Jag har minskat i Investor

 


Investmentbolaget Investor har gått urstarkt på börsen det senaste året och handlas nu till en substansrabatt om drygt 7 procent. Om det är dyrt, rätt eller fel pris kan man diskutera men sett till historiska snittet är det en otroligt mycket högre värdering nu. Jag minns en tid när man kunde köpa Investor till 50 procent rabatt och det var innan de började med det här justerade substansvärdet för att lyfta fram värdet i det onoterade. Sådan värdering tror jag inte vi får se igen. Investor äger fina bolag och de har genererat en mycket god avkastning. Sett till det har jag svårt att påstå att Investor är dyrt.

Oavsett tyckte jag det var ett rimligt läge nu att skala av lite och slantarna jag fick loss har jag smetat ut på diverse innehav. Efter den här justeringen väger Investor kring 5 procent i väskan från att innan varit runt 7. 

Jag tror på Investor i långa loppet. De har en bra strategi, fantastiskt nätverk och skicklighet att fortsätta generera god avkastning. Skulle marknaden handla ned aktien till en lägre värdering slår det mot aktieägarnas avkastning i korta loppet men på lång sikt svider det inte lika mycket om man har flera år att slå ut det på. Detta kallas för multipelkontraktion till skillnad mot multipelexpansion som varit fallet en längre tid då värderingen blivit allt högre (dyrare).

På sikt kollar jag på att minska även i Brookfield Renewable eller rentav sälja hela innehavet. Värderingen är väldigt hög och jag har gjort en fantastisk vinst på nuvarande nivåer. Verksamheten tror jag på men värderingen gör extra risk på nedsidan. En eventuell plan är att sälja dem för att finansiera deltagande i Fastpartners emission av D-aktier när nu den kommer. De har ju sagt att de avser göra en sådan och den kan tänkas aviseras inom någon månad kanske.

Läs mer: Fastpartner avser emittera fler D-aktier.

6 kommentarer:

  1. Vad tycker du om ISK taket på 3 miljoner om det blir verklighet? Själv blir jag besviken om det genomförs. Successivt kommer regeringen sätta taket lägre och lägre i framtiden. Jävla sätt att hela tiden förändra spelplanen. Klokt att du börjar skala av och omplacera i andra innehav. Hälsningar Micke

    SvaraRadera
  2. Ja det är alltid svårt, ska man plocka hem vinst eller låta sina vinnare löpa. Igen vet ju hur framtiden kommer att bli...

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte jag säljer Investor, men har slutat köpa vilket gör dem långsamt mindre i portföljen.

    SvaraRadera
  4. Hej petrusko.
    En fråga ang hur du gör när du byter mellan olika aktier på olika konton. När du sålde dina AT&T, som jag antar att du har på en KF och köpte Tele2, som jag antar du har på en ISK, flyttar du pengarna mellan konton då oaktat ev skattekostnader det innebär ( iom att skatten även baseras på insättningar på kontona)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      Jag har flyttat pengarna från min KF till mitt ISK. Jag gör inte sådana ändringar värst ofta och lägger därför ingen vikt i skatten runt en sådan flytt. Att flytta fram och åter skall man undvika eftersom det utlöser skatt vid varje insättning.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Investmentbolagens värderingar verkar inte ha något stopp.

    Vad tycker du själv om EQT idag? Verkar vettigt att skala ner alla investmentbolagen då jag själv tycker att det är lite crazy värdering, alla shoppar dom för att det går bra ungefär utan eftertanke. Men tajming är som sagt svårt och något att låta bli.

    Dina tankar?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...