffar. Då stod preffar lägre i kurs och utgjorde ett bra case med kurspotential och god utdelning. 

Telia pyntar sin utdelning i två delar där 1 krona har X-datum torsdag 7 april och andra delen om 1,05 kronor pyntas i början av november.

Avslutningsvis klistrar jag in Telias utdelningspolicy nedan:

"Telia Company ämnar följa en progressiv utdelningspolicy, med ett golv om 2,00 kronor per aktie med en ambition om en låg till medelhög ensiffrig procentuell tillväxt."

1 kommentar:

  1. Hej Petrusko,
    Tack för dina inlägg. Jag har följt dina ett tag och har lärt mig en del. Jag har också mål att kunna leva på bara utdelningar och ev ta ut mina tjänstepension när jag fyller 55 år. Jag har en dum skattefråga och tänkte du bör veta bättre:
    Om man ska bara ta ut utdelningar från ISK- och KF-depåer hos Avanza hur kommer att bli med skatten? Utöver den skatt som man betalar för ISK- och KF-depåer ska man betala några andra skatter? t.ex. kommunala skatt och annat som vi ser i våra deklarationer när vi har normala förvärv arbete?
    När det gäller tjänstepension och IPS jag vet bara att ha läst någonstans man betalar 30% skatt precis som inkomstskatt, men kanske du vet bättre?

    (Det är också önskvärd om du skulle komma med en inlägg om detta när du har tid över. Jag tror många skulle uppskatta detta och dessutom du är en som vet bäst i praktiken hur mycket skatt blir om man lever bara på utdelningar.)

    Tack på för hand,
    Mvh /Thomas

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...