Nu äger jag Handelsbanken igen

 I början av coronakrisen sålde jag mina Handelsbanken och till skillnad mot många andra aktier har kursen inte repat sig. Det är hela banksektorn som är impopulär. Det var den förvisso redan innan corona men det blev väl ett snäpp värre nu. Idag har jag köpt in en liten stek Handelsbanken igen, faktiskt till än lägre kurs än den jag sålde till i brinnande kris i våras.

Svenska storbanker ser jag som mogna utdelningsbolag. Nästa år kanske det rentav blir utdelningsfest då de har extra mycket i kassan nu eftersom de inte delat ut något under det här året. De där pengarna kommer inte ligga och mögla hos dem utan den kommer skiftas ut eller på annat sätt användas till aktieägarnas gagn. Extrautdelning nästa år kan ju vara trevligt men utöver det är det stora ordinarie utdelningar jag ser på många års sikt. 

I videon ovan pratar fondförvaltare PO Nilsson bla om Handelsbanken. Det är i början av klippet och följs av lite annat snack.

Jag tycker Handelsbanken är attraktiv här runt 80 kronor sett som ett moget utdelningsbolag. Det kan tänkas finnas viss uppsida i aktien när banksektorn väl kommer ur frysboxen men det är inget jag spekulerar kring. Jag investerar för att få stadiga stora utdelningar från Handelsbanken. Det är funktionen den investeringen fyller i min portfölj.

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

15 kommentarer:

  1. Tappade bort var jag läste det nu, även om det kändes som ett seriöst ställe, men är utdelningen som den var senast och till denna kursen så blir den en bra utdelning.

    SvaraRadera
  2. Hur ser du på att de kommer banta ner sin närvaro såpass mycket nu? Det jag tänker på är att de kommer stänga 180(?) kontor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Folke,
      Stängningen av kontor kommer innebära stora besparingar och de kommer ändå ha i särklass flest kontor. Det verkar rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Kan du förklara varför , i skrivande stund, SHB B är 11 kr dyrare än A -aktien ( 13,75 % dyrare ) . A aktien har väl 2 st fördelar jmfrt B . Röststarkare och likvidare , har jag missat något.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Handelsbankens A och B aktie brukar variera under året vilken som är billigast. A aktien är den mer likvida av dem och den aktie som stora aktörer som fonder osv investerar i. När det är stort köp/säljtryck så kan det medföra att A-aktien rör sig mer eftersom det är den aktien som trycket är i. Man kan spekulera i anledning men så här är det i flera bolag med olika aktieslag. Inget konstigt. Vi vanliga småsparare köper med fördel den billigaste av dem då de bägge har fullgod likviditet för oss.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ok, men A -aktien är även i SHB den mest röststarka ?? Jag kunde hur som helst inte låta bli att Köpa A och blanka B idag , stängning på 12,48 kr diff. B-aktien 15,75 % dyrare, historiskt relativ billig A-aktie. /peter

      Radera
  4. Välkommen till Handelsbanken petrusko :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Härligt köp , jag gick också in idag. Fin kurs att komma in på.

    SvaraRadera
  6. Hej petrusko
    Tänker exakt som du angående banker. Det ser väldigt mörkt för bankaktie nu och då är det läge att tanka bankaktier. Jag räknar också att utdelning blir fet nästa år och det gäller alla nordiska stora banker.

    SvaraRadera
  7. Lundberg också köpte idag fast lite mer än dig, 167 miljoner :)
    Skönt se fler köper.

    SvaraRadera
  8. Japp välkommen tillbaka i klubben. Blev några köp för mig också under dagen.

    Smartsnål - smartare val i vardagsekonomin

    SvaraRadera
  9. Tjena! Jag tror också på Handelsbanken över tid och har också fyllt på lite i dagarna. Hade en ganska stor stek i den sedan tidigare så lite mindre påfyllningar när kursen pressas får duga. Både hoppas och tror på fin utdelning 2021. // MVH VGI

    SvaraRadera
  10. Har Du blivit bottenfiskare Petrusko? Hufvudstaden, Fabege och nu Handelsbanken. Alla är utbombade aktier, just nu i alla fall.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Ja men det hör till att vara värdeinvesterare som är en sorts grund i en utdelningsstrategi. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Vad va det som gjorde att det blev Handelsbanken och inte någon av de andra bankerna?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...