Så använde Investor 85 mdr kronor

 


Jag har precis spanat igenom Investors presentation från sin kapitalmarknadsdag igen och tänkte att den här infon är fräck och något som kan vara intressant för många där ute. I bilden ovan redovisar Investor hur de under 2015-2019 fick in 85 miljarder kronor i kassaflöde och hur de sedan använt dem. Cashen de fått in är alltså "Sources" och vad de spenderat dem på är "Uses". Det är riktiga pengar i kassan i form av utdelningar och handlar inte om värdeutveckling på innehaven. Värdeutveckling kan man inte spendera.

Värderingen är just nu historiskt jättehög och ligger på en substansrabatt om endast 14 procent. Investor har gjort en rad saker för att synliggöra värde och det rättfärdigar förvisso en högre värdering. Sett till Investors fina innehav och goda prestanda kan jag absolut inte säga att det är dyrt. Relativt sin historiska värdering ser det dyrt ut men det är nödvändigtvis inte så illa. De förtjänar en högre värdering nu och även om den skulle gå ned i närtid kanske det inte är så värst mycket lägre värdering som blir aktuell ändå. En substansrabatt om 30-50 procent som vi sett historiskt tar jag för avlägset. Det är nya tider nu och vi kanske får se 20-30 procent rabatt  som lägsta värdering. Ja det är rena spekulationer vilken sorts värdering vi kan tänkas se men det är ett faktum att Investor nu mera synliggör värde i den onoterade delen. Det var mycket luddigare förr.

Apropå historisk prestanda så är nedan Investors genomsnittliga årsavkastning över tid.


Det är en mäktig prestanda och jag har tro på Investor även i framtiden. De gör sin grej riktigt bra och jag ser potential till fortsatt överavkastning. 

Jag köpte fler Investor idag och kommer fortsätta ladda på mitt innehav över tid. Det är en viktig komponent i portföljen där jag utöver den goda potentialen ser fin riskspridning. I ett slag får jag via Investor exponering i en lång rad olika branscher och bolag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...