Köpt mer telekom

 


I dagarna har jag köpt fler aktier i både Tele2 och Telia. De handlas utan rätt till vårens utdelning och de har bägge presenterat sina Q1-rapporter. Rapporterna var helt okej där Tele2 även meddelade en extrautdelning som kommer i sommar. Telias rapport var strax över analytikernas förväntningar men det här är ju ena riktiga tråkbolag så det är ingen action att tala om. 

Nu så här efter rapporter och utdelningar har aktierna backat en del och jag passade på att öka. Tele2 köpte jag i fredags kring 116 kronor och Telia köpte jag nu på morgonen strax under 35 kronor.

Det här är två defensiva placeringar vilket kortfattat kan betyda att de har en lägre risk än snittet men samtidigt är då potentialen lägre. Varken Telia eller Tele2 kommer bjuda på en fet kursresa som tex bettingbolagen har gjort på sistone. De kommer heller inte bli helt kaputt som vissa andra bolag kan råka ut för. Bägge två genererar ett mycket pålitligt kassaflöde som räcker gott till att bibehålla en stark finansiell ställning och att pynta utdelning. Kunderna pyntar sina räkningar månad ut och in i ur och skur. Mobilen och internet är livsnödvändigt nu för tiden.

De här två är nog inget för "framtidsportföljen". Så som barnspar eller långsiktigt pensionspar. Den som vill hålla nere risk och få feta utdelningar kan ta sig en titt på Telia och Tele2. 

Ett annat tråkbolag är Axfood som rapporterade Q1 förra veckan. De växte trots en kalendereffekt på några procentenheter i motvind samt att de nu mötte bunkringskvartalet 2020. En bra prestanda men gäääsp och moving on. Tråkigt som det skall vara =)

Några investmentbolag har rapporterat och torsdag 29 april kommer även Latour med sin. Generellt sett är rapporter från investmentbolagen inte värst intressanta. Innehaven och substansvärdet är redan känt och därmed också utvecklingen. Latour skiljer sig lite här med sin stora helägda industridel. Därför finner jag Latours rapporter desto mer intressanta.

Jag äger ytterligare ett telekombolag i form av amerikanska AT&T. Deras rapport kom in starkare än väntat och aktien tog ett litet skutt uppåt. De genererar tillräckligt med cash för att pynta en fet utdelning men de har också hög belåning i spåren av de senaste årens förvärv. De fokuserar på att beta ned belåningen och avyttrar även vissa tillgångar för detta ändamål. Någon utdelningstillväxt att hoppa högt över lär det inte bli på några år. Direktavkastningen är nu på 6,6 procent.

9 kommentarer:

  1. Äger själv, Telia, telenor och AT&T. Tråkigare bolag får man leta efter, men ger stabilitet och grund som över en lägre tid inte är så dumt. Hjälper mig att sova bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja telekombolagen generellt är helt klart typiska tråkbolag. Tråkigt kan ju vara gött också =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur ser du på Telenor i jämförelse med Tele2 och Telia? De har också nästan 6% direktavkastning och med stabil utdelningshöjning åtminstone senaste 10 åren. Vid en snabb koll på Börsdata tycker jag nog att de ser attraktivare ut än åtminstone Telia. Liten nackdel att de handlas på norska börsen förstås med allt vad det innebär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har inte stenkoll på Telenor. Har mina marknader som jag primärt håller mig till. Sverige, USA och Kanada i huvudsak.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ja det finns många telekombolag, Orange, AT&T, Millicom, Telia, tele2. De flesta har gått riktigt dåligt senaste åren, det är väl bara Tele2 som har någon sorts tillväxt värd namnet.

    Telia och Tele2 är fina aktier som lämpar sig för pensionären och kassaflödesälskaren. Söker man tillväxt och bra totalavkastning är man helt fel ute anser jag. Telia är t.ex. på 5 år -10% och sedan IPO -60%. Vet inte varför man köper den aktien jämfört med t.ex. Investor. Känns bara dumt, men ändå gör jag det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Näe siktar man på att optimera totalavkastning så är nog inte telekombolag en bra komponent. De är som sagt mer utav sänka risken försiktig investering. Har man gått in vid kurstoppar så kan man ha fått en riktigt svag totalavkastning men så är det med många aktier. Man behöver sikta något såndär på rätt värdering när man går in. Jag köpte tex AT&T kring $28 och där tror jag mig ha betydligt lägre risk för usel avkastning gentemot om man köpt på tex $35.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej P

    Några tankar kring Telefonica?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Nej tyvärr jag håller mig primärt till Sverige, Kanada och USA.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tack för en bra blogg. Skulle gärna vilja höra dina tankar kring Essity och deras svaga rapport.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...