Avanza förändrar villkor för 0% ränta


Igår ändrade Avanza villkoren för belåning till 0 procent ränta. Tidigare var det ett fast belopp om max 50.000 kronor medan de nu ändrar till att vara 0 procent ränta upp till 10 procent av värdet på dina värdepapper som berättigar till ränterabatt. Det här leder till rejält högre belopp givet att man har en portfölj som backar upp det hela. Max 3 miljoner kronor kan man nu låna till 0 procent ränta.

För mig innebär det att min belåning nu är endast en aning högre än min gräns för att erhålla 0 procent ränta. Medan 0,99 procent ränta är lågt är noll så klart lockande. Jag kommer nu överväga om jag skall avyttra en del av portföljen för att komma ned under gränsen. Relativt nyligen köpte jag ett nytt innehav för krediten och exklusive det hamnar jag på rätt sida gränsen. Det är Blackrock jag syftar till och medan jag inte alls vill skiljas från det bolaget är jag än mindre benägen att sälja något av mina andra innehav för att kirra den här grejen.

Eventuellt säljer jag alltså Blackrock för att ta del av 0 procent ränta på min belåning.

14 kommentarer:

  1. Tack för att du uppmärksammade mig på detta? Det ger ju lite möjligheter för mig att se mig om efter investeringsmöjligheter. Ha en trevlig dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Håkan,
      Tack för din kommentar. Kul att kunna vara spridare av goda nyheter =)
      Trevlig helg

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Superrolig nyhet och jag skrattade självgott för mig själv när jag läste nyheten. Dock blev jag liiiite tveksam till headsuppen "Vår lägsta ränta har legat på 0% i många år, men om ränteläget i omvärlden förändras så kan den komma att höjas." Verkar som vi ju eventuellt kan stå inför ett rejält(?) förändrat ränteläge snart, har du några tankar kring det tillägget gällande räntan?

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,
      haha a det låter ju knas så som de formulerat det om sin lägsta ränta. Jo visst kan det hända att de höjer räntan från 0% men jag tror inte de gör det i första taget. Det är ju en feature och möjliggörare för dem så de kör nog gärna på erbjudandet så länge det är vettigt för dem. Så är det nog även om ränteläget stiger en aning från nuvarande superlåga nivåer. Tillägget de har om räntan är inget konstigt alls.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Innebär detta att alla med hyfsade summor på Avanza nu kan låna pengar gratis och t.ex. köpa riktigt säkra högutdelare som ger 5-6% (som Telia, Intrum eller D-aktier) och betala tillbaka lånet långsiktigt genom utdelningarna som landar regelbundet. Låter ju för bra för att vara sant.
    // Ante

    SvaraRadera
  4. Hej P

    Ja, som A säger ovan, verkar det vettigt att låna och köpa "säkra" saker? Har 0 i belåning sen tidigare (tyckte helt enkelt inte att det var värt det på 50-nivån) men nu kanske? Vad säger bloggaren?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
  5. Hej
    Kan du ge ett räkneexempel på detta?
    Som jag förstår dig så kan man max låna 3 milj (10% av 30 milj kapital) till 0% ränta, är det korrekt?

    SvaraRadera
  6. Detta är ju jäkligt intressant, kan man belåna sig och ta ut pengar för att tex lösa ett bostadslån eller hur funkar det? Antar att det finns en hake :)

    SvaraRadera
  7. Det här gör att mitt PB-bolån på Avanza på 0,69 % inte längre är lika intressant. Jag har använt det för att köpa värdepapper för max 10 % av portföljvärdet. Nu skulle jag hellre bara använda värdepapperskrediten istället.

    Värdepapperskrediten får man dock inte använda för något annat än värdepapper. Så jag kan inte flytta från kreditkontot till bolånet för att på så vis minska mitt bolån (som är flexibelt och ändras med insättningar och uttag). Eller rättare sagt, det ska enligt Avanza gå att flytta men att det i reglerna står att man inte får.

    Dock blir det i princip samma sak om jag säljer värdepapper för X kr i ett ISK och flyttar dessa X kr till mitt bolånskonto som minskar bolånet med X kr, för att sedan köpa tillbaka samma värdepapper i samma ISK och då hamna på -X kr i kreditkontot kopplat till det ISK:t.

    Det är säkert många med bolån som hävstång på Avanza som vill ändra upplägget nu.

    SvaraRadera
  8. Något som lite flugit under radarn är att dom sänkt gränsen med courtage då det tidigare varit 1 krona för köp upp till 600 kronor. Nu är gränsen sänkt till 400 kronor. Kanske ingen big deal för många här, men småsparare som månadssparar i olika värdepapper kommer få försämrade villkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har alltid legat på 400kr. 1 kr är 0,25% av 400 vilket är vad courtaget för mini alltid legat på.

      Mvh

      Radera
    2. Avanza avrundar courtaget till hela kronor. Så ett courtage på 1,494 kr avrundas till ett courtage på 1 kr. Detta innebär att du kan handla för 1,494 kr /0,25% = 597,6 kr och ändå betala 1 kr i courtage

      Radera
  9. Sitter i precis samma sits som Du. Ligger lite över gränsen för att erhålla 0% ränta och betalar p.s.s. som Du f.n. 0,99% i ränta. Det jag funderar på är att istället för att sälja aktier flytta pengar (som jag inte har) från A & F kontot till kreditkontot. Jag får då 0% ränta på lånet på ISK kontot och jag får betala ränta på lånet A & F kontot. Räntan blir då högre än 0,99% men det blir ett mycket litet belopp så jag kommer att tjäna på det ändå.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...