Årets första utdelningshöjningar och W.P. Carey

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Häromdagen skrev jag om mina första utdelningshöjningar i år; Abbvie och Realty Income. Idag funderade jag på det där och genast slog det mig: Hey, vänta lite nu du äger ju ett bolag som höjer sin utdelning varje kvartal!

Japp W.P. Carey eller WPC som det förkortas har höjt sin utdelning varje kvartal under en mycket lång period som synes i grafen ovan. Det är deras utdelningar sedan noteringen 1998. Den sista stapeln för 2021 har fått en oproportionerlig storlek pga ett fel i systemet men beloppet $4,21 stämmer.

WPCs första utdelning i år betalas redan nu 14 januari till oss som ägde aktien 30 december. I årstakt har de gjort en liten höjning till $4,22. Utdelningen som vi får nu i januari är på $1,055 mot senaste kvartalets $1,052.

Det är små höjningar men över tid summerar det till något bra. Direktavkastningen är ganska hög i WPC och det gör att en lägre utdelningstillväxt ändå är okej. Vissa bolag har betydligt högre utdelningstillväxt men det är oftast i kombination med lägre direktavkastning. I skrivande stund handlas WPC till $82 vilket ger en direktavkastning om 5,15 procent.

Jag äger WPC och har viktat den lite högre än mitt "kära" Realty Income. Jag tycker attans bra om Realty Income som är ett aningens bättre bolag sett till risk och strategi. WPC har dock erbjudit ett bättre investeringscase där jag köpt till en bra värdering och större potential. Till $82 handlas de ungefär 16 gånger AFFO (ca $5 2021) jämfört med Realty Income som handlas kring 20x. Jag började köpa in mig i WPC under 2020 kring $70 och köpte senast mer nu hösten 2021 runt $76. Värderingen är fortfarande överkomlig och jag tror absolut att de kommer fortsätta generera mer cash och högre utdelningar.

Länk till WPC hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

2 kommentarer:

  1. Hej P

    Har Realty knoppat av alla kontorsfastigheter nu?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Realty Income har knoppat av kontorsfastigheterna från förvärvet av VEREIT. Bolaget de knoppade av heter Orion Office REIT. Det fick vi som ägde Realty Income. Jag avvaktade ett tag innan jag sålde mina aktier i Orion Office REIT. Minns inte riktigt men tror att jag köpte 3M eller WPC för pengarna.

      Mvh petrusko

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...