Du skall vara glad inte orolig


 När man investerar på börsen är ofta känslor i någon form inblandade. Inte sällan handlar det om oro. Man har investerat och är efter det orolig hur skall det gå. Hur skall kursen gå idag, hur skall rapporten bli, hur skall....

Det finns mycket att oroa sig för. Att investera skall dock vara något bra, inte vill du väl gå och oroa dig för det?

Gör sunda investeringar och var glad. Glad över att varje krona du investerar kommer föröka sig och bli till något mer i långa loppet. Själv investerar jag i placeringar som pyntar utdelning regelbundet. För mig är det mycket enkelt att känna glädje då jag tänker på att varje krona jag investerar resulterar i mer utdelning. Utdelningar som tickar in år efter år och dessutom ofta blir större över tid.

Nej du behöver inte ha fokus på utdelningar likt mig men du behöver fokusera på att göra sunda investeringar. Indexfonder, investmentbolag, stora och stadiga bolag. Det är sunda investeringar.

Investerar du i bolag med nya fantastiska idéer, förhoppningar, utan vinster osv. Ja då får du allt oroa dig. 

En aktie i Investor kostar idag cirka 200 kronor och kommer ge dig 4 kronor i utdelning under 2022. Under 2023 får du på nytt utdelning från Investor och 2024 osv. Förmodligen höjer de dessutom utdelningen så 2023 snackar vi kanske 4,5 kronor och 2024 får du 5 kronor. Exakt så här förutsägbart är det såklart inte på börsen men i breda penseldrag och sett över lång tid är det så här på ett ungefär. I sunda investeringar alltså. I bolag utan vinster men med fantastiska idéer däremot, där är det ofta fortsatt oro.

Även sunda bolag kan få hicka eller förvandlas till det sämre varpå det är viktigt att sprida risken. Ett spar på börsen bör ske i breda investeringar som tex indexfonder eller via en samling aktier från olika branscher för att sprida risken. Om man tex bara har 4 olika bolag så svider det om något skulle hända i ett av dem. Har man däremot 15 bolag eller fler så är det inte så farligt om något av dem skulle gå sämre än plan. Att sprida risken/diversifiera dämpar också källan till oro. 

Gör sunda investeringar på börsen och var glad.

6 kommentarer:

  1. Bra poänger. Breda nedgångar är dessutom de bästa för då brukar det inte vara bolagsspecifika anledningar, men man måste kanske vara lite annorlunda funtad för att tycka det är bra när saker inte bara blir dyrare och dyrare. En annan aspekt också är belåning. Verkar som det blivit vanligare och med belåning har man kanske svårare att inte stressa upp sig också.

    SvaraRadera
  2. Bra text!

    Men nu var det länge sedan du körde off topic.. vet att du gillar kharazim, men vilken är den bästa healern i hots, och varför är det uther? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah ja Uther är särdeles bra men faktiskt en av de healers jag spelat allra minst. Just nu kör jag Ofta med Brightwing. Tycker den är väldigt rolig. Healar bra och det är mycket störigt för motståndarna att bli förvandlad =)

      Jag siktade på att inte skriva något i helgen. OT är kul och det borde jag ju knåpa ihop ett i närtid.

      Ha en riktigt go helg nu

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Köpte lite Wells Fargo idag. Riktigt tråkbolag. Får se hur det går.

    SvaraRadera
  4. Det är inte bara att ha många olika bolag i portföljen. Man måste också välja ungefär samma vikt på alla aktierna i portföljen. Det händer ibland att något bolag växer över alla gränser och det smärtar att sälja av, ty det käns lite som att sälja gåsen som värper guldägg. Men portföljrisken ökar om något skulle hända med just detta bolag. Men jag jobbar på att bli bättre.

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...